Uutiset ja tiedotteet

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan verovähennys voimaan – tarjolla webinaari ja tallenne

Eduskunta hyväksyi torstaina 15. joulukuuta tutkimus- ja kehittämistoiminnan verovähennyksen toisessa täysistuntokäsittelyssään. Laki tuli voimaan vuodenvaihteessa, mutta Verohallinnon antamaa tarkkaa ohjeistusta odotellaan yhä.

Uusi laki on pysyvä. Lain mukaan lisävähennyksen voisi saada omassa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa aiheutuneiden välittömien palkkojen perusteella sekä henkilötyön ostamisesta tutkimus- ja kehittämistoimintaa varten myös kaupallisilta toimijoilta.

T&K-webinaari ja tallenne

Taloushallintoliitto pitää tutkimus- ja kehittämisvähennyksestä webinaarin maanantaina 16. tammikuuta kello 14.00–15.30. Webinaarissa voi esittää kysymyksiä vähennyksestä suoraan liiton johtaville asiantuntijoille.

Voit liittyä Teams-webinaariin tästä linkistä.

Aikaisemman, maanantaina 19.12. pidetyn webinaarin tallenne löytyy Taloushallintoliiton Youtube-kanavalta.

Nyt voimaan tulleen lain lisäksi meillä on määräaikainen vuoden 2027 loppuun voimassa oleva laki tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennyksestä (L 1169/2021), jonka saaminen edellyttää tutkimus- ja kehittämisyhteistyötä esimerkiksi yliopistojen ja muiden ei-kaupallisten toimijoiden kanssa. Nyt voimaan tullut pysyvä laki on siis soveltamisalaltaan määräaikaista lakia laajempi.

Eduskuntakäsittelyn aikana valtiovarainministeriö ja Verohallinto esittivät eduskunnalle lain voimaantulon lykkäämistä vuodella, mutta näin ei toimittu. Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2023 toimitettavassa verotuksessa eli käytännössä jo niihin osakeyhtiöiden tilikausiin, jotka päättyvät tulevan tammikuun lopussa.

Seuraavaksi odotetaan, että Verohallinto saa annettua lain soveltamisohjeet. Avoimia kysymyksiä ovat muun muassa:

• minkälaisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteella palvelualojen yritykset voivat saada lisävähennyksen
  • voiko alihankintalaskun ottaa lisävähennyksen perusteeksi kokonaan, vaikka se sisältää osin esimerkiksi laskentakapasiteetin vuokraa konesaliyritykseltä
  • miten esimerkiksi vuosilomapalkat ja erilaiset lisät pitää kohdentaa henkilöstön tiettynä rajattuna aikana tekemään tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Taloushallintoliitto odottaa saavansa Verohallinnolta ohjeistusta yllä oleviin kysymyksiin. Liitto tiedottaa ohjeistuksesta heti, kun sitä on saatavilla.