Uutiset ja tiedotteet

Taloushallintoalalle uusi työehtosopimus – lakko peruuntuu

Taloushallintoalalle on hyväksytty toimihenkilöliitto Erton, Ammattiliitto Pron ja Palvelualojen työnantajat Paltan neuvottelema uusi työehtosopimus. ERTO ja Palta uhkasivat aloittaa lakon perjantaina 10. helmikuuta, mutta tes:n hyväksynnän myötä lakko ei ala. Myös 25. tammikuuta alkanut liukumasaldojen kerryttämiskielto päättyy.

Uuden työehtosopimuksen piirissä palkkoja korotetaan 3,5 prosentin yleiskorotuksella 1. huhtikuuta 2023. Jo maaliskuun palkanmaksun yhteydessä maksetaan 440 euron kertaerä. Vuonna 2024 yleiskorotus on 2 prosenttia ja yrityskohtainen erä 0,5 prosenttia. Sopimuksen kokonaiskustannusvaikutus on 7 prosenttia.

Työehtosopimuksen sopimuskausi on 9. helmikuuta 2023 – 30. marraskuuta 2024.

Taloushallintoalan uusi tes

Taloushallintoalan uusi työehtosopimus löytyy ERTO:n verkkosivuilta.

Uusi työehtosopimus on kaksivuotinen ja sopimuskausi on 9.2.2023–30.11.2024. Sopimus ei ole yleissitova.

ERTO ja Ammattiliitto Pro tiedottivat olevansa tyytyväisiä uuden työehtosopimuksen kirjaukseen perhevapaauudistuksesta. Työehtosopimuksen mukaan synnyttävälle vanhemmalle maksetaan edelleen 76 arkipäivältä palkan ja raskaus- sekä vanhempainrahan erotus. Toiselle vanhemmalle maksetaan palkan ja vanhempainrahan erotus 36 ensimmäiseltä arkipäivältä, Pro kertoi tiedotteessaan.

Toimihenkilöliitto Erto, Ammattiliitto Pro ja Palvelualojen työnantajat Palta saavuttivat neuvottelutuloksen Taloushallintoalan työehtosopimuksesta keskiviikkona 8. helmikuuta. Kaikkien osalpuolten hallinnot hyväksyivät sopimuksen torstaina 9. helmikuuta.

Toimihenkilöliitto ERTO ja Ammattiliitto Pro neuvottelivat lokakuusta 2022 lähtien Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n kanssa taloushallintoalan työehtosopimuksen jatkamisesta. Työehtosopimuskausi päättyi 30. marraskuuta 2022, mutta uusi sopimus synty nyt.

Toteutuessaan lakko olisi koskenut noin 2 500 taloushallinnon ammattilaista, jotka kuuluvat Paltan taloushallintoalan jäsenyrityksiin ja ERTO:on.