Mahdollisuus vaikuttaa asiakasyritystenne pankkitilien saamisongelmiin – vastaa Euroopan pankkiviranomaisen kyselyyn
Tilitoimistot ovat raportoineet meille siitä, että asiakasyritykset eivät saa pankkitiliä mistään pankista tai jo olemassa olevia tilejä suljetaan syytä ilmoittamatta. Yli 150 tilitoimistoa vastasi ongelman laajuutta kartoittavaan kyselyymme ja 45% vastaajista kertoi, että asiakaskunnassa oli ilmennyt tätä ongelmaa.
Moni teistä on vienyt ongelmaa tiedoksi Arkadianmäelle omien yhteyksienne kautta. Taloushallintoliitto puolestaan oli yhteydessä Suomen Finanssivalvontaan, jossa kerrottiin, että ongelma on euroopanlaajuinen.
Ongelmaan on onneksi havahduttu EU-tasolla. Euroopan pankkiviranomainen EBA on käynnistänyt selvityksen asiasta.
Taustaa on kuvattu osoitteessa https://eba.europa.eu/eba-calls-input-understand-i…
Kysely löytyy tältä sivulta: https://eba.europa.eu/call-input-%E2%80%98de-riski…
Kysely on englanninkielinen ja vastausaika päättyy 11.9. Vastauksen laatiminen vie puolisen tuntia ja vain kyselyn kohdat 6–11 ovat relevantteja.
Vastasin kyselyyn Taloushallintoliiton puolesta teiltä saamieni tietojen perusteella ja olen ollut kyselyn osalta yhteydessä myös Tasekirjailijat ry:hyn ja Suomen Yrittäjiin. Jos teillä on aikaa ja mahdollisuuksia vastata omista tai asiakkaidenne kokemuksista, se auttaisi konkretisoimaan ongelmia, joita pankkien toiminta luo – olivat ne sitten inhimillisiä, taloudellisia tai yhteiskunnallisia.
Taloushallintoliiton vastaukset pähkinänkuoressa alla:
7.WHICH FINANCIAL PRODUCT HAVE YOU BEEN DENIED ACCESS TO?
Basic banking services for company (Bank account).
Accounting Finland represents 800 Accounting firms in Finland. Our members, Finnish accounting firms, have reported large scale problems, due to the fact that their customer companies, across all industries, are denied access to basic banking services .
8.HOW DID IT AFFECT YOU AND WHAT WAS THE CONCRETE IMPACT OF THIS DECISION?
Running a business in Finland is practically impossible without a bank account, because the use of cash is very limited. If a company accepts only cash payments, it is considered highly suspicious by the customer.
Accounting firms have reported to us that, in many cases the customer companies have been forced to shut down the business, because offering cash as the sole payment option is not possible in most industries. (Not only b-to-b, but also b-to-c)
PLEASE PROVIDE QUANTITATIVE DATA WHERE POSSIBLE IN SUPPORT OF YOUR RESPONSE.
We made a query to our member accounting firms to verify the severeness of the problem and got a response from more than 150 accounting firms. 45 % of them reported that some of their customers have been denied the basic banking services.
9.HOW WAS THE DECISION NOT TO HAVE/WITHDRAW A BUSINESS RELATIONSHIP WITH YOU EXPLAINED BY THE FINANCIAL INSTITUTION?
In almost all of the cases reported to us, there has been no explanation by the bank.
10.WERE YOU GIVEN AN OPPORTUNITY TO HAVE THIS DECISION REVIEWED AND IF SO, WHAT WAS THE PROCESS INVOLVED WITH WHAT OUTCOME? PLEASE PROVIDE DETAILS.
Generally, any opportunity to have the decision reviewed hasn’t been given.
11.WERE YOU ABLE TO USE ALTERNATIVE CHANNELS TO ACCESS FINANCIAL SERVICES? PLEASE EXPLAIN.
In practice, the only way to continue the business is to use entrepreneurs own personal bank account for business purposes as well. This is only a short time solution to the problem. The bank may terminate the account due to breach of agreement. (business transactions in a personal bank account). The use of a personal bank account for business transactions also makes accounting and taxation more complicated.