Jäsenten hyväksymä hyvä alan tapa ohjaa alan toimintaa

Hyvä taloushallintopalvelualan tapa on Taloushallintoliiton, siis alan itsensä kehittämä ja vakiinnuttama kuvaus menetelmistä, jota noudattamalla taloushallintopalvelulalan voi tuottaa asiakkailleen ja näiden sidosryhmille luotettavaa ja oikeaa tietoa ja palvelua.

Hyvästä tilitoimistotavasta tuli hyvä taloushallintopalvelualan tapa jäsenten hyväksyessä sen kevätkokouksessaan 31.8. Turussa. Sääntömuutos sekä tietyt vanhentuneet yksityiskohdat ajoivat samalla päivittämään alan hyvän tavan ohjeistuksen Toimialastandardi TAL-STAn.

Uudistuksen päätavoite oli, että jäsenille olisi selkeää, mikä on hyvän tavan mukaista toimintaa. TAL-STA päädyttiin palauttamaan laveasta kuvailevasta tekstistä lähemmäs sitä edeltävää hyvän tavan kuvausta siten, että se on ylätason ohjeistus. Edelleen monet toimintamallit ovat hyvän tavan mukaisia, riippuen valituista toimintamalleista alan yrityksissä.

TAL-STAn rakennetta muutettiin siten, että sen itsenäisistä osista luovuttiin. Siinä ei ole myöskään palveluita ohjaavaa kuvausta. Nämä yksityiskohtaisemmat palveluja kuvaavat ohjeet tullaan antamaan myöhemmin tällä toimintakaudella tarkastuslautakunnan ja hallituksen ohjeina. Toinen, mistä luovuttiin, oli jo muissa lähteissä, kuten yleisissä sopimusehdoissa oleva ohjeistus. Ne koettiin toistona.

TAL-STAn henki ei ole kuitenkaan muuttunut mihinkään. Olennaista on asiakas ja asiakkaan kokema hyvä ja oikea palvelu.

Muita keskeisiä muutoksia ovat:

• Riittävät taloudelliset edellytykset tuotu vakavaraisuuden rinnalle talouden käsitteeksi
  • Laadun varmentamisen ja riskien hallinnan ilmaisemista on muutettu.
  • Vaadittuja vakuutuslajeja ei luetella TAL-STAssa.
  • Poistettu mahdollisuus suulliselle sopimiselle

TAL-STA on luettavissa taloushallintoliiton nettisivuilla

Ole yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää:

Kehitysasiantuntija: Eeva Lyytinen, p. 050 549 5086, eeva.lyytinen@taloushallintoliitto.fi

Vt. toimitusjohtaja: Ari Lahdenkauppi, p. 050 592 9509, ari.lahdenkauppi@taloushallintoliitto.fi

Artikkeli on julkaistu alun perin Tilitoimistossa-lehdessä nro 4/2020.

Tilaa Taloushallintoliiton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat taloushallintoalaa koskevan uusimman tiedon ensimmäisten joukossa suoraan sähköpostiisi. Lisäksi saat tiedon esimerkiksi uusimmista koulutuksistamme ja tapahtumistamme. Lähetämme uutiskirjeen sinulle noin kerran viikossa.