Kattava tietopaketti kaupparekisterin tilinpäätöstietojen ilmoittamisesta ja yritysten poistomenettelystä – webinaarin tallenne katsottavissa

Webinaari tilinpäätöstietojen ilmoittaminen ja kaupparekisteristä poistaminen

Järjestimme 27. syyskuuta 2024 webinaarin yhdessä PRH:n ja Verohallinnon kanssa, jossa jaettiin tietoa pakollisten tilinpäätöstietojen ilmoittamisen tavoista kaupparekisteriin sekä niistä toimenpiteistä, joihin viranomaiset ryhtyvät, jos tilinpäätöstietoja ei ilmoiteta. Webinaarin tallenne on nyt katsottavissa.

Tilinpäätöstietojen ilmoittaminen onnistuu OmaVeron kautta

Lauri Tuomarla Verohallinnosta kertoi webinaarissa siitä, miten tilinpäätöstietoja voidaan lähettää OmaVeron välityksellä PRH:lle, sekä siitä, miten IXBRL-tilinpäätökset välittyvät PRH:n kautta Verohallinnon suuntaan.

Tilinpäätöstietojen ilmoittamisesta on koottu usein kysyttyjen kysymysten listaus Verohallinnon sivuille.

Taloushallintoliiton kanavalla on myös alkuvuodesta julkaistu Markku Ojalan kirjoitus, josta löytyy vastauksia näihin kysymyksiin: Millä tavoin tiedot yhtiökokouksen päätöksistä voi ilmoittaa rekisteröitäväksi PRH:lle?

Tilinpäätöstietojen ilmoittaminen PRH:n näkökulmasta

Karita Metsälä kertoi webinaarissa PRH:n näkökulmasta, miten kaupparekisteriin ilmoitetaan tilinpäätösasiakirjoja ja mitä niiden tulee pitää sisällään.

Juho Mäkinen PRH:lta kertoi digitaalisesta tilinpäätöksestä, joka ilmoitetaan suoraan kirjanpito-ohjelmistosta PRH:n vastaanottorajapintaan, ja sen suhteen tulevista muutoksista lähivuosina.

Lisätietoja löydät PRH:n sivuilta.

Tilitoimisto, tarkista toimeksiantosopimukset

Mira Merikanto piti webinaarissa puheenvuoron tilitoimiston näkökulmasta. Hän kehotti kaikkia tilitoimistoja ja kirjanpitäjiä tarkistamaan toimeksiantosopimuksista, mitä niihin on kirjattu tilinpäätösilmoituksista ja kenen vastuulla tilinpäätöksen rekisteröinti niiden mukaan on.

Jos vastuuta ei ole yksilöity, olisi suositeltavaa tarkentaa asiasta sopimista. Jos rekisteröinti on sovittu tilitoimiston vastuulle, on tärkeää sopia toimiston sisällä tarkasti, miten rekisteröinnit hoidetaan: kuka rekisteröi, miten ja milloin ja miten tätä valvotaan.

Ilmoitusten laiminlyönnin seuraukset ja poistomenettely kaupparekisteristä

Karita Metsälä kertoi tilinpäätöksen ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä, myöhästyneen ilmoituksen seurauksista sekä niistä toimenpiteistä, joihin ryhdytään, jos tilinpäätöstietoja ei lainkaan toimiteta.

Osakeyhtiölain ja osuuskuntalain mukaan PRH:n tulee määrätä yhtiö selvitystilaan tai poistettavaksi rekisteristä, jos se ei ole kehotuksesta huolimatta ilmoittanut tilinpäätösasiakirjoja rekisteröitäväksi vuoden kuluessa tilikauden päättymisestä.

Menettelyn vaiheet ovat seuraavat:

1. Kehotuskirje
  2. Kirjallinen kehotus (ja kuulutus, julkaistaan virallisessa lehdessä: https://www.virallinenlehti.fi/)
  3. Selvitystilaan määrääminen tai rekisteristä poistaminen

PRH on keskeyttänyt toistaiseksi yritysten poistamisen kaupparekisteristä, koska Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee muutosta lainsäädäntöön. TEM ehdottaa lakimuutosta, joka antaisi ymmärtämättömyydestä tai muusta inhimillisestä syystä kaupparekisteristä poistetuille yrityksille mahdollisuuden palata rekisteriin hakemuksesta.

Palauttamisen hakeminen tulisi mahdolliseksi vasta sen jälkeen, kun uusi lainsäädäntö on tullut voimaan. PRH julkaisee hakemisesta ohjeet, kun uusi laki on voimassa.

TEM on lähettänyt esitysluonnoksen lain muuttamisesta lausuntokierrokselle. Lausuntoaika päättyy 29. lokakuuta 2024.

Lainsäädännön etenemisen tarkka aikataulu ei ole tiedossa, mutta muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja viimeistään 1. maaliskuuta 2025. Ajantasaisin tieto julkaistaan PRH:n ja TEM:n sivuilla.

Kaupparekisteristä poistettu yritys poistetaan myös ennakkoperintärekisteristä ja työnantajarekisteristä

Lauri Tuomarla kertoi webinaarin lopuksi, miten kaupparekisteristä poistaminen vaikuttaa yrityksen verotukseen.

Yhtiön arvonlisäverollinen toiminta päättyy kaupparekisteristä poistamiseen, koska yhtiö ei voi jatkaa oikeustoimikelvottomana toimintaa arvonlisäverolain tarkoittamalla tavalla liiketoiminnan muodossa.

Yhtiö poistetaan oikeustoimikelvottomana myös ennakkoperintärekisteristä ja työnantajarekisteristä.

Tuloveroverotuksen puolella ei ole olemassa erillistä rekisteriä. Yhtiön ei katsota tuloverotuksessa purkautuvan kaupparekisteristä poistamisen vuoksi. Vaikka yhtiö ei ole enää oikeustoimikelpoinen, se on kuitenkin oikeuskelpoinen ja sen tulee antaa tuloveroilmoitus myös niiltä vuosilta, joiden aikana yhtiö on poistettuna kaupparekisteristä.

Webinaarin tallenne ja vastauksia esitettyihin kysymyksiin

Webinaaritallennteen voit katsoa verkko-oppimisympäristöstämme sekä alta. Alta löydät myös osan esitysmateriaaleista sekä tiedoston, johon on koottu webinaarissa esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia Taloushallintoliiton, PRH:n ja Verohallinnon asiantuntijoilta. Kysymys-vastaus-dokumenttiin on tulossa muutamia päivityksiä viikolla 42.