Epäonnistuiko Taloushallintoliitto edunvalvonnassa tulorekisteriin liittyen?
Taloushallintoliitto on saanut kovaa palautetta tulorekisteriin liittyen.
Olen saanut viime viikkoina vastailla tulorekisterin kanssa tuskaileville kysymykseen ”mitä Taloushallintoliitto on tehnyt asian korjaamiseksi”. Näin kovaa kritiikkiä Taloushallintoliittoa kohtaan koin viimeksi, kun aloitin reilut kaksi vuotta sitten liiton toimitusjohtajana. Menin käymään Turussa, paikallisen ”aluejärjestömme” Turun Seudun Tilitoimistot Ry:n lounastapaamisessa. Siellä meitä höykytettiin kehnosta sopimusmallista ja huonoista toimialavakuutuksista. Nyt vasta, kaksi vuotta myöhemmin, voin todeta, että meillä on vihdoinkin tarjolla jäsenille hyvä toimialasopimusmalli ja toimialavakuutus. Mutta nyt meillä ei ole kahta vuotta aikaa korjata tilannetta…
Tulorekisteriin liittyvät suorimmat ja negatiivisimmat yhteydenotot ovat tulleet iltaisin tai viikonloppuisin, kertoen karusti töiden kasaantuneen ja jaksamisen olevan vaarassa. Olemme kokeneet velvollisuudeksi päivystää sähköpostia 24/7 ja vastata hätähuutoihin nopeasti: ”Kiitos viestistä, tiedostamme tilanteen ja pahoittelemme asiaa, tiedä ettet ole asian kanssa yksin, vaan kohtaamasi ongelmat ovat yleisiä ja laajalti kaikkia koskettavia. Työstämme parhaillaan ratkaisua yhdessä julkishallinnon edustajien kanssa”.
Olemme myös saaneet selitellä tehtyjä tai tekemättömiä asioita vuosien takaa, kun tulorekisteri oli vasta piirustuspöydällä. Jopa Yleisradion toimittaja oli kiinnostunut asiasta, ilmeisesti olivat alkaneet epäillä meidän keksineen tilitoimistoille lisää työtä ja laskutusperusteita, ja siten ajaneen toimialan etua asiakkaiden kustannuksella. Näinhän me emme toimi, Taloushallintoliitto ajaa tilitoimistojen asiakkaiden etua, tavoitteena edistää Suomessa maailman parasta taloushallintoa: ajantasaista, kustannustehokkaasti tuotettua ja asiakkaallensa lisäarvoa tuottavaa palvelua.
Vähän ohuemmalla nahalla varustettu saattaisi kritiikistä pelästyä tai lannistua. Minä koen negatiivisen palautteen ja huonon asiakaskokemuksen mahdollisuutena kehittää asioita. Mutta ensin on hyvä tunnustaa tilanne : tulorekisteri on vielä keskeneräinen järjestelmänä ja prosessina. Kun tulorekisteriä mallinnettiin, ehkä Taloushallintoliiton asiantuntijat eivät tunnistaneet kaikkia mahdollisia vaikutuksia käytännön prosesseihin, tai jos niitä tunnistettiin, niin meitä ei Valtionvarainministeriön työpajoissa kuunneltu. Tai ehkä emme huutaneet tarpeeksi lujaa. Vastuu tilanteesta on kaikkien, jotka ovat tulorekisteriä olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa. Se on hyvä myöntää ja pyytää anteeksi, mutta nyt käännetään katse eteenpäin.
Verohallinnon johdossa asian kriittisyys on ymmärretty, suurelta osin meidän ansiostamme. Tarvittavat resurssit ovat nyt paikallaan asioiden korjaamiseksi. Olemme antaneet liiton omat viestintä- ja prosessiasiantuntijat sekä viestintäkanavat Verohallinnon käyttöön. Tavoitteena on tunnistaa yksittäisiä ongelmia, löytää niihin ratkaisuja sekä viestiä ohjeita kentälle ketterämmin.
Tilitoimistoille uskallan suositella rohkeaa maalaisjärjen käyttöä. Kaikkia ilmoituksia ei tarvinne väkisin iltaisin tai viikonloppuisin asiakkaan puolesta tehdä. En usko Verohallinnon pienten palkkioiden tai maksujen ilmoitusviiveistä huomauttavan tai ainakaan sanktioivan. Tämä on henkilökohtainen arvioni, ei liiton virallinen kanta, mutta osannet rivien välistä lukea tilanteen…
Tulorekisteri tulee alentamaan palkkahallintoon ja etuuksien laskemiseen ja maksamiseen käytettyä kokonaisaikaa ja -kustannuksia Suomessa. Tällä hetkellä sitä voi olla vaikea uskoa, mutta lupaan meidän yhdessä kaikkien toimijoiden kanssa korjaavan pahimmat valuviat järjestelmässä ja prosessissa tämän vuoden aikana. Emme jää odottelemaan Suomeen uutta hallitusta ja lainsäädäntötyön jatkumista, vaan olemme jo tarttuneet toimeen.
Artikkelin on kirjoittanut Antti Soro, Taloushallintoliiton toimitusjohtaja.
Artikkeli on julkaistu alun perin Tilitoimistossa-lehdessä nro 2/2019.