Yritysten ja yhdistysten pankkipalvelujen turvaaminen etenee

Valtiovarainministeriö asetti vuonna 2024 työryhmän selvittämään, miten pankkilainsäädäntöä ja alan toimintatapoja pitäisi kehittää. Työryhmän tehtävänä on laatia hallituksen esityksen muotoon säädösmuutokset, joilla muun muassa varmistetaan mikro- ja pienyritysten sekä yhdistysten pankkipalveluiden riittävä saatavuus ja kohtuullinen hinnoittelu. Tavoitteena on, että oikeus peruspankkipalveluihin laajennetaan koskemaan myös pienyrityksiä ja yhdistyksiä, kuten eräissä EU-maissa on jo tehty. Aikaraja tälle hallituksen esitysluonnokselle on 31. joulukuuta 2025.
Valtiovarainministeriö järjesti 9. kesäkuuta 2025 sidosryhmille kuulemistilaisuuden pankkipalveluiden saamiseen liittyvistä ongelmista. Taloushallintoliitto esitteli tilaisuudessa tilitoimistojen havaintoja ja näkemyksiä siitä, kuinka laajaa pankkipalvelujen epääminen pienyritys- ja yhdistyskentässä on ja millä tavoin pankkipalvelujen puute vahingoittaa liiketoimintaa ja taloushallinnon tehokasta hoitamista.
Tilaisuuden muissakin alustuksissa ja keskustelussa paljastui valtava kirjo eri henkilöryhmien ja organisaatioiden kohtaamia ongelmia. Alla muutama ote kokemuksista:
- Business Finlandin edustaja kertoi ulkomaisten yritysten ongelmista pankkipalvelujen saamisessa. “Pankkipalvelujen haasteet synnyttävät Suomelle taloudellista sekä mainehaittaa.”
- Ulkoministeriön edustaja kertoi, että ulkomaiden Suomessa sijaitsevilla suurlähetystöillä on vaikeuksia saada pankkipalveluja. “Vaikutusta myös Suomen maakuvaan, maineeseen ja houkuttelevuuteen sijoituskohteena.”
- Suomi-Seuran edustaja kertoi, että EU/ETA-alueen ulkopuolella asuvilta Suomen kansalaisilta on suljettu pankkitilejä. Tämä hankaloittaa esimerkiksi Suomessa sijaitsevan omaisuuden hallintaa ja hoitoa.
Tilaisuudessa ymmärrettiin myös pankkien hankalaa tilannetta raskaan säätelyn kohteena ja toivottiin sääntelyn keventämistä. Asiakkuuden pankille tai maksulaitokselle luoma hallinnollinen työ ja kustannukset voivat aiheutua myös ulkomaiden lainsäädännöstä ja raportointivelvoitteista. Esimerkiksi yritys, jossa on edunsaajana Yhdysvaltain kansalainen, on asiakkaana hallinnollisesti erittäin työläs, koska pankki tai maksulaitos joutuu huomioimaan myös Yhdysvaltain veroviranomaisen FATCA-raportointivaatimukset.