Yrittäjyys

Verohallinto muistuttaa yrittäjiä arvonlisäveron määräpäivästä tekstiviestillä – Näin tunnistat aidon viestin

Elinkeinonharjoittajat ja uudet osakeyhtiöt ovat saaneet – tai saavat lähiaikoina – verottajalta tekstiviestimuistutuksen arvonlisäveron maksupäivästä. Tekstiviestit ovat hämmentäneet joitakin yrittäjiä ja ne ovat herättäneet epäilyksen huijausviesteistä. Kokeiluluontoisesti lähetetyt viestit ovat kuitenkin aitoja.

Viesteissä kerrotaan, että määräpäivä on 12.9. ja niissä pyydetään ottamaan esille kaikki alv-ilmoitusta varten tarvittavat tiedot ja kuitit valmiiksi.

– Kyseessä on kokeilu. Lähetämme viestejä vähän eri sanamuodoilla ja testaamme, mikä viesti puree erityisen hyvin. Yrittäjän ei tarvitse vastata viestiin, Verohallinnon viestintäsuunnittelija Mari Valkonen sanoo.

Perjantaina 9. syyskuuta viestejä lähtee 10 000 kappaletta.

Verohallinto kertoo lähettämistään tekstiviesteistä verkkosivuillaan, josta voit tarkistaa viestien tarkemmat tiedot ja lähetysajat:

Verohallinto on lähettänyt tekstiviestillä muistutuksia

Veron sivuilta löytyy myös ohjeet siihen, miten huijausviestit tyypillisesti eroavat aidoista viesteistä:

Tietoa huijausviesteistä

– On hyvä, että ihmiset ovat varuillaan tekstiviestien aitouden suhteen.

Verohallinnon viesteissä lähettäjä on Vero – Skatt, ja niissä ei koskaan ole linkkejä tai pyydetä asiakkaan tietoja.

Tarkista, jos epäilyttää

Verohallinnonkin nimissä on lähetetty myös huijausviestejä. Viestissä saatetaan esimerkiksi kertoa veronpalautuksesta, jota ei ole olemassa.

– Verohallinnon asiointipalveluun ei yleensä pääse ilman tunnistautumista. Henkilöasiakkaat tunnistautuvat sivuston https://tunnistaminen.suomi.fi/ kautta verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Yritysasiakkaat tunnistautuvat suomi.fi-valtuutuksen avulla.

– Huijaussivustoissa ei yleensä ole vastaavaa tunnistautumista tai tunnistautumiseen pyydetään muita keinoja, kuten luottokortin numeroa tai PayPal-tietoja.

– Kun yhteys on suojattu, selainohjelman osoiterivillä näkyvä verkkosivun osoite alkaa https-etuliitteellä. Lisäksi suojatun yhteyden merkkinä näkyy useimmiten lukon kuva.

Lähde: Verohallinto ja Suomen Yrittäjät