Vaihtoehtoja, jos ohjelmisto ei tuota 25,5 prosentin verokannan mukaisia tositteita
Yleinen arvonlisäverokanta nousee 1. syyskuuta 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Taloushallintoliiton ja Tieken verkkolaskufoorumin selvitysten perusteella on selvää, että kaikkiin laskutusohjelmistoihin ja kassajärjestelmiin ei ehditä toteuttaa desimaalimuotoista arvonlisäverokantaa syyskuun alkuun mennessä. Joihinkin ohjelmistoihin sitä ei toteuteta lainkaan. Tällöin yritysten on hankittava ja otettava käyttöön uusi ohjelmisto varsin pikaisella aikataululla.
Yritys ei voi laskuttaa väärällä arvonlisäverokannalla. Jos oma ohjelmisto ei tuota 25,5 prosentin verokannan laskuja vielä syyskuussa, on vaihtoehtoja kaksi. Viivästyttää laskutusta tai tehdä laskuja ohjelmiston luomia tietoja käsin korjaamalla. Yrityksen rahoitustilanne ja maksuvalmius vaikuttaa ratkaisuun. Palveluja tai tuotteita käteisellä tai kortilla myyvän yrityksen on käytännössä pakko veloittaa asiakasta välittömästi, vaikka sen järjestelmän tuottamat kuitit eivät olisi uuden verokannan mukaisia.
Jos yritys joutuu väliaikaisesti toimimaan ohjelmistolla, joka ei tuota 25,5 prosentin verokannan mukaisia laskuja tai kuitteja, kannattaa sopiva väliaikaisratkaisu miettiä yhdessä oman tilitoimiston tai sisäisen talousosaston kanssa. Valittava ratkaisu riippuu myynnin ja asiakaskunnan rakenteesta sekä käytettävästä järjestelmäkokonaisuudesta.
Toimintamallissa kannattaa huomioida:
- Myykö yritys käteis- tai korttimaksulla pelkästään tai pääsääntöisesti kuluttajille?
- Yritysasiakkailla on tarve saada kuitteihin oikeat arvonlisäverotiedot
- Tehdäänkö laskut erillisessä laskutusjärjestelmässä?
- Tällöin laskut voidaan tehdä manuaalisesti uudelleen oikealla arvonlisäverokannalla ja lähettää nämä laskut asiakkaalle ja kirjanpitoon.
- Tehdäänkö laskut taloushallintojärjestelmän laskutusmodulisssa esimerkiksi varsinaisten laskurivien nollaverokantaa ja 25,5 prosentin arvonlisäverolaskuriviä soveltamalla ja selventämällä asiaa laskun selitetekstillä?
- Tällöin täytyy miettiä, miten arvonlisäverotiedot voidaan muokata oikeiksi laskutusjärjestelmässä niin, että ne menevät oikein kirjanpitoon
Käytännössä näissä soveltamistilanteissa laskut joudutaan lähettämään asiakkaalle paperilla tai sähköpostilla. Asiasta kannattaa sopia asiakkaiden kanssa etukäteen.
Tähän hankalaan tilanteeseen ei ole tarjota kaikkiin tilanteisiin soveltuvaa patenttiratkaisua. Laskuttajan ja taloushallinnon ammattilaisen yhteispelillä ja oman ohjelmistokokonaisuuden ominaisuuksia soveltamalla sopiva väliaikaisratkaisu todennäköisesti löytyy. Tämän takia ei yritystä kannattaa ajaa kassakriisin partaalle.