Yritysneuvonta, Johtaminen ja kehittäminen

Epäilyttävä liiketoimi ja rahanpesuilmoitus käytännössä

Milloin liiketoimi on epäilyttävää? Mitkä ovat rahanpesuriskien tyypilliset hälytysmerkit? Mitä tarkoittaa selonottovelvollisuus? Milloin kirjanpitäjän on tehtävä rahanpesuilmoitus ja miten se käytännössä tehdään?

Tässä kirjapitäjille suunnatussa tiiviissä webinaarissa pureudutaan epäilyttäviin liiketoimiin ja rahanpesuilmoituksen tekemisen tavanomaisiin pulmapaikkoihin. Saat kattavan opastuksen rahanpesutilanteiden, -riskien ja hälytysmerkkien käytännön tunnistamiseksi, toimintaohjeita kommunikointiin asiakkaiden kanssa, opit milloin rahanpesuilmoitus tulee tehdä ja sen, miten ilmoituksen tekeminen käytännössä hoidetaan.

Voit lähettää kysymyksiä ja eteen tulleita hankalia tilanteita jo etukäteen anne.akerberg@taloushallintoliitto.fi. Kysymykset käsitellään tilaisuudessa anonyymisti.

Tervetuloa mukaan!

Osallistumismuoto

Etätoteutus

Alkaa

27.05.2024 13:00

Päättyy

27.05.2024 15:00

Ilmoittaudu viimeistään

13.05.2024 12:00

KLT-ylläpito

2 h, ydinosaamisalue

PHT-ylläpito

2 h, muu osaamisalue

TNT-ylläpito

2 h, ydinosaamisalue

Talousosaaminen

Ammattilainen

Liiketoimintaosaaminen

Ammattilainen

Kirjaudu sisään, niin saat sinulle kuuluvat alennukset.

Hinta Jäsenhinta Pätevyyshinta

250€ (+ alv)

190€ (+ alv)

220€ (+ alv)

Hinta sisältää:

Hinta sisältää koulutusmateriaalin.

Yleiset peruutusehdot

Kuvaus

Konkreettinen ja käytännönläheinen webinaari antaa sinulle tarvittavat ohjeet käytännön rajanvetotilanteiden taklaamiseksi. Webinaarissa käydään läpi kirjanpitäjien ja muiden ilmoitusvelvollisten kohtaamia aitoja tilanteita ja pohditaan, miten epäilyttävät liiketoimet voidaan havaita suurista massoista.

Kouluttaja Inka Kärkkäisellä on kokemusta rahanpesun estämisen asiantuntijatehtävistä eri kokoisten ilmoitusvelvollisten kautta. Hän on pidetty kouluttaja, joka on työskennellyt pitkään myös eri kokoisten tilitoimistojen kanssa.

13:00 Rahanpesu ja selonottovelvollisuus

Mikä on rahanpesua? Mitä epäilyttävä liiketoimi tarkoittaa? Millaisia selvityksiä epäilyttävistä liiketoimista tulee tehdä? Määritelmien ja käytännön tilanteiden tunnistaminen

• mikä ei ole rahanpesua?
  • rahanpesuriskien tunnistaminen ja tyypilliset hälytysmerkit
  • selonottovelvollisuus epäilyttävää liiketoimintaa havaitessa
  • asiakasviestintä
  • esimerkkejä oikeasta elämästä

14:00 Tauko

14:15 Milloin rahanpesuilmoitus tulee tehdä?

• käytännön arviointi
  • hankalat rajanvetotilanteet

14:30 Rahanpesuilmoitus käytännössä

• suhde whistleblow-kanavaan ja anonymiteetti
  • tarvittavat tiedot ja prosessi käytännössä

14:45 Kysymyksiä ja keskustelua

15:00 Tilaisuus päättyy

Kysy lisää

Kouluttajat:

Inka Kärkkäinen

Counsel

Inka Kärkkäinen on liikejuridiikkaan erikoistuneen Legal Folks Oy:n rahanpesun estämisen asiantuntija. Inkalla on kokemusta rahanpesun estämisen asiantuntijatehtävistä eri kokoisten ilmoitusvelvollisten kautta ja kokemusta on kertynyt muun muassa laajasti asiakasrajapinnasta toimimisesta. Inka avustaa asiakkaitaan muun muassa riskiarvioiden ja sisäisten ohjeistusten laatimisessa sekä muissa aihealueen piirin ongelmatilanteissa.

Saatat myös pitää...

• Rahanpesun estämisen perusteet