Tulorekisterin työehtosopimuskoodeissa muutoksia – päättyneillä koodeilla ei voi enää ilmoittaa

Vuoden 2023 alusta alkaen tulorekisteriin ilmoitettavissa työehtosopimuksissa on muutoksia, osa aiemmista on poistettu ja muutama uusi on tullut lisää. Ilmoittaminen päättyneillä koodeilla ei onnistu, kun maksupäivä on vuoden 2023 aikana. Tähän artikkeliin on koottu muuttuneita ja käytöstä poistuneita koodeja.

Tulorekisteri on vuodenvaihteessa päivittänyt työehtosopimusten koodeja yleissitovuuden vahvistamislautakunnan päätösten mukaisiksi. Jos työehtosopimus päättyy kokonaan eikä sitä jatketa uudella sopimuskaudella, sen voimassaolo sovellettava työehtosopimuskoodistossa päättyy eikä korvaavaa koodia ei ole. Mikäli päättyneen työehtosopimuksen tilalle tulee yksi tai useampi uusi työehtosopimus, niin koodisto on päivitetty vastaamaan sosiaali- jaterveysministeriön ylläpitämää ja vahvistamaa listausta.

• Huomioitava laajalti käytössä olevan teknologiateollisuuden työehtosopimus, jonka aiempi koodi 149 on vuoden vaihteesta alkaen 216.

Päättyneet työehtosopimukset, joita ei voi käyttää enää vuoden 2023 maksupäivällä olevissa tulorekisteri-ilmoituksissa, koska koodien voimassaolo on päättynyt 31.12.2022. Jos tulorekisteriin lähettää näillä tes-koodeilla olevia ilmoituksia, niin ne eivät mene läpi, vaan tieto on poistettava tai korvattava mahdollisella uudella koodilla.

• 94 Mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus
  • 95 Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimus
  • 101 Metsäteollisuuden bioteollisuutta koskeva työehtosopimus
  • 102 Metsäteollisuus ry:n ja Sähköalojen ammattiliitto ry:n välinen työehtosopimus
  • 117 Paperiteollisuuden toimihenkilösopimus
  • 118 Paperiteollisuuden työehtosopimus
  • 149 Teknologiateollisuuden työehtosopimus

Vuoden 2023 palkanmaksuissa käytettävät uusien työehtosopimusten koodit ovat

• 216 Teknologiateollisuuden työntekijät työehtosopimus
  • 217 Hirsitaloteollisuuden työehtosopimus
  • 218 Hirsitaloteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus

Palvelussuhteeseen sovellettava työehtosopimus -tieto on vapaaehtoinen eli tulorekisterin täydentävä tieto, jonka voi halutessaan ilmoittaa tulorekisteriin.