Taloushallintoliitto tyytyväinen kaupparekisteriin suunniteltuihin muutoksiin – asiakkaan ja tilitoimiston yhteydenpito tärkeää viranomaisasioinnin hoitamisessa

Taloushallintoliitto kannattaa kaupparekisteriin suunniteltuja muutoksia. Työ- ja elinkeinoministeriö sekä Patentti- ja rekisterihallitus tiedottivat tiistaina 17. syyskuuta, että kaupparekisteriä koskevaa lainsäädäntöä muutetaan pikavauhdilla. TEM on aloittanut lainvalmistelun rekisteristä laiminlyönnin perusteella poistetun yrityksen palauttamisesta yrityksen hakemuksesta takaisin rekisteriin.

Taloushallintoliitto muistuttaa silti, että tilitoimiston ja asiakkaan välinen yhteydenpito on ensiarvoisen tärkeää, jotta yrityksen ilmoitukset tulevat hoidetuksi ajallaan.

Julkisuudessa näkyneet ongelmat tilinpäätöksen ilmoittamisessa Patentti- ja rekisterihallitukselle olisivat vältettävissä tilitoimiston ja asiakkaan välisellä yhteydenpidolla. Muun muassa Suomen Yrittäjät (6. syyskuuta 2024) ja Helsingin Sanomat (16. syyskuuta 2024) ovat uutisoineet tapauksista, joissa yritys on poistettu kaupparekisteristä puuttuvien tilinpäätösten vuoksi.

Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Jari Seppä korostaa, että asiakkaan tulisi olla yhteydessä tilitoimistoon aina, kun saa esimerkiksi PRH:lta kirjeen.

“Jos yrittäjä ei halua käydä asioita läpi tilitoimiston kanssa, tärkeät velvollisuudet voivat jäädä tekemättä. On hämmästyttävää, että yritykset, jotka saavat PRH:ltä kirjeen, jossa kerrotaan poistouhasta, eivät reagoi niihin millään tavalla”, Seppä toteaa Suomen Yrittäjien haastattelussa.

Lue myös

Osakeyhtiölain mukaan yrityksen hallitus on vastuussa yhtiön kirjanpidon asianmukaisesta järjestämisestä.

“On syytä huomioida, että tilitoimisto ei saa tilinpäätöksen tekemiseen tarvittavia tietoja mistään muualta kuin asiakkaalta eli yritykseltä. Yrityksen hallituksella on velvollisuus varmistaa, että kirjanpito hoidetaan. Asian voi halutessaan ulkoistaa tilitoimistolle, mutta silloinkin hallituksen on reagoitava, jos yhteistyö ei jostain syystä toimi. Ulkoistaminen ei poista vastuuta”, Taloushallintoliiton kirjanpidon johtava asiantuntija ja tilitoimistoyrittäjä Mira Merikanto sanoo Suomen Yrittäjien haastattelussa.

Auktorisoidun tilitoimiston toiminnasta voi valittaa

Suomessa on noin 6 200 tilitoimistoa, joista Taloushallintoliiton auktorisoituja jäseniä on 570. Taloushallintoliitto suhtautuu tilitoimistojen mahdolliseen huolimattomuuteen erittäin vakavasti.

Auktorisoiduilla tilitoimistoilla on keino kurinpitomenettelyyn, jos asiakas kokee, että tilitoimisto ei ole toiminut asianmukaisesti.

Tilitoimiston asiakas voi tehdä tilitoimiston toiminnasta tarkistusvaatimuksen puolueettomalle tarkastuslautakunnalle, joka pyytää lausunnon sekä tilitoimistolta että asiakkaalta. Tämä on mahdollisuus nimenomaan auktorisoidun tilitoimiston asiakkaalle, liiton toimitusjohtaja Jari Seppä sanoo.

Kohdennetut viranomaisviestit suoraan kirjanpitäjälle

Julkisuudessa näkyneet ongelmat tilinpäätöstietojen ilmoittamisessa voitaisiin välttää, jos viranomaisen kirjeet menisivät suoraan viestinä myös tilitoimistolle. Tällainen suora viesti olisi mahdollista rakentaa esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-palvelun avulla. Tällä hetkellä PRH ei käytä palvelua vaan lähettää kirjeen yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ:hin merkittyyn osoitteeseen. Kohdennetut viestit olisi mahdollista toimittaa myös suoraan kirjanpito-ohjelmaan viranomaisen tekemän rajapinnan avulla.

Yrityksen tilinpäätöksen rekisteröinti näkyy PRH:lta tilattavalla kaupparekisteriotteella. Otteen tilaaminen on maksutonta, joten yrittäjä voi tarkistaa tilinpäätöksen ilmoittamisen otteen avulla.

Ilmoittamatta jääneiden tilinpäätösten vuoksi PRH on poistanut 7 705 yritystä kaupparekisteristä vuodesta 2023 lähtien.

Lue myös: