Uutiset ja tiedotteet

Poliittisesti vaikutusvaltaiset henkilöt (PEP) – miten ja keneltä tiedot kerätään?

pep-poliittisesti-vaikutuvsvaltainen-henkilö-shakki

Poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP, englanniksi politically exposed person) toimii merkittävässä julkisessa tehtävässä. Rahanpesulakiin on kirjattu tehostettu tuntemisvelvollisuus, kun asiakas tai edunsaaja on poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö. Lue artikkelista, mitä tämä tarkoittaa tilitoimistojen kannalta.

Ketkä ovat poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä

Poliittisesti vaikutusvaltaisella henkilöllä (PEP) tarkoitetaan rahanpesulain 1:4§:n mukaan luonnollista henkilöä, joka toimii merkittävässä julkisessa tehtävässä. Tehtävistä laissa on mainittu esimerkiksi valtionpäämies, ministeri ja kansanedustaja, kenraalikuntaan kuuluva sotilashenkilö, ylimpien tuomioistuimien jäsen sekä valtionyrityksen johtaja.

Poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön perheenjäseninä rahanpesulaissa on mainittu

• aviopuoliso tai kumppani, joka asianomaisen maan kansallisessa lainsäädännössä rinnastetaan aviopuolisoon;
  • lapsi ja tämän aviopuoliso tai edellä tarkoitettu kumppani; ja
  • vanhemmat.

Poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön yhtiökumppanit rahanpesulaki määrittelee seuraavasti:

• Luonnollinen henkilö, jonka tiedetään olevan yhteisöjen, elinkeinonharjoittajien tai oikeudellisten järjestelyjen todellisia yhteisomistajia ja edunsaajia tai joilla tiedetään olevan mikä tahansa muu läheinen liikesuhde poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön kanssa.
  • Luonnollinen henkilö, joka on sellaisten yhteisöjen, elinkeinonharjoittajien tai oikeudellisten järjestelyjen, joista tiedetään, että ne on tosiasiassa perustettu poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön eduksi, todellinen yksinomistaja tai edunsaaja.

Käytännössä yllä mainittu joukko on varsin suuri, eikä henkilö välttämättä edes tiedä olevansa poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön yhtiökumppani tai perheenjäsen. Tilitoimiston asiakasyrityksen edunsaajana voi olla esimerkiksi jonkin puolueen puoluehallituksen jäsenen puoliso, kenraalimajurin lapsi tai valtionyhtiön hallituksen jäsenen yhtiökumppani.

Rahanpesulain 3:13 § säätää tehostetun tuntemisvelvollisuuden, kun asiakas tai edunsaaja on poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö

Ilmoitusvelvollisella tulee olla asianmukaiset riskiperusteiseen arviointiin pohjautuvat menettelyt sen toteamiseksi, onko asiakas tai asiakkaan tosiasiallinen edunsaaja, tai onko hän ollut poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö, poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön perheenjäsen tai poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön yhtiökumppani.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun menettelyn puitteissa poliittinen vaikutusvalta on selvitettävä aina, kun ilmoitusvelvollinen arvioi 2 luvun 3 §:ssä tarkoitetun ilmoitusvelvollisen riskiarvion perusteella, että asiakassuhteeseen tai yksittäiseen liiketoimeen liittyy tavanomaista suurempi rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen riski.

Jos asiakas tai asiakkaan tosiasiallinen edunsaaja on poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö, tällaisen henkilön perheenjäsen tai henkilö, jonka tiedetään olevan tällaisen henkilön yhtiökumppani:

1) ilmoitusvelvollisen ylemmän johdon on hyväksyttävä asiakassuhteen aloittaminen tällaisen henkilön kanssa;

2) ilmoitusvelvollisen on toteutettava asianmukaiset toimenpiteet saadakseen selvityksen sellaisen varallisuuden ja varojen alkuperästä, jotka liittyvät kyseiseen asiakassuhteeseen tai liiketoimeen; ja

3) ilmoitusvelvollisen on järjestettävä tehostettu jatkuva asiakassuhteen seuranta.

PEP-tiedot kerätään siis asiakkaasta ja edunsaajista. Asiakas tarkoittaa tässä yhteydessä esimerkiksi toiminimiyrittäjää tai muuta luonnollista henkilöä, jonka kanssa tilitoimisto on solminut toimeksiantosopimuksen. Yhteisön tosiasiallisista edunsaajista säädetään rahanpesulain 1:5 §:ssä. Löydät laajan kirjoituksen eri yhteisöjen tosiasiallisista edunsaajista Taloushallintoliiton verkkosivuilta.

Jos siis tilitoimiston osakeyhtiömuotoisella asiakkaalla voidaan tunnistaa tosiasialliset edunsaajat, PEP-tietoja ei tarvitse kerätä yhtiön toimitusjohtajasta tai hallituksen jäsenestä, kun nämä eivät ole edunsaajia.

Kuka asiakkaan henkilö voi ilmoittaa tilitoimistolle asiakkaan edunsaajien PEP-tiedot

Tilitoimistoissa on pohdittu, pitääkö kunkin edunsaajan itse ilmoittaa tilitoimistolle, onko hän itse, hänen perheenjäsenensä tai yhtiökumppaninsa PEP-henkilö.

Normaalitilanteessa riittää, että asiakkaan edustaja toimittaa kootusti vastauksen edunsaajien puolesta. Näin voidaan toimia, kun asiakas on tavanomaisen riskin asiakas, eikä sen tosiasiallisten edunsaajien henkilöllisyyksiä siksi todenneta. Tilitoimistolla ei tällöin ole suoraa kontaktia jokaiseen tosiasialliseen edunsaajaan, vaan on riittävää, että yksi taho toimittaa kaikki tosiasiallisia edunsaajia koskevat tiedot (nimi, syntymäaika, hetu/kansalaisuus, PEP-status). Tilitoimisto voi lähtökohtaisesti luottaa siihen, että asiakkaan edustaja toimittaa vain paikkansa pitäviä tietoja, ja että tämä on varmistanut tietojen oikeellisuuden ennen niiden toimittamista henkilöiltä itseltään.

Kun edunsaajien PEP-tiedot toimittaa keskitetysti asiakkaan edustaja, hänen tulee ilmaista selkeästi, että hän ilmoittaa edunsaajien PEP-tietoja. Esimerkiksi ohjelmistoissa ja valmiissa kyselytyökaluissa täytyy ilmaista tämä selkeästi, jotta asiakkaan edustaja vastaajana ja tilitoimisto tiedon vastaanottajana ymmärtävät, että asiakkaan edustaja on kysynyt tiedot edunsaajilta ja vastaa heidän puolestaan.  Valmiissa kyselypohjassa tai asiakkaan edustajan itse laatimassa kannanotossa voi lukea esimerkiksi “ilmoitetut PEP-tiedot koskevat yhtiön kaikkia edunsaajia” tai “ilmoitetut PEP-tiedot koskevat yhtiön edunsaajia etunimi1 sukunimi1 ja etunimi2 sukunimi2.”

Jos asiakkaan edustaja ei kykene ilmoittamaan PEP-tietoja tai vaikuttaa olevan näistä epävarma, tilitoimiston on syytä pyytää häntä palaamaan asiaan, kun tiedot on selvitetty tai kysyä itse tietoa tosiasiallisilta edunsaajilta.

Korkeariskisten asiakkaiden kohdalla PEP-tietoja on syytä kysyä jokaiselta tosiasialliselta edunsaajalta itseltään. Korkeariskisten asiakkaiden osalta on yleensä myös edunsaajien henkilöllisyys todennettava, jolloin PEP-tiedon keruu hoituu luontevasti samassa yhteydessä.

Mahdollisten muutosten varalta kaikki asiakasta koskevat PEP-tiedot tulee päivittää säännöllisesti. Henkilöä ei pidetä poliittisesti vaikutusvaltaisena henkilönä enää sen jälkeen, kun 12 kuukautta on kulunut siitä, kun tämä on toiminut merkittävässä julkisessa tehtävässä.