Mitkä ihmeen hankintasanomat ja miten se minun yritykseeni liittyy?

Valtio ja kunnat siirtyvät jossain vaiheessa, ehkä muutaman vuoden kuluessa tilaamaan yrityksiltä tavaroita ja palveluja hankintasanomilla. Näin kerrotaan julkishallinnon ja yritysten taloushallintoa kehittämään perustetusta Yritysten digitaloushankkeesta. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja miten asiaan pitäisi suhtautua tavallisessa pk-yrityksessä?

Osa muistaa EDIFACT- eli EDI-sanomien käytön kaupankäynnissä. Suuret suomalaiset tukkuliikkeet ja maahantuojat sekä monet niiden kauppakumppanit ovat vuosia lähetelleet toisilleen esimerkiksi tilauksia, tilausvahvistuksia ja laskuja EDI-sanomina. Kyseessä on ikivanha YK:ssa kehitetty standardi kaupankäynnin tehostamiseen.

Hankintasanomissa on kyse samasta asiasta mutta tuoreemmalla tekniikalla. Idea on se, että kun valtion yksikkö, esimerkiksi PRH tekee tilauksen palveluntarjoajalle, se lähettää tälle standardimuotoisen tilaussanoman. Palveluntarjoaja puolestaan lähettää PRH:lle tilausvahvistuksen ja tietenkin aikanaan myös laskun. Eli kun PRH järjestää vuonna 2024 pk-yrityksille avoimien ovien päivän, se lähettää standardimuotoisen tilauksen Pirkon leipomolle tilatakseen tilaisuuteen kermakakkuja ja kanapeita.

Tämä asia ei ole millään tavalla tämän hetken murhe tai mahdollisuus, mutta asiaa kannattaa seurata. Moni pk-yritys laskuttaa valtiota ja kuntia, joten muutaman vuoden kuluttua asia kannattaa ottaa haltuun. Uskon, että tämä tulee parantamaan pienimpien yritysten mahdollisuuksia myydä palvelujaan julkishallinnolle. Valtio suunnittelee pienimmille yrityksille portaalia, jonka kautta pienimmät yritykset voivat hoitaa tarjouksia ja tilauksia kuntien suuntaan. Suuremmille yrityksille valmiudet tulevat niiden toiminnanohjausjärjestelmiin.

ohjelmisto koodi
Selvitys: arvonlisäveron nosto 25,5 prosenttiin aiheuttaa useita haasteita ohjelmistoille
Arvonlisäverokannan muutos desimaalimuotoiseen 25,5 prosenttiin on lakiesityksen mukaan tarkoitus saattaa voimaan jo 1. syyskuuta 2024. Näin nopea aikataulu tulee hyvin todennäköisesti aiheuttamaan viivästyksiä laskutukseen. Kyselyissä ja ohjelmistotalojen keskustelutilaisuudessa selvisi, että alv-kannan muutos aiheuttaa monia erilaisia haasteita. Taloushallintoliitto on lähettänyt lausuntonsa asiasta Valtiovarainministeriölle.

Tilaa Taloushallintoliiton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat taloushallintoalaa koskevan uusimman tiedon ensimmäisten joukossa suoraan sähköpostiisi. Lisäksi saat tiedon esimerkiksi uusimmista koulutuksistamme ja tapahtumistamme. Tutustu uutiskirjevalikoimaamme!