Jäsenyritystemme liikevaihdon kasvu koko alaa kovempaa vuonna 2023

Kirjanpito- ja tilinpäätöspalveluiden liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 6,7 prosenttia vuonna 2023, kertoo Tilastokeskus. Kasvu jarrutti vuoden loppua kohti, sillä vuoden 2023 tammi–kesäkuussa liikevaihto kasvoi 8,7 prosenttia ja heinä–joulukuussa 4,5 prosenttia.

Taloushallintoliiton auktorisoitujen jäsenyritysten liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 11,6 prosenttia vuonna 2023. Vuonna 2022 liikevaihto kasvoi saman verran. Vuoden 2023 tammi–kesäkuussa liikevaihto kasvoi 14,8 prosenttia ja heinä–joulukuussa 8,4 prosenttia. Jäsenyritysten kasvuvauhti on siis selvästi reippaampaa, mitä alalla kokonaisuudessaan.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä koko toimialan liikevaihto kasvoi voimakkaimmin, 10,3 prosenttia vuodentakaisesta. Toisella neljänneksellä kasvua oli 7,2 prosenttia, kolmannella 5,5 prosenttia ja viimeisellä neljänneksellä 3,7 prosenttia. Voimakkain kuukausikohtainen kasvu oli tammikuussa, jolloin toimialan liikevaihto kasvoi 12,2 prosenttia vuodentakaisesta.

Jäsenyritystemme liikevaihto sen sijaan kasvoi eniten ensimmäisellä neljänneksellä eli 15,8 prosenttia vuodentakaisesta. Toisella neljänneksellä kasvua oli 13,8 prosenttia, kolmannella 10,8 prosenttia ja viimeisellä neljänneksellä 6,4 prosenttia. Kuukausitasolla liikevaihto kasvoi eniten tammikuussa, jolloin kasvua kertyi 16,7 prosenttia vuodentakaisesta.

Vuonna 2022 toimialan liikevaihto kasvoi 8,1 prosenttia edellisvuodesta, joten vuonna 2023 kasvu oli edellistä vuotta hitaampaa.

Taloushallintoliitto julkaisee keväästä 2024 eteenpäin Tilastokeskuksen lukujen ohella myös luvut auktorisoitujen jäsenyritystensä liikevaihdon kehittymisestä.