Integratan supervoimana HR- ja palkkahallintopalvelut kasvun, teknologian ja ihmiskeskeisyyden risteyskohdassa

Integrata Oy:n supervoimana on HR- ja palkkahallintopalveluiden tarjoaminen tavalla, joka yhdistää teknologisen innovoinnin ja ihmisläheisen ajattelun. Toimitusjohtaja Riku Heinosen johdolla yritys on saavuttanut Suomessa kasvua, vakiinnuttanut asemansa ja valmistautuu nyt kasvamaan kansainvälisesti.
Riku Heinonen on yksi Integratan kolmesta perustajajäsenestä. Integrata perustettiin vuonna 2008 ja nyt reilu 16 vuotta myöhemmin yrityksessä työskentelee noin 210 ammattilaista Tampereella, Helsingissä, Turussa, Porissa, Oulussa ja myös Ruotsissa.
Pysähdyimme keskustelemaan kahdesta Integratan supervoimasta. Ensinnäkin erikoistuminen HR- ja palkkahallintopalveluihin on tuonut voimaa, jolla on voitu yhdistää samankaltaista osaamista keskenään. Toiseksi Integratan supervoimaksi Heinonen nostaa esiin ihmiset.
”Kun pidämme huolta henkilöistämme, he pitävät huolta asiakkaistamme. Tämä näkymä heijastuu lopulta tulokseen”, Heinonen toteaa.
Yrityksen koko strategia pohjautuu ihmislähtöiseen ajatteluun, ja HR- ja palkkahallintopalvelut ovat sen ydintä.
Teknologia kehityksen moottorina
Teknologian rooli on olennainen Integratan toiminnassa. Yritys yhdistää omia sovelluskehitysratkaisujaan kumppaneidensa tarjoamiin teknologioihin.
Yksi esimerkki on oma HR-sovellus, joka toimii palkanlaskennan prosessien tehostajana ja asiakkaiden välineenä. Sovelluksen avulla asiakkaat voivat muun muassa viestiä tietoturvallisesti, hallita palkanmaksuprosesseja ja seurata poikkeamia reaaliajassa.
Integrata on myös tuonut tekoälyn mukaan asiakaspalveluun. Pilottiprojekteja aiheesta on käynnissä. Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalveluviestien hallinnassa on herättänyt laajaa kiinnostusta. Heinosen mukaan tekoäly auttaa erityisesti rutiinien automatisoinnissa, jolloin ihmiset voivat keskittyä asiakaskohtaamisiin ja arvoa tuottavaan työhön. Keskittyminen robotiikkaan, automaatioihin ja oman teknologian kehittämiseen tuo vahvuuksia ja edellyttää omalta henkilökunnalta kykyä muutokseen.
Integrata on esimerkiksi rakentanut analytiikkapalvelun, josta asiakas saa tukea muun muassa HR-raportointiin, tiedolla johtamiseen ja uutena ESG-vastuullisuusraportointiin. Käytännössä työkalu hakee tiedot Mepcosta ja tuottaa Integratan työkalun avulla olennaiset analytiikkapalvelut asiakkaalle näkyviin.

Kasvustrategia kansainvälisille markkinoille
Yrityksen toiminta alkoi työajanhallinta-, HR- ja matkalaskujärjestelmien käyttöönotoista ja kehittyi orgaanisesti vastaamaan myös asiakasyritysten HR- ja palkkahallinnon palveluista. Elokuussa 2024 mukaan tullut vähemmistösijoittaja Mandatum Asset Management on tuonut lisää resursseja ja osaamista strategian toteutukseen. Heinonen kertoo, että kansainvälistymisen ensimmäinen kohdemaa on Ruotsi, jonne on myös tehty ensimmäinen rekrytointi.
”On ollut opettavaista huomata, kuinka erilaiset kulttuuriset toimintatavat vaikuttavat, vaikka päällisin puolin markkinat vaikuttavat samankaltaisilta,” Heinonen huomauttaa.
Ruotsin markkinoilla on Heinosen mukaan vain vähän toimijoita, jotka ovat erikoistuneet puhtaasti HR- ja palkkapalveluihin, mikä antaa Integratalle hyvän kilpailuaseman.
Yrityskulttuuri muutoksen keskellä
Integratan yrityskulttuuri on muuttunut merkittävästi kasvun myötä. Alkuvuosina yritys nojasi vahvasti itseohjautuvuuteen, mutta toiminnan kasvaessa oli tehtävä muutoksia työnkuviin.
”Vuonna 2022 strategian päivityksen yhteydessä henkilökunnalta tuli selvä toive: esihenkilöille on tarvetta. Rakensimme selkeämmät johtamisrakenteet, ja tulokset olivat positiivisia.”
Yrityskulttuurin ytimessä on edelleen ihmisten hyvinvointi. Integrata kannustaa henkilökuntaa jatkuvaan kehittymiseen, ja osaamisen johtamiseen on otettu käyttöön uusia työkaluja.
”Tulevaisuuden osaamistarpeiden tunnistaminen on keskeinen osa strategiaamme. Erilaisten koulutusten lisäksi työntekijämme ovat suorittaneet myös PHT-tutkintoja ja meillä on myös mahdollisuus urapolun aikana kasvaa roolista toiseen.”, Heinonen sanoo.
Tulevaisuuden näkymät
Palkkahallintoala kehittyy nopeasti teknologian myötä, mutta Heinonen näkee edelleen tarpeen alan asiantuntijatyölle.
”Automaatio ei korvaa kaikkea, mutta sen avulla voimme vapauttaa aikaa strategian mukaiselle tekemiselle,” hän sanoo.
Heinonen korostaa myös, kuinka tärkeää on johtajana tunnistaa omat kehitystarpeensa. Hän muistelee yrittäjyyden alkutaipaleita, jolloin kokemusta ei juuri ollut johtamistyöstä tai toimitusjohtajuudesta. Heinonen haluaa johtaa esimerkillä ja osallistuu itse aktiivisesti lukupiireihin ja verkostoitumistapahtumiin, jotka tarjoavat uusia näkökulmia itsensä kehittämiseen ja johtamiseen.
”Onhan tässä tullut kasvettua itsekin paljon yrityksen kasvamisen myötä. Johtajuus ja yrittäjyys ovat kaksi aivan eri asiaa. Molemmat vaativat oman osaamisensa, joita pitää jatkuvasti kehittää,” hän summaa.
Integrata on onnistunut yhdistämään kasvustrategian, teknologian ja ihmislähtöisyyden. Yrityksen supervoimana ovat ihmiset, joiden hyvinvointia ja osaamista tuetaan systemaattisesti. Kansainvälistyminen tuo uusia haasteita, mutta Integratan selkeä fokus ja kyky sopeutua muutoksiin antavat sille hyvät lähtökohdat jatkaa kasvuaan. Heinonen kiteyttää Integratan tähän päivään tehdyn matkan seuraavasti.
”Tämä on ollut upea ja opettavainen matka, jonka ovat mahdollistaneet meidän ihmiset. Ilman heitä emme olisi tässä.”
Kirjoitussarjan tekijä Linda Paasikallio on liiketoiminnan kehittämisen ammattilainen, joka on työskennellyt verkkokoulutuksen ja mikro-oppimisen edistämisessä Suomessa kansainvälisen koulutusyhtiön maajohtajana. Hänellä on vuosien kokemus talousammattilaisten rekrytoinneista sekä IT- ja talousalan koulutusohjelmien kehittämisestä. Nykyään yrittäjänä Linda keskittyy yritysten arvokkaimman voimavaran – ihmisten – kehittämiseen, integroimalla henkilöstön osaamisen johtaminen tiiviisti osaksi liiketoiminnan strategiaa.