Uu­ti­set ja tie­dot­teet

Ve­ro­tuk­sen ajan­koh­tais­kat­saus ke­vääl­le 2022

Ke­hys­rii­hi val­tion vuo­den 2023 ta­lous­ar­vion val­mis­te­lua var­ten käy­tiin 5.4.2022. Esil­lä oli luon­nol­li­ses­ti myös ta­lous­ar­vion val­mis­te­luun liit­ty­viä ve­ro­rat­kai­su­ja. Teim­me koos­teen jo vi­reil­lä ol­leis­ta ve­ro­rat­kai­suis­ta sekä tee­mois­ta, jotka tu­le­vat ole­maan esil­lä tänä ke­vää­nä po­liit­ti­ses­sa kes­kus­te­lus­sa.

Koos­tees­sa on mu­ka­na ve­ro­jär­jes­tel­mää mer­kit­tä­väs­ti muut­ta­via uu­dis­tuk­sia, kuten sote-​uudistuksen vai­ku­tus an­sio­tu­lo­jen kunnallis-​ ja val­tion­ve­ro­tuk­seen. Tämän li­säk­si koos­te si­säl­tää uu­dis­tus­lin­jauk­sia esim. yk­sit­täi­sin vä­hen­nyk­siin, kuten T&K-​vähennykseen ja ko­ti­ta­lous­vä­hen­nyk­seen.

Kun­nal­lis­ve­ro­tus v. 2023

Sote-​uudistuksessa kun­tien sosiaali-​ ja ter­veys­pal­ve­lut sekä pe­las­tus­toi­men pal­ve­lut siir­ty­vät kun­nil­ta ja sai­raan­hoi­to­pii­reil­tä hy­vin­voin­tia­luil­le. Myös ra­hoi­tus­vas­tuu näis­tä pal­ve­luis­ta siir­tyy kun­nil­ta val­tiol­le. Siir­ty­män vuok­si kaik­kien kun­tien on mää­rät­tä­vä vuo­den 2023 tu­lo­ve­ro­pro­sen­tik­si vuo­den 2022 tu­lo­ve­ro­pro­sent­ti vä­hen­net­ty­nä 12,39 pro­sent­tiyk­si­köl­lä. Tämä luku tar­ken­tu­nee vielä ke­vään ai­ka­na. Kun kes­ki­mää­räi­nen kun­nal­lis­ve­ro on kun­nis­sa noin 20 % vuon­na 2022, ensi vuon­na kun­nal­lis­ve­ro olisi näin 7,61 pro­sent­tia.

Val­tion tu­lo­ve­roas­teik­ko v. 2023

Sote-​uudistukseen liit­ty­vä ra­hoi­tus­vas­tuun siir­ty­män vuok­si kun­nal­lis­ve­ro­tus­ta alen­ne­taan ja an­sio­tu­lo­jen val­tion­ve­ro­tus­ta vas­taa­vas­ti ki­ris­te­tään. Tämä vuo­den tu­lo­ve­roas­tei­kon ala­ra­ja on vielä noin 19 000 eu­ros­sa. Vuo­den 2023 tu­lo­ve­roas­teik­ko (L 620/2021) läh­tee sen si­jaan nol­las­ta eu­ros­ta. As­teik­koa muu­tet­ta­neen vielä siten, että en­sim­mäi­sel­lä por­taal­la ve­ro­pro­sent­ti on 12,39 % tai muu ke­vään ai­ka­na tar­ken­tu­va luku, jolla kun­tien on alen­net­ta­va tu­lo­ve­ro­pro­sent­ti­aan vuo­del­le 2023. As­teik­koa sää­det­täes­sä ar­vioi­tiin, että kun­nal­lis­ve­roa alen­net­tai­siin sote-​uudistuksen voi­maan­pa­no­lain mu­kai­sel­la 13,26 pro­sent­tiyk­si­köl­lä ensi vuot­ta var­ten.

Tutkimus-​ ja tuo­te­ke­hi­tys­vä­hen­nys

Ke­vääl­lä 2021 hal­li­tuk­sen puo­li­vä­li­rii­hes­sä pää­tet­tiin aset­taa hal­li­tuk­sen ja op­po­si­tion edus­ta­jis­ta koos­tu­va ns. par­la­men­taa­ri­nen työ­ryh­mä ar­vioi­maan tutkimus-​ ja ke­hit­tä­mis­toi­min­nan ra­hoi­tus­ta. Työ­ryh­mä antoi eh­do­tuk­sen­sa 13.12.2021. Se esit­ti, että sää­de­tään T&K-​rahoituksen nos­ta­mi­sek­si eril­li­nen T&K-​rahoituslaki, laa­di­taan la­ki­sää­teis­tä ke­hys­kaut­ta pi­dem­pi T&K-​rahoituksen suun­ni­tel­ma ja ote­taan käyt­töön py­sy­vä ja ny­kyis­tä laa­jem­pi T&K-​toiminnan ve­ro­kan­nus­tin. Ke­hys­rii­hes­sä 5.4.2022 hal­li­tus päät­ti nos­taa val­tion T&K-​rahoitusta vuon­na 2023 ja ottaa käyt­töön ns. li­sä­vä­hen­nyk­seen pe­rus­tu­va T&K-​verokannustin vuo­des­ta 2023 al­kaen. Li­sä­vä­hen­nyk­sel­lä tar­koi­te­taan yri­tyk­sen to­del­lis­ten T&K-​menojen mu­kaan mää­räy­ty­vää vä­hen­nys­tä, jonka yri­tys voi tehdä ve­roil­moi­tuk­sel­la. 

Vas­taa­va li­sä­vä­hen­nyk­seen pe­rus­tu­va kan­nus­tin on käy­tös­sä täl­lä­kin het­kel­lä, kun yri­tys tekee tut­ki­musyh­teis­työ­tä esim. yli­opis­to­jen tai am­mat­ti­kor­kea­kou­lu­jen kans­sa. Sää­det­ty­jen eh­to­jen vuok­si vä­hen­nys on kui­ten­kin ra­jal­li­ses­ti hyö­dyn­net­tä­vis­sä. Tätä li­sä­vä­hen­nys­tä nos­tet­tiin (L 1169/2021) vuo­sil­le 2022 – 2027 siten, että yri­tys voi tehdä 150 pro­sen­tin suu­rui­sen eli puo­li­tois­ta­ker­tai­sen li­sä­vä­hen­nyk­sen mak­sa­mien­sa tut­ki­mus­toi­min­nan ali­han­kin­ta­las­ku­jen pe­rus­teel­la.

Maa­kun­ta­ve­ro

Sote-​uudistuksen to­teu­tu­mi­sen yh­tey­des­sä val­tio­va­rain­mi­nis­te­riös­sä ase­tet­tiin hei­nä­kuus­sa 2021 hanke (VM082:00/2021), jonka kol­mes­ta pro­jek­tis­ta yhden teh­tä­vä­nä on val­mis­tel­la maa­kun­ta­ve­ron sään­te­ly ja käyt­töön­ot­to.  Alue­vaa­lien alla tam­mi­kuus­sa 2022 maa­kun­ta­ve­ros­ta  käy­tiin pal­jon po­liit­tis­ta kes­kus­te­lua. Jää näh­tä­väk­si tu­lee­ko meil­le maa­kun­ta­ve­roa vai ei, mutta ai­na­kin hank­kees­ta jul­kais­tu­jen tie­to­jen mu­kaan pro­jek­ti­ryh­män pi­täi­si antaa hal­li­tuk­sen esi­tyk­sen muo­toon kir­joi­tet­tu eh­do­tus vuo­den­vaih­tee­seen men­nes­sä.

Yh­tei­sö­ve­ro­kan­nan eriyt­tä­mi­nen

Tou­ko­kuus­sa 2022 pi­täi­si val­mis­tua hal­li­tuk­sen edel­lyt­tä­mä sel­vi­tys yh­tei­sö­ve­ron eriyt­tä­mi­ses­tä siten, että yh­tei­sö­ve­ro olisi ma­ta­lam­pi yh­ti­öön jä­te­tyn voi­ton osal­ta. Mi­kä­li eh­do­tus ete­nee ja to­teu­tuu, yh­tei­sö­ve­ro voisi olla esim. 17 % sil­loin, kun voit­to jä­te­tään osa­keyh­ti­öön ja 22 %, jos yhtiö mak­saa voi­ton ulos osak­kee­no­mis­ta­jil­le. Sel­vi­tys­työ pe­rus­tuu hal­li­tuk­sen puoliväli-​ ja ke­hys­rii­hes­sä ke­vääl­lä 2021 te­ke­mään lin­jauk­seen.

Kon­ser­ni­ve­ro­tuk­sen uu­dis­ta­mi­nen

Lo­ka­kuun lo­pus­sa 2019 val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö aset­ti työ­ryh­män miet­ti­mään kon­ser­ni­ve­ro­tuk­sen uu­dis­ta­mis­tar­pei­ta. Kon­ser­nia­vus­tus­jär­jes­tel­mä on on­gel­mal­li­nen mm. suh­tees­sa osa­keyh­tiö­la­kiin ja sen si­säl­tä­mään va­ro­jen­ja­ko­sään­te­lyyn näh­den. Ky­sy­mys kon­ser­nia­vus­tuk­ses­ta ja vä­hem­mis­tö­osin­gos­ta ollut esil­lä kor­keim­man oi­keu­den rat­kai­suis­sa­kin (KKO 2015:104 ja KKO 2015:105). Työ­ryh­män toi­mi­kausi päät­tyi reilu vuosi sit­ten tam­mi­kuus­sa 2021, mutta muis­tio­ta tai eh­do­tuk­sia ei ole jul­kais­tu. Il­mei­ses­ti työ ei tuot­ta­nut tu­los­ta, ja vaih­toeh­to­jen et­si­mi­nen sekä jär­jes­tel­män uu­dis­ta­mi­nen jää mah­dol­li­seen myö­hem­pään ajan­koh­taan. 

Ko­ti­ta­lous­vä­hen­nys

Ko­ti­ta­lous­vä­hen­nyk­sen eu­ro­mää­rää ja kor­vaus­pro­sent­tia ko­ro­tet­tiin mää­rä­ajan vuo­sil­le 2022 – 2023, kun kyse on ta­van­omai­ses­ta kotitalous-​, hoiva-​ ja hoi­to­työs­tä. Vas­taa­vat ko­ro­tuk­set koh­den­net­tiin ko­ti­ta­lous­vä­hen­nyk­seen vuo­sil­le 2022 – 2027 sil­loin, kun öl­jy­läm­mi­tyk­sen kor­va­taan toi­sel­la läm­mi­tys­jär­jes­tel­mäl­lä. Viime syk­sy­nä vuo­den 2022 ta­lous­ar­vio­esi­tyk­sen kä­sit­te­lyn yh­tey­des­sä pää­tet­tiin käyn­nis­tää sel­vi­tys, jotta ko­ti­ta­lous­vä­hen­nys­tä voi­tai­siin hyö­dyn­tää myös mui­hin ener­gia­re­mont­tei­hin ja -​korjauksiin sekä ta­lo­yh­tiön teet­tä­miin re­mont­tei­hin. Sel­vi­tys­työl­le an­net­tiin aikaa hel­mi­kuun 2022 lop­puun.

Mat­ka­ku­lu­vä­hen­nyk­sen ko­ro­tus vuo­del­le v. 2022

Asun­non ja työ­pai­kan vä­li­sen mat­ka­ku­lu­vä­hen­nyk­sen enim­mäis­mää­rää ko­ro­te­taan mää­rä­ai­kai­ses­ti vuo­den 2022 hen­ki­lö­ve­ro­tus­ta var­ten 7 000 eu­ros­ta 8 400 eu­roon. Oman auton mu­kaan las­ket­ta­van mat­ka­ku­lu­vä­hen­nyk­sen eu­ro­mää­rää on sa­mal­la tar­koi­tus ko­rot­taa mää­rä­ai­kai­ses­ti vii­del­lä sen­til­lä vuo­teen 2021 näh­den sää­tä­mäl­lä sen mää­räk­si 0,30 euroa/km vuo­del­le 2022.  Vas­taa­vas­ti käyt­tö­etuau­ton mu­kaan myön­net­tä­vää vä­hen­nys­tä on tar­koi­tus nos­taa vii­del­lä sen­til­lä edel­lis­vuo­teen näh­den eli 0,24 eu­roon ki­lo­met­ril­tä. 

Hen­ki­lö­ve­ro­tuk­ses­sa yk­si­tyis­hen­ki­lö voi vä­hen­tää asun­non ja työ­pai­kan vä­li­set mat­ka­ku­lut oman auton tai käyt­tö­etuau­ton mu­kaan esim. niis­sä ti­lan­teis­sa, jois­sa jul­kis­ta kul­ku­neu­voa ei ole käy­tet­tä­vis­sä lain­kaan.

Esi­tys mat­ka­ku­lu­vä­hen­nyk­sen ko­rot­ta­mi­ses­ta an­net­tiin edus­kun­nan kä­si­tel­tä­väk­si 7.4.2022 (HE 37/2022). Muu­tos­ten on tar­koi­tus tulla voi­maan 1.7.2022, jonka jäl­keen ve­ro­vel­vol­li­set voi­vat läh­teä ha­ke­maan muu­tos­ta ve­ro­kort­tiin, johon mer­ki­tyn en­na­kon­pi­dä­tys­pro­sen­tin las­ken­nas­sa mat­ka­kus­tan­nuk­set on las­ket­tu ny­kyis­ten eu­ro­mää­räis­ten enim­mäis­ra­jo­jen mu­kaan. Ve­ro­hal­lin­to ei ko­ro­ta vä­hen­nyk­sen mää­rää oma-​aloitteisesti. Ve­ro­hal­lin­to pe­rus­te­lee tätä sillä, että ve­ro­kort­ti­muu­tok­ses­sa hen­ki­lön it­sen­sä pitää aina tar­kis­taa kaik­kien muu­tok­ses­sa käy­tet­tä­vien tu­lo­jen, vä­hen­nys­ten ja vä­hen­nys­ten pe­rus­tei­den oi­keel­li­suus.

Asun­non ja työ­pai­kan vä­lis­ten mat­ka­ku­lu­vä­hen­nyk­sen oma­vas­tuu on 750 euroa. Kun vuo­des­sa on kes­ki­mää­rin 242 työ­päi­vää, ja kun hen­ki­lö voi vä­hen­tää kus­tan­nuk­set omaa autoa käyt­täen, 8 400 eu­roon nos­tet­tu vä­hen­nys­kat­to tulee vas­taan, kun var­si­nai­nen työ­paik­ka on noin 63 ki­lo­met­rin etäi­syy­del­lä ko­dis­ta (242  vrk * 126 km/vrk * 0,3 euroa/km – 750 euroa).

Kiin­teis­tö­ve­ro­uu­dis­tus

Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö antoi 25.3.2022 lausun­to­kier­rok­sel­le esi­tys­luon­nok­sen kiin­teis­tö­ve­ro­tuk­sen uu­dis­ta­mi­sek­si. Kiin­teis­tö­jen ve­ro­tusar­vot on tar­koi­tus päi­vit­tää lä­hem­mäs to­del­li­sia hin­to­ja. Koko maan ta­sol­la ve­ro­tusar­vot kes­ki­mää­rin kak­sin­ker­tais­tui­si­vat. Kun­tien käy­tet­tä­vis­sä ole­vien ve­ro­pro­sent­tien ala­ra­jo­ja on tar­koi­tus ma­dal­taa, mutta ylä­ra­jat säi­lyi­si­vät lähes en­nal­laan. Vuo­sil­le 2024 – 2026 tu­los­sa siir­ty­mä­sään­nös, jonka mu­kaan kiin­teis­tö­ve­ro voisi nous­ta enin­tään 30 pro­sent­tia ja sa­mal­la enin­tään 200 euroa edel­lis­vuot­ta kor­keam­mak­si.

Alla kuva kiin­teis­tö­ve­ro­jen eu­ro­mää­räi­ses­tä ke­hi­tyk­ses­tä vuo­si­na 1995 – 2022.

Maas­ta­pois­tu­mis­ve­ro

Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riös­sä val­mis­tel­laan hal­li­tus­oh­jel­man poh­jal­ta esi­tys­tä yk­si­tyis­hen­ki­lön maas­ta­pois­tu­mis­ve­ron käyt­töö­not­ta­mi­sek­si. Esi­tyk­sen to­teu­tues­sa Suo­mel­la olisi maas­ta­muut­to­ti­lan­tees­sa ve­ro­tusoi­keus yk­si­tyis­hen­ki­löl­le Suo­mes­sa asu­mi­sai­ka­na ker­ty­neen omai­suu­den rea­li­soi­tu­mat­to­maan ar­von­nousuun. Val­mis­te­lua on jat­ket­tu, vaik­ka hel­mi­kuus­sa 2020 mi­nis­te­riön jul­kai­se­man oman sel­vi­tyk­sen (VM:n jul­kai­su­ja 2020:9) mu­kaan täl­lai­sen ve­ro­mal­lin te­ho­kas käyt­töön­ot­to voi käy­tän­nös­sä olla hyvin haas­ta­va to­teut­taa. Tämän het­ki­sen tie­don mu­ka­na la­kie­si­tys asias­ta an­ne­taan edus­kun­nan kä­si­tel­tä­väk­si mar­ras­kuus­sa vii­kol­la 46/2022.

Yri­tys­ve­ro­tuk­ses­sa maas­ta­pois­tu­mis­ve­ro sää­det­tiin elin­kei­no­ve­ro­lain muu­tok­sel­la (L 2019/1577), joka tuli voi­maan vuo­den 2020 alus­sa.

Ne­ga­tii­vi­nen tu­lo­ve­ro

Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riös­sä sel­vi­tel­lään ns. ne­ga­tii­vi­sen tu­lo­ve­ron käyt­töön­ot­toa. Mi­kä­li yk­si­tyis­hen­ki­löl­le mää­rät­tä­vät verot eivät riit­täi­si täy­si­mää­räi­ses­ti ny­ky­jär­jes­tel­män mu­kai­sen työ­tu­lo­vä­hen­nyk­sen te­ke­mi­seen, Ve­ro­hal­lin­to mak­sai­si hä­nel­le ra­ha­na ve­ro­jen mää­rän ylit­tä­vän työ­tu­lo­vä­hen­nyk­sen eli ne­ga­tii­vi­sen tu­lo­ve­ron. Sel­vit­te­ly­työ pe­rus­tuu hal­li­tus­oh­jel­ma­kir­jauk­seen. Työ­ryh­mäl­le on an­net­tu 30.6.2022 saak­ka aikaa laa­tia sel­vi­tyk­sen laa­ti­mi­sek­si.

Ve­ro­tie­to­jen jul­ki­suus

Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö on maa­lis­kuun lo­pul­la 2022 lä­het­tä­nyt lausun­to­kier­rok­sel­le esi­tys­luon­nok­sen, jonka to­teu­tues­sa tu­lo­ve­ro­tuk­ses­sa ja kiin­teis­tö­ve­ro­tuk­ses­sa myös ve­ro­tuk­sen päät­ty­mi­sen jäl­keen teh­dyt muu­tok­set ve­ro­tuk­seen tu­li­si­vat jul­ki­sik­si. Esi­tys­luon­nok­sen mu­kaan ta­voit­tee­na on pa­ran­taa jul­kis­ten tie­to­jen oi­keel­li­suut­ta. Toi­se­na ja ehkä kes­kei­sem­pä­nä pon­ti­me­na esi­tyk­sel­le on se, että ve­ro­tuk­sen päät­ty­mi­sen jäl­keen esim. ve­ro­tar­kas­tuk­sen pe­rus­teel­la yri­tyk­sen tai muun ve­ro­vel­vol­li­sen tu­loon li­sät­ty määrä nä­kyi­si ve­ro­tuk­sen jul­ki­sis­sa tie­dois­sa ve­ro­tet­ta­van tulon ja veron mää­rän li­säyk­se­nä. Luon­nok­ses­sa läh­de­tään olet­ta­mas­ta, että täl­lai­sel­la ne­ga­tii­vi­sel­la ylei­sö­jul­ki­suu­del­la olisi en­nal­ta es­tä­vä vai­ku­tus har­maan ta­lou­den kan­nal­ta. La­ki­luon­nok­sen mu­kaan ta­voit­tee­na on, että an­net­ta­va laki tu­li­si voi­maan 1.7.2024. Muu­tos­ve­ro­tuk­sen tie­dot oli­si­vat jul­ki­sia tu­lo­ve­ro­tuk­ses­sa vuo­des­ta 2022 al­kaen ja kiin­teis­tö­ve­ro­tuk­ses­sa vuo­des­ta 2023 al­kaen.