Uudet rahoitusratkaisut – muista tarkistaa korko ja käsittelykulut

Taloushallintoliitto on saannut yhteydenottoja erilaisista uusista rahoitusratkaisuista ja lainojen koroista. Liitto muistuttaa kaikkia jäseniään ja jäsenyritysten asiakkaitaan tarkistamaan aina erilaisten lainaratkaisujen todellisen vuosikoron ja lainaan liittyvät käsittelymaksut.

Markkinoilla on paljon uusia ja innovatiisia rahoitusratkaisuja, joita markkinoidaan yrittäjille. Monissa lainoissa todellinen vuosikorko saattaa kalenterivuoden aikana nousta esimerkiksi 120 prosenttiin, jos korkokulut ovat 10 prosenttia kuukaudessa. Lainoja markkinoidaan myös niin sanotusti “nollakorolla”, mutta lainaan liittyvät käsittelymaksut saattavat olla kymmeniä tai satoja euroja kuukaudessa riippuen lainan määrästä. Käsittelykulut on syytä mieltää myös lainan korkokuluksi. Pankkilainassa vuosikorot ja käsittelymaksut ovat useimmiten huomattavasti pienempiä.

Jos pohdit lainaa tai pikavippiä rahoituslaitokselta, muista seuraavat asiat:

• Tarkista lainan todellinen vuosikorko ja mahdolliset lainaan liittyvät käsittelymaksut. Paljonko näistä tulee yhteensä maksettavaa lainan päälle kalenterivuoden aikana tai koko laina-aikana?
  • Juttele kirjanpitäjäsi tai taloushallinnon asiantuntijasi kanssa siitä, kannattaako kyseinen laina nostaa vai saisiko rahoitusta edullisemmin pankista