Verotus, Yritysjuridiikka, Yritysneuvonta

Yritysjuridiikan ja verotuksen teemapäivä I

Teemapäivässä käsitellään kattavasti osakeyhtiön varojenjakoa ja kysymyksiä siitä, miten osakeyhtiössä toteutetaan omistussuhteiden muutokset osakeannin, omien osakkeiden hankinnan tai lunastamisen avulla. Koulutus sopii KLT-asiantuntijalle ja yrityksen johdolle.

Osallistumismuoto

Lähitoteutus

Alkaa

08.10.2024 09:00

Päättyy

08.10.2024 16:00

Ilmoittaudu viimeistään

24.09.2024 09:00

Paikka

Radisson BLU Grand Hotel Tammer, Satakunnankatu 13, 33100, Tampere

KLT-ylläpito

1 pv, ydinosaamisalue

PHT-ylläpito

1 pv, muu osaamisalue

TNT-ylläpito

1 pv, muu osaamisalue

Talousosaaminen

Erityisosaamisen syventäjä

Liiketoimintaosaaminen

Erityisosaamisen syventäjä

Kirjaudu sisään, niin saat sinulle kuuluvat alennukset.

Hinta Jäsenhinta Pätevyyshinta

670€ (+ alv)

490€ (+ alv)

600€ (+ alv)

Varastossa

Hinta sisältää:

Hinta sisältää sähköisen luentoaineiston sekä lounaan ja aamu- ja iltapäiväkahvitarjoilut.

Yleiset peruutusehdot

Kuvaus

Teemapäivään kannattaa osallistua, kun haluat tietää miten osakeyhtiön varojenjako toteutetaan velkojiensuojan ja päätöksenteon kannalta moitteettomasti ja mikä merkitys varojenjaon myöhemmällä täytäntöönpanohetkellä on velkojien suojan kannalta. Saat päivän aikana vastauksen muun muassa kysymykseen, mitä ovat tase- ja maksukykytesti varojenjaon hyväksyttävyyden edellytyksenä.

Yhtiön omien osakkeiden hankinta voi olla niin rahoituksellisesti kuin verotuksellisestikin järkevä tapa toteuttaa yhtiön omistuspohjan muutokset. Omien osakkeiden hankintaa tarkastellaan niin yhtiöoikeuden kuin verotuksenkin kannalta.

Koulutuspäivän lopuksi kuulet vielä osakkaaksi ottamiseen ja osakkuudesta luopumiseen liittyvästä verosuunnittelusta ja veroriskeistä.

Kouluttajaksi olemme valinneet alan huippuasiantuntijoita.

Ohjelma

Päivän puheenjohtajana toimii Markku Ojala, verotuksen johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

08.45 – 9.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00 – 10.30
Yhtiön varojen jakaminen ja siitä päättäminen

• Yritysoikeussuunnittelu ja varojenjakokysymykset
  • Velkojiensuoja
  • Varojenjako ja päätöksenteko - yksimieliset osakkeenomistajat / OYL 13:6.4

Hallituksen voitonjakoesitys

• Poikkeusolosuhteet, maksukykytesti ja varojenjako (varojenjaon edellytysten täyttyminen)
  • Dokumentointi

Ajankohtaista osakeyhtiölain muutoksista

Janne Ruohonen, yritysoikeuden professori (tenure track), Tampereen yliopisto

10.30 - 10.45 Tauko

10.45 – 12.15
Omistussuhteiden muutokset antamalla uusia osakkeita

• Osakeanti ja suunnattu osakeanti
  • Osakkeiden hinnoittelu
  • Osakassopimuksen määräykset

Omistussuhteiden muutokset hankkimalla tai lunastamalla yhtiön omia osakkeita

• Omien osakkeiden hankinta ja lunastaminen
  • Osakkeiden hinnoittelu
  • Osakassopimusten määräykset

Veikko Vahtera, professori, OTT, Tampereen yliopisto

Lounas 12.15 – 13.15

13.15 – 14.00
Omien osakkeiden hankinnan kirjanpito- ja verokysymykset

• Peitellyn osingon riski omien osakkeiden hankinnassa – verotuksellisesti turvallinen tapa
  • Hankinta sukupolvenvaihdostilanteissa – hinnoittelupoikkeamat ja sukupolvenvaihdoshuojennus
  • Omien osakkeiden myynti ja verotus
  • Hankintaan ja myyntiin liittyvä kirjanpitokäsittely

Markku Ojala, verotuksen johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

Tauko 14.00 – 14.30

14.30 – 16.00
Osakkaaksi ottaminen ja osakkuudesta luopuminen - verosuunnittelu ja veroriskit

• taseen muokkaaminen
  • holdingyhtiöiden hyödyntäminen
  • palkitsemis- ja sitouttamisjärjestelyt
  • osinkoa vai ansiotuloa

Matti Urpilainen, OTT, vero-oikeuden dosentti, Tampereen yliopisto

Kysy lisää

”Kaikki luennoitsijat ja aineistot olivat erinomaisia. Asiat esitettiin selkeästi ja ytimekkäästi. Päivän aikana tuli paljon asiaa."

”Erinomaista oli, että asioita pohdittiin sekä yritysjuridiikan, kirjanpidon että verotuksen näkökulmasta.”

Kouluttajat:

Markku Ojala

verotuksen johtava asiantuntija

Markku Ojala toimii Taloushallintoliitossa verotuksen asiantuntijana. Hänellä on pitkäaikainen kokemus eri tehtävissä erityisistä yritysten verokysymyksistä.

Matti Urpilainen

OTT, dosentti (TY)

Matti Urpilainen on luennoinut ja kirjoittanut monista vero-oikeudellisista teemoista. Hänellä on monipuolinen kokemus myös yritysverotuksen käytännön kysymyksistä.

Janne Ruohonen

yritysoikeuden professori (tenure track)

KTT Janne Ruohonen toimii yritysoikeuden tenure track -professorina Tampereen yliopistossa. Ruohosen yhtiöoikeudellisen väitöstutkimuksen aiheena oli osakeyhtiön varojenjaon maksukykytesti. Hän on erikoistunut yritysten hallitustyöskentelyn kannalta keskeisiin osakeyhtiöoikeuden kysymyksiin sekä tilintarkastusoikeuteen.

Veikko Vahtera

OTT, yritysjuridiikan professori

Veikko Vahtera on liiton suositun TAL-Taloushallinnon verotutkinnon yhtiöoikeuden luennoija. Hän on toiminut Tampereen yliopiston yritysjuridiikan professorina vuodesta 2013 lähtien. Vahteralla on laaja kokemus asiantuntijana toimimisesta sekä yhtiöoikeuden että riidanratkaisun alueella. Hän on toiminut myös yritysten, julkishallinnon toimijoiden sekä asianajajien kouluttajana. Lisäksi hänellä on kokemusta yritysten hallitustyöskentelystä.

Saatat myös pitää...

• Yritysjuridiikan ja verotuksen teemapäivä II

Koulutukset | Verotus, Yritysjuridiikka, Yritysneuvonta
    Talousosaaminen: Erityisosaamisen syventäjä