Palkkahallinto

Matkakustannusten korvausten erityiskysymyksiä

Verkkokoulutuksessa käsitellään matkakustannusten korvauksiin liittyviä erityiskysymyksiä verotuksen, sosiaalivakuuttamisen ja tulorekisteri-ilmoittamisen kannalta. Tarkastelun kohteena on verovapaiden matkakustannusten korvausten ajankohtaisia erityiskysymyksiä, mm. etätyötä tekevän henkilön matkakustannusten korvausten verotus.

Koulutuksessa läpikäydään myös yksityiskohtaisesti palkansaajalle maksetut veronalaiset matkakustannusten korvaukset ennakkoperinnän, sosiaalivakuuttamisen tulorekisteri-ilmoittamisen näkökulmasta. Lisäksi käsitellään työharjoittelijoille ja muille erityisryhmille maksettuja matkakustannusten korvaukset sekä yrittäjän matkakustannusten korvaukset.

Koulutuksen jälkeen

• tiedät oikeus- ja verotuskäytännössä sekä sosiaalivakuuttamista koskevassa käytännössä omaksuttuja tulkintoja erilaisiin matkakustannusten korvaamisen erityistilanteisiin
  • osaat soveltaa käytännön tilanteissa oikeita verotusta, sosiaalivakuuttamista ja tulorekisteri-ilmoittamista koskevia normeja
  • pystyt neuvomaan verotuksen ja sosiaalivakuuttamisen kannalta tarkoituksenmukaisten toimintavaihtojen valinnassa

Koulutus sopii PHT-asiantuntijoille ja palkanlaskijoille sekä kaikille, joka haluat vahvistaa osaamistaan matkakustannusten korvauksiin liittyvissä kysymyksissä.

KLT-ylläpito

4 h, muu osaamisalue

PHT-ylläpito

4 h, ydinosaamisalue

TNT-ylläpito

4 h, muu osaamisalue

Talousosaaminen

Perusosaaja

Liiketoimintaosaaminen

Perusosaaja

Henkilöstöhallinto-osaaminen

Ammattilainen

Osallistumismuoto Verkkokoulutus

Kirjaudu sisään, niin saat sinulle kuuluvat alennukset.

Hinta Jäsenhinta Pätevyyshinta

280€ (+ alv)

240€ (+ alv)

Hinta sisältää:

Hinta sisältää videoluennot, ladattavan kurssimateriaalin sekä harjoitustehtäviä mallivastauksineen.

Yleiset peruutusehdot

Kuvaus

Koulutuksen läpikäyntiin kannattaa varata noin 4 tuntia. Koko koulutusta ei tarvitse käydä läpi kerralla, vaan voit helposti jaksottaa opiskelun lyhyempiin osiin. Koulutus koostuu osioista, joista kukin sisältää oman asiakokonaisuuden. Pääset testaamaan oppimaasi 30 monivalintatehtävällä. Verkkokoulutuksessa voit opiskella omassa tahdissasi silloin kun sinulle parhaiten sopii. Voit katsoa tallenteet useita kertoja oppimisesi varmistamiseksi.

Ostettuasi verkkokoulutuksen, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen. Saat pääsyn verkkokoulutukseen heti. Löydät ostamasi verkkokoulutukset OmaTAL-sivuiltasi: https://taloushallintoliitto.fi/oma-tal/koulutukset/omat-verkkokoulutukset/

Verovapaiden matkakustannusten korvausten rajanvetotilanteita

• Etätyötä tekevän palkansaajan matkat
  • Vapaa-ajan asunnolta tehdyt matkat
  • Kokonaispalkkasopimus ja verovapaat korvaukset

Veronalaiset matkakustannusten korvaukset

• Veronalaiset matkakustannusten korvaukset
  • Sosiaalivakuutusmaksut veronalaisista korvauksista
  • Palkkatietoilmoitus veronalaisista korvauksista

Muutoin kuin työsuhteessa maksetut verovapaat korvaukset

• Henkilökohtaisen palkkion saajan matkakustannusten korvaukset​
  • Työharjoittelijan matkakustannusten korvaukset​
  • Työhaastatteluun tulleelle maksetut matkakustannusten korvaukset​
  • Yleishyödyllisen yhteisön ym. matkakustannusten korvaukset​
  • Muulta maksajalta saadut matkakustannusten korvukset

Yrityksen ja yrittäjän matkakustannusten korvaukset

• Työkorvaukseen liittyvät matkakustannusten korvaukset
  • Yrittäjän matkakustannusten korvaukset
  • Laskutuspalveluun liittyvät matkakustannusten korvaukset

Koulutus on julkaistu helmikuussa 2024.

Kysy lisää

Kouluttajat:

Janne Myllymäki

OTL KTL

Janne Myllymäki työskentelee verotuksen oikaisulautakunnan puheenjohtajana sekä opettajana ja tutkijana Helsingin yliopistossa. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus verotuksen asiantuntija- ja koulutustehtävistä. Myllymäen erityisosaamiseen kuuluvat muun ohessa ennakkoperintään liittyvät kysymykset.

Saatat myös pitää...