Rettan auktorisointi vahvisti vuosia tehdyn työn

Kiinteistöjohtamisesta ja isännöintipalveluistaan tunnettu Retta liittyi Taloushallintoliiton auktorisoiduksi jäseneksi elokuussa. Talouspalveluiden johtaja Mikael Strannin mukaan auktorisointiprosessi validoi hienosti yhtiöissä viimeisten vuosien aikana tehdyn työn ja lukuisat järjestelmäuudistukset. Strannin mukaan henkilökunta aikoo myös palata auktorisoinnin työkaluihin tasaisin väliajoin.

Mikael Strannin (kuvassa) mukaan Taloushallintoliiton auktorisointi oli Rettalle ennen kaikkea luotettavuuden leima. Yhtiö on viime vuosina investoinut paljon sähköiseen taloushallintoon, järjestelmiin, prosesseihin ja toimintamalleihin. Digitalisaatio ja automatiikka ovat yhtiölle tärkeitä toimintaperiaatteita.

”Auktorisointi antaa laadukkaan leiman moneen suuntaan: henkilöstölle tämä on kiitos viime vuosien toimintamallien uudistamisesta ja uusien järjestelmien käyttöönotosta, asiakkaille ja isännöitsijöille tämä on viesti laadukkaasta toiminnasta.”, Strann sanoo.

Rettalla aiotaan jopa palata auktorisoinnin materiaaleihin jossakin vaiheessa. Strannin mukaan tarkastusmateriaalit ovat hyvä keino tarkistaa aika ajoin, että toiminnassa on pysytty hyvällä uralla.

Muita huomionarvoisia asioita auktorisointiprosessissa olivat Strannin mukaan myös tietoturvan, rahanpesulainsäädännön ja esimerkiksi vaarallisten työroolien yhdistelmien läpikäynti. Palvelukeskusten toimintamalleissa löydettiin myös jonkin verran yhtenäistämismahdollisuuksia.

Mukaan edunvalvonnan kärkeen ja näkyvyyttä yhtiölle

Rettan Strannin mukaan jäsenyys Taloushallintoliitossa on myös mahdollisuus olla mukana alan edunvalvonnassa. Hänen mukaansa liitto on tunnettu jopa siitä, että se on ”naimisissa lainsäädäntöuudistusten kanssa”. Regulaation ja uusien viranomaispalvelujen – kuten Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotto – on ollut varsin vauhdikasta muutaman viime vuoden aikana.

”Haluamme olla tuomassa esiin oman toimialaosaamisemme näkökulmia lainsäädäntöhankkeisiin. Taloushallintoliiton jäsenyys on tähänkin hyvä keino. Toivomme myös, että tulemme mieleen alalle valmistuville henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita kiinteistöalasta työpaikkana”, Strann sanoo.

Strann uskoo, että Rettalla olisi paljon osaamista ja annettavaa myös monille muille liiton jäsentoimistoille, joilla on vastaavaa asiakaskuntaa.

Talossa suuri joukko asiantuntijoita

Kiinteistöalan asiantuntijapalveluja tarjoava Retta ei ole vain isännöintitoimisto. Rettalla työskentelee 200 taloushallinnon ammattilaista, jotka tekevät kirjanpitoa, vuokra- ja vastikereskontraan ja raportointia asiakkailleen.

Yhtiö huolehtii myös suurivolyymisesta taloyhtiöiden hallitusten palkkiolaskennasta, jota tehdään keskitetysti Kuusamon talouspalvelukeskuksessa. Kuusamosta johdetaan myös isännöinnin taloyhtiöasiakkaiden talouspalveluita Tarja Nissi-Paloniemen johdolla. Viisi muuta palvelukeskusta sijaitsevat ympäri Suomea. Yhtiöllä on Suomessa noin 6 000 isännöinnin asiakasta ja satakunta suurta kiinteistöomistajaa ostaa yhtiöltä kiinteistöjohtamisen palveluja.