Muista nämä määräaikaisissa alv-muutoksissa: sähkön myynti ja henkilökuljetukset

Sähkön myyntiin sovellettava arvonlisävero alenee määräaikaisesti 24 prosentista 10 prosenttiin joulukuun ensimmäinen päivä ja on voimassa huhtikuun loppuun 2023. Määräaikainen sähkön arvonlisäveron alennus on osa hallituksen toimia nopeasti nousseiden energiakustannusten taklaamiseksi. Veronalennus koskee vain sähkön myyntiä – sähkön siirron arvonlisävero pysyy ennallaan. Myös sähköverolle maksettava arvonlisävero määräytyy edelleen yleisen verokannan mukaan.

Lisäksi kotimaan henkilökuljetusten arvonlisävero muuttuu nykyisestä 10 prosentista nollaverokannan alaiseksi vuoden 2023 alusta huhtikuun loppuun. Nollaverokantaa sovelletaan kaikkiin nykyisin verollisiin henkilökuljetuspalveluihin, esimerkiksi juna-, linja-auto-, taksi-, lentokone- ja laivakuljetuksiin.

Henkilökuljetusten arvonlisäveron muutoksessa on hyvä muistaa muutama asia:

• Ennen vuodenvaihdetta kertyneistä ennakkomaksuista on suoritettava vero 10 prosentin mukaan, vaikka kuljetus suoritettaisiin määräaikaisen veronalennuksen aikana 1.1.-30.4.2023.
  • 1.1.2023–30.4.2023 aikana maksettu ennakkomaksu on vapautettu verosta, vaikka kuljetussuoritus tapahtuisi vasta heinäkuussa 2023
  • Henkilökuljetukset muuttuvat niin sanottuun nollaverokantaan eli alv-rekisteröity palvelun myyjä saa vähentää palvelujen tuottamiseen sisältyneen arvonlisäveron alv-ilmoituksellaan. Muutos ei vaikuta henkilökuljetuspalveluja tuottavan toimijan vähennysoikeuteen.
  • Henkilökuljetuspalveluna pidetään myös kuljetukseen liittyvien lemmikki- tai polkupyöräpaikkojen sekä istumapaikkojen myyntiä.

Sähkön arvonlisäveron alentamisen on laskettu pienentävän valtion verotuloja arviolta 290 miljoonaa euroa vuonna 2023. Henkilökuljetuksen määräaikaisen veromuutoksen vaikutuksen arvioidaan olevan noin 60 miljoonaa euroa.

Laki arvonlisäverolain määräaikaisesta muuttamisesta