Uutiset ja tiedotteet

KILA:lta selventävä lausunto yritysten kokorajoista

ikkuna-rakennus

KILA julkaisi kesällä lausunnon 2024/2070 Pienyritystä ja keskisuurta yritystä koskevien määritelmien keskinäisestä suhteesta. Lausunnossa selkiytetään rajanvetoa pienyrityksen ja keskisuuren yrityksen välillä tilanteissa, joissa yritys täyttää kaksi eri kokorajamääritelmää samanaikaisesti. Lausuntopyyntö sai alkunsa liiton jäsenkysymyksestä.

Kun kirjanpitolaki päivittyi vuoden vaihteessa, siihen lisättiin (KPL 1:4 c §) määritelmä keskisuurelle yritykselle. Keskisuuri yritys on kirjanpitovelvollinen, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista raja-arvosta tilinpäätöspäivänä:

• taseen loppusumma 20 000 000 euroa
  • liikevaihto 40 000 000 euroa
  • tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 250 henkilöä.

Pienyrityksen määritelmään ei tullut muutoksia. Pienyritys on kirjanpitovelvollinen, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista kolmesta raja-arvosta tilinpäätöspäivänä:

• taseen loppusumma 6 000 000 euroa
  • liikevaihto 12 000 000 euroa
  • tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 50 henkilöä.

Yritys voi kuitenkin olla samanaikaisesti raja-arvojen perusteella sekä pien- että keskikokoinen yritys. Esimerkiksi yrityksen tase saattaa olla sen verran lihava, että se menee keskisuuren yrityksen rajojen yli, mutta henkilöstön ja liikevaihdon määrät taas pysyvät pienyrityksen raja-arvojen sisällä. Sovelletaanko tällöin pien- vai keskisuuren yrityksen määritelmää?

Asia tuli esiin Taloushallintoliitolle esitetyn jäsenkysymyksen kautta. Kokoluokalla on merkitystä muun muassa silloin kun mietitään, voidaanko tilinpäätös laatia PMA:n mukaisesti. Päätimme lähestyä KILA:a lausuntopyynnöllä.

KILA pitää lausunnossaan selvänä, että pienyrityksen ja keskisuuren yrityksen määritelmien keskinäinen soveltamisala määräytyy tilinpäätösdirektiivin tarkoittamalla tavalla. Tilinpäätösdirektiivi on 4.5 artiklan mukaisesi tarkoitettu pienyritysten (mukaan lukien mikroyritykset) osalta maksimidirektiiviksi, eikä Suomessa tai muussa EU:n jäsenvaltiossa voida sallia pienyrityksille tarkoitettuja helpotuksia laajemmin sovellettaviksi kuin mitä tilinpäätösdirektiivi edellyttää. Näin ollen yritys, joka täyttää keskisuuren yrityksen määritelmän, ei voi soveltaa pienyrityshelpotuksia huolimatta siitä, että saman yrityksen kohdalla täyttyvät myös pienyritysmääritelmän kriteerit.

Lausunto 2024/2070 löytyy kokonaisuudessaan Kirjanpitolautakunnan sivuilta.