Kuljetusvastuun ja toimituslausekkeiden vaikutus EU-tavarakaupan ALV-käsittelyyn

Tilauksen tila
Ei liittynyt
Maksullinen verkkokurssi, myynti verkkokaupan kautta
Aloita
Tämä verkkokoulutus on tällä hetkellä suljettu

Yritysten välisen EU-tavarakaupan eli yhteisökaupan ALV-säännökset muuttuivat vuoden 2020 alussa. Uudet yksinkertaistussäännöt koskevat mm. ALV-tunnistetta yhteisömyynnin verottomuuden edellytyksenä, tavaran kuljetusta koskevaa näyttöä ja ns. call off -varastoja.

Käytännössä erityisen merkittävä uusi säännös on ns. väliportaan toimija -sääntö, joka pyrkii yhdenmukaistamaan EU-tasolla tulkintaa siitä, mikä myynti katsotaan verottomaksi yhteisömyynniksi ja mikä verolliseksi kotimaan myynniksi joko tavaroiden lähtö- tai määränpäävaltiossa.

Taloushallintoliiton jäsenet ovat jo saaneet heidän käyttöönsä tarkoitetun ohjeistuksen säännöksestä.

Tässä verkkokoulutuksessa käydään esimerkkien avulla kattavasti läpi kyseisen uuden säännöksen sisältöä ja sen välittömiä ja välillisiä vaikutuksia ALV-käsittelyyn suomalaisten yritysten erilaisissa EU-kauppatilanteissa. Tarkastelussa ovat erityisesti kaupan osapuolten käyttämät toimituslausekkeet tai muuten sovitut tavaran kuljetusvastuut ja niiden vaikutus ALV-käsittelyyn tyypillisissä esimerkkitilanteissa. Kunkin tilanteen osalta käydään läpi myös oikea ALV-käsittely ja tilanteisiin mahdollisesti liittyvät ALV-riskit.

Call off -varastoja koskevaa yksinkertaistusta ei käsitellä.

Koulutuksessa

Verkkokoulutusta voit opiskella omassa tahdissasi silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Koulutuksen läpikäyntiin kannattaa varata noin 5 tuntia. Koko koulutusta ei tarvitse käydä läpi kerralla, vaan voit helposti jaksottaa opiskelun lyhyempiin osiin.

Koulutus koostuu neljästä videosta, joista kukin sisältää oman selkeän kokonaisuuden. Voit katsoa luentovideot läpi useita kertoja oppimisesi varmistamiseksi. Oppimistasi tukevat monivalintatehtävät malliratkaisuineen.

Koulutusmateriaali:
29 sivua (58 diaa)

Koulutusvideoiden kesto yhteensä:
2 h 56 minuuttia

Monivalintatehtäviä:
28 kpl

Kouluttaja:
Petri Salomaa, Arvonlisäveroasiantuntija, Deloitte

Koulutuksen sisältö

Koulutuksessa on kolme osa-aluetta. Osa-alueet sisältävät koulutusvideoita ja niihin liittyviä tehtäviä.

Osa 1: Yhteisökaupan säännösmuutokset ja sovellettavat toimituslausekkeet
Osa 2: Yhteisökaupan perustilanteet
Osa 3: Ketjukauppatilanteet

Tämä koulutus on julkaistu toukokuussa 2020.