Verotus

Verotarkastus – verovelvollisen oikeudet ja velvollisuudet

Käytännön kokemuksia verotarkastuksesta

Verotarkastus on verovalvonnan erityismuoto, jossa tarkastuksen kohteena on verovelvollisen toiminnan laajuus, kirjanpidon luotettavuus ja paikkansapitävyys sekä se, onko verolainsäädäntöä noudatettu ja tiedot ilmoitettu oikein veroviranomaisille. Verotarkastajan yhteydenotto saattaa aiheuttaa monissa yrityksen omistajissa ristiriitaisia tunteita, vaikka yrityksen taloushallinto olisikin hoidettu moitteetta. Huolta aiheuttaa erityisesti se, jos jo etukäteen tiedetään yrityksen lipsuneen harmaalle alueelle vaikkapa yrittäjälle maksettujen kulukorvausten osalta.

Tässä verkkokoulutuksessa käydään läpi oikean elämän case-esimerkkejä verotarkastuksesta ja pohditaan sitä, miten kirjanpitäjä voi olla asiakkaan apuna tarkastuksen aikana.

Saat tietoa verotarkastuksen eri vaiheista ja miten verotarkastukseen tulisi valmistautua. Kuulet, mitä verovelvollisen ilmoittamisvelvollisuus sisältää eli mitä viranomaiselle pitää kertoa ja mitä ei. Kuulet myös itsekriminointisuojasta ja kaksoisrangaistavuuden kiellosta. Koulutuksessa tarkastellaan lisäksi asian rikosprosessiin siirtymisen vaikutuksia verotarkastukseen.

KLT-ylläpito

1 h, ydinosaamisalue

PHT-ylläpito

1 h, muu osaamisalue

Talousosaaminen

Ammattilainen

Liiketoimintaosaaminen

Ammattilainen

Osallistumismuoto Verkkokoulutus

Kirjaudu sisään, niin saat sinulle kuuluvat alennukset.

Hinta Jäsenhinta Pätevyyshinta

150€ (+ alv)

120€ (+ alv)

Hinta sisältää:

Hinta sisältää videoluennot, ladattavan koulutusmateriaalin sekä harjoitustehtäviä mallivastauksineen.

Yleiset peruutusehdot

Kuvaus

Koulutuksen läpikäyntiin kannattaa varata noin tunti. Koko koulutusta ei tarvitse käydä läpi kerralla, vaan voit helposti jaksottaa opiskelun lyhyempiin osiin. Koulutus koostuu osioista, joista kukin sisältää oman selkeän asiakokonaisuuden. Asiakokonaisuuksia tarkastellaan käytännönläheisesti.

Oppimistasi tukevat monivalintatehtävät malliratkaisuineen. Käytäntöön soveltuvuuden varmistaa kokenut veroasiantuntija.

• Verkkokoulutuksessa voit opiskella omassa tahdissasi silloin kun sinulle parhaiten sopii

• Ostettuasi verkkokoulutuksen, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen
  • Saat pääsyn verkkokoulutukseen heti

• Löydät ostamasi verkkokoulutukset OmaTAL-sivuiltasi: https://taloushallintoliitto.fi/oma-tal/koulutukset/omat-verkkokoulutukset/

• Voit katsoa videot ja tehdä tehtävät useita kertoja oppimisesi varmistamiseksi

• Tilitoimiston rooli yrittäjän apuna vai tukena – miten ja milloin?
  • Verotarkastuksen kauhun hetket ja voiton riemut
  • Verovelvollisen tiedonantovelvollisuus vs. itsekriminointisuoja
  • Ns. kaksoisrangaistavuuden kielto verotarkastuksessa
  • Rikosprosessiin siirtyminen – miten vaikuttaa verotarkastukseen?

Kysy lisää

Kouluttajat:

Kari Alhola

CEO, yrittäjä, veroasiantuntija

Alholalla on laaja ja monipuolinen kokemus yritysten ja yrittäjien veroneuvonta- ja muista talouden hallinnan asiantuntijatehtävistä. Hän on kirjoittanut lukuisia taloushallinnon, johtamisen ja verotuksen tietokirjoja. Lisäksi hän on toiminut erilaisten yhteisöjen johtotehtävissä useita vuosia.