Kirjanpito ja tilinpäätös, Verotus

Liikehuoneistojen ja liikekiinteistöjen korjaaminen – kirjanpidon ja verotuksen näkökulma

Liikehuoneistojen korjaamisen ja perusparantamisen kirjanpito- ja verokysymykset aiheuttavat päänvaivaa kokeneemmallekin tekijälle. Ratkottavia kysymyksiä on monia, koska korjausrakentaminen tai perusparantaminen voi olla kiinteistöyhtiön mutta myös sen osakkeenomistajan itsensä vastuulla. Mikäli kiinteistöyhtiö rakentaa, tällöin ryhdytään puhumaan mm. hanke- tai lainaosuuksista sekä mahdollisista rahoitusvastikkeista ja niiden käsittelystä niin kiinteistöyhtiön kuin osakkeenomistajan kirjanpidossa ja verotuksessa. Jos osakkeenomistajana lähdet tekemään korjaustöitä tai perusparannuksia muutostöineen, on kyse aivan toisenlaisista kirjanpito- ja verokysymyksistä.

Tämän koulutuksen avulla saat ymmärryksen näistä rakentamisen eri tilanteista ja niissä yhteyksissä käytettävien käsitteiden sisällöstä. Päähuomio on näihin tilanteisiin liittyvissä kirjanpito- ja verokysymyksissä.

Koulutus sopii KLT-kirjanpitäjille ja talouspäälliköille sekä kaikille, jotka tarvitsevat varmuutta liikehuoneistojen ja liikekiinteistöjen korjaamiseen liittyvissä kirjanpidon ja verotuksen kysymyksissä. Koulutus sopii erinomaisesti esimerkiksi isännöitsijöille.

KLT-ylläpito

2 h, ydinosaamisalue

PHT-ylläpito

2 h, muu osaamisalue

TNT-ylläpito

2 h, muu osaamisalue

Talousosaaminen

Ammattilainen

Liiketoimintaosaaminen

Ammattilainen

Osallistumismuoto Verkkokoulutus

Kirjaudu sisään, niin saat sinulle kuuluvat alennukset.

Hinta Jäsenhinta Pätevyyshinta

280€ (+ alv)

240€ (+ alv)

Yleiset peruutusehdot

Kuvaus

Koulutuksessa käydään läpi yrityksen eri tapoja omistaa ja hallita erityyppisiä toimitilojaan, toimitiloihin liittyviä korjaus- ja perusparannusmenoja sekä niiden kirjaamista kirjanpitoon. Lisäksi pureudutaan kiinteistöosakeyhtiöiden korjausten erilaisten rahoitusvaihtoehtojen käsittelyyn osakkaan kirjanpidossa. Koulutuksessa käsitellään myös arvonlisäveroa korjaus- ja perusparannustilanteissa ja niiden rahoituksessa.

Koulutuksen läpikäyntiin kannattaa varata noin 2 tuntia. Pääset testaamaan oppimaasi 30 monivalintatehtävän avulla. Voit katsoa videot ja tehdä tehtävät useita kertoja oppimisesi varmistamiseksi. Verkkokoulutuksessa voit opiskella omassa tahdissasi silloin kun sinulle parhaiten sopii.

Ostettuasi verkkokoulutuksen, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen. Saat pääsyn verkkokoulutukseen heti. Löydät ostamasi verkkokoulutukset OmaTAL-sivuiltasi: https://taloushallintoliitto.fi/oma-tal/koulutukset/omat-verkkokoulutukset/

Terminologiaa​

• Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö​, asunto-osakeyhtiö, tavallinen kiinteistöosakeyhtiö, kiinteistö​
  • Perusparannus​, suurehko korjausmeno, vuosikorjaus​
  • Hankeosuus​, lainaosuus, rahoitusvastike, rahastointi, tarkistusvastuu

Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö ja kirjanpitovelvollinen osakas​

• Huomioitavaa, jos yhtiö korjaa​
  • Huomioitavaa, jos osakas korjaa​

Tavallinen kiinteistöosakeyhtiö ja kirjanpitovelvollinen osakas​

• Huomioitavaa, jos yhtiö korjaa​
  • Huomioitavaa, jos vuokralainen korjaa​

Kiinteistö ​

• Huomioitavaa, kun omistaja korjaa

Koulutus on julkaistu helmikuussa 2024.

Kysy lisää

Kouluttajat:

Leena Rekola-Nieminen

KLT, ekonomi, Taloushallintoliiton kouluttaja

Rekola-Nieminen on pitkänlinjan tilitoimistoammattilainen ja kokenut kouluttaja taloushallinnon alalta. Hän on KILAn jäsen ja liiton kirjanpitoasiantuntija. Rekola-Nieminen on julkaissut kirjoja ja artikkeleita kirjanpidosta.