Kirjanpito ja tilinpäätös, Verotus

Ajallisen kohdistamisen erityiskysymyksiä – 10 haasteellista jaksotustapausta eri toimialoilta

Myynnin tuloutuksen oikea ajankohta on perustavaa laatua oleva kysymys kirjanpidossa ja verotuksessa. Minkä vuoden tilinpäätökseen myynti kuuluu, milloin myynnin perusteella on suoritettava arvonlisävero ja minkä vuoden tulona myynti verotetaan? Näitä kysymyksiä taloushallinnon ammattilaisena joudut ratkomaan työssäsi.

Saat tämän verkkokoulutuksen avulla taitoa käsitellä ajallisen kohdistamisen kysymyksiä ja ongelmatilanteita kirjanpidon, arvonlisäveron ja tuloverotuksen näkökulmasta. Koulutuksessa käydään läpi pääpiirteittäin

• kirjaamisperusteet ja jaksotussäännökset

• veron suorittamisvelvollisuuden syntyajankohta ja veron ajallinen kohdistaminen

• tulon veronalaisuus ja yleiset jaksottamissäännöt

Ajallisen kohdistamisen kysymyksiä avataan käytännön esimerkkien avulla ja tapauksia tarkastellaan kummankin osapuolen, myyjän ja ostajan, näkökulmasta. Esimerkeissä käsitellään siis myynnin tuloutuksen lisäksi myös hankinnan käsittelyä ostajan kirjanpidossa ja verotuksessa eli saat vastauksia myös menon oikean ajallisen kohdistamisen kysymyksiin.

Koulutus sopii KLT- ja muille taloushallinnon asiantuntijoille.

KLT-ylläpito

4 h, ydinosaamisalue

PHT-ylläpito

4 h, muu osaamisalue

Talousosaaminen

Ammattilainen

Liiketoimintaosaaminen

Ammattilainen

Osallistumismuoto Verkkokoulutus

Kirjaudu sisään, niin saat sinulle kuuluvat alennukset.

Hinta Jäsenhinta Pätevyyshinta

280€ (+ alv)

240€ (+ alv)

Hinta sisältää:

Hinta sisältää videot, ladattavan koulutusmateriaalin, harjoitustehtäviä mallivastauksineen

Yleiset peruutusehdot

Kuvaus

Koulutuksen läpikäyntiin kannattaa varata noin 3,5 tuntia. Koko koulutusta ei tarvitse käydä läpi kerralla, vaan voit helposti jaksottaa opiskelun lyhyempiin osiin. Koulutus koostuu osioista, joista kukin sisältää oman asiakokonaisuuden ja oppimistasi tukevat monivalintatehtävät malliratkaisuineen.

Toimialaesimerkeiksi on valikoitunut tapauksia, joiden tyyppiseen problematiikkaan kouluttajamme ovat törmänneet mm. vastatessaan jäsenneuvontaamme tulleisiin kysymyksiin.

Kouluttajat ovat alansa huippuasiantuntijoita ja kokeneita kouluttajia. He toimivat myös Taloushallintoliiton neuvonantajina kirjanpitokysymyksissä (Rekola-Nieminen) ja verotuskysymyksissä (Ojala).

• Verkkokoulutuksessa voit opiskella omassa tahdissasi silloin kun sinulle parhaiten sopii

• Ostettuasi verkkokoulutuksen, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen
  • Saat pääsyn verkkokoulutukseen heti

• Löydät ostamasi verkkokoulutukset OmaTAL-sivuiltasi: https://taloushallintoliitto.fi/oma-tal/koulutukset/omat-verkkokoulutukset/

• Voit katsoa videot ja tehdä tehtävät useita kertoja oppimisesi varmistamiseksi

Lainsäädäntöperusta

• Kirjanpitolaki
  • Elinkeinoverolaki
  • Arvonlisäverolaki

Toimialakohtaiset esimerkit

• Konsulttiyritys
  • Mattokauppias
  • Alihankintayritys
  • Putkiliikkeen vuosialennus
  • Lehtitalo
  • Ohjelmistojen tuottaminen
  • Insinööritoimisto
  • Markkinointiyhtiö ja alihankkijat
  • Rakennusurakka, osatuloutus
  • Rahoitusleasingsopimus
  • Vuokraennakko

Koulutuksen julkaisuajankohta on helmikuu 2022.

Lue lisää verkkokoulutuksista Kysy lisää

"Todella hyvää ja tärkeää asiaa helposti ymmärrettävällä tavalla. Suosittelen." "Kirjanpito ja verotus -puolet selkeästi eroteltu, vertailu kätevää. Pidin myös monivalintatehtävistä."

Kouluttajat:

Markku Ojala

verotuksen johtava asiantuntija

Markku Ojala toimii Taloushallintoliitossa verotuksen asiantuntijana. Hänellä on pitkäaikainen kokemus eri tehtävissä erityisistä yritysten verokysymyksistä.

Leena Rekola-Nieminen

KLT, ekonomi, Taloushallintoliiton kouluttaja

Rekola-Nieminen on pitkänlinjan tilitoimistoammattilainen ja kokenut kouluttaja taloushallinnon alalta. Hän on KILAn jäsen ja liiton kirjanpitoasiantuntija. Rekola-Nieminen on julkaissut kirjoja ja artikkeleita kirjanpidosta.