Ura­ta­ri­na

Su­per­voi­ma­na so­si­aa­li­sen me­dian hyö­dyn­tä­mi­nen: ti­li­toi­mis­to Äly val­jas­ti so­si­aa­li­sen me­dian kas­vun vä­li­neek­si

tilitoimisto äly

Kalle An­ti­la, yrit­tä­jä ja KLT-​kirjanpitäjä, on luo­nut it­sel­leen ja­lan­si­jan lii­ke­toi­min­ta­ken­täl­lä hyö­dyn­tä­mäl­lä so­si­aa­lis­ta me­di­aa ver­kos­toi­tu­mi­sen ja myyn­nin tu­ke­na. Ti­li­toi­mis­to Älyn ta­ri­na ker­too, miten Lin­ke­dIn toi­mii An­ti­lan ka­na­va­na am­ma­til­li­sel­le kas­vul­le ja yri­tys­toi­min­nan laa­jen­ta­mi­sel­le.

Vuon­na 2020 Kalle An­ti­la otti en­sias­ke­leen­sa Lin­ke­dI­nin maa­il­mas­sa, alun perin var­sin käy­tän­nöl­li­ses­tä syys­tä: tar­koi­tuk­se­na oli luoda Ti­li­toi­mis­to Älyl­le oma LinkedIn-​sivu. Alus­sa ver­kos­toi­tu­mi­nen oli An­ti­lal­le pie­ni­muo­tois­ta, mutta pian hän huo­ma­si, että Lin­ke­dIn tar­jo­aa pal­jon muu­ta­kin kuin näen­näi­sen so­si­aa­li­sen me­dian tilin. Alus­tas­ta tuli ak­tii­vi­sen ver­kos­toi­tu­mi­sen kent­tä, jonka avul­la An­ti­la pys­tyi ke­hit­tä­mään hen­ki­lö­koh­tais­ta asian­tun­ti­ja­pro­fii­li­aan ja vah­vis­ta­maan suh­tei­ta po­ten­ti­aa­li­siin asiak­kai­siin sekä mui­hin am­mat­ti­lai­siin.

Vuo­den 2024 ai­ka­na Lin­ke­dI­nis­tä on tul­lut Ti­li­toi­mis­to Älyl­le “su­per­voi­ma”.

”Jul­kai­sen vii­kot­tain kaksi tai kolme pos­taus­ta, jois­sa jaan nä­ke­myk­siä ta­lous­hal­lin­nos­ta, yrit­tä­jyy­des­tä ja elä­mäs­tä yrit­tä­jä­nä. Si­säl­lön­tuo­tan­nos­ta on kas­va­nut olen­nai­nen ja luon­te­va osa arkea, ja Lin­ke­dI­nin mer­ki­tys on laa­jen­tu­nut myös stra­te­gi­sek­si työ­ka­luk­si ti­li­toi­mis­tom­me toi­min­nas­sa”, An­ti­la poh­tii.

Hel­pos­ti ym­mär­ret­tä­vä si­säl­tö ylit­tää am­ma­til­li­set rajat ja pu­hut­te­lee laa­jem­paa ylei­söä

An­ti­lan lä­hes­ty­mis­ta­pa so­me­vies­tin­tään on yk­sin­ker­tai­nen, mutta te­ho­kas: kir­joi­tus­ten täy­tyy olla kaik­kien ym­mär­ret­tä­vis­sä. Hänen vies­tin­sä kes­kit­ty­vät asioi­hin, jotka kos­ket­ta­vat laa­jaa ylei­söä, kuten ta­lous­hal­lin­non käy­tän­nön pe­rus­asiat ja yrit­tä­jyy­del­le omi­nai­set ky­sy­myk­set. Hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­vä tyyli on aut­ta­nut häntä kas­vat­ta­maan ylei­söään sekä an­ta­nut asiak­kail­le ja seu­raa­jil­le kuvan vä­lit­tö­mäs­tä, re­hel­li­ses­tä am­mat­ti­lai­ses­ta.

”Mi­nul­la ei ole ollut eri­tyi­siä ta­voit­tei­ta LinkedIn-​viestinnälleni, vaan toi­min­ta on syn­ty­nyt pik­ku­hil­jaa fii­lis­poh­jal­ta. Seu­raan ajan­koh­tai­sia ai­hei­ta ja poi­min kes­kus­te­luun sel­lai­sia tee­mo­ja, jotka kiin­nos­ta­vat yrit­tä­jiä ja ta­lous­hal­lin­non am­mat­ti­lai­sia – esi­mer­kik­si vii­me­ai­kai­set alv-​muutokset ja aloit­ta­vien yrit­tä­jien ylei­sim­mät ky­sy­myk­set ovat ol­leet kiin­nos­ta­via ai­hei­ta”, An­ti­la ker­too.

Ver­kos­toi­tu­mi­nen: ti­li­toi­mis­ton vahva pe­rus­ta ja uusien mah­dol­li­suuk­sien lähde

Ver­kos­toi­tu­mi­sel­la on nä­ky­vä rooli Ti­li­toi­mis­to Älyn kas­vus­sa. Lin­ke­dIn tar­jo­aa An­ti­lal­le alus­tan, jossa hän ta­voit­taa yrit­tä­jiä ja muita asian­tun­ti­joi­ta suo­raan ja ai­dos­ti. Asiak­kaat voi­vat kysyä hä­nel­tä neu­voa toki ta­lous­hal­lin­nos­ta, mutta myös laa­jem­mis­ta yri­tys­toi­min­taan liit­ty­vis­tä ky­sy­myk­sis­tä, ja ellei vas­taus­ta löydy omas­ta takaa, An­ti­la hyö­dyn­tää ver­kos­to­aan. Tänä päi­vä­nä An­ti­la käyt­tää­kin päi­vit­täin aikaa Lin­ke­dI­nis­sä kes­kus­tel­len.

Lin­ke­dI­nin li­säk­si An­ti­la osal­lis­tuu ak­tii­vi­ses­ti eri­lai­siin ta­pah­tu­miin ja ti­lai­suuk­siin, kuten Suo­men Yrit­tä­jien ta­pah­tu­miin ja nuor­ten yrit­tä­jien ris­tei­lyil­le, jois­sa hän tapaa muita yrit­tä­jiä ja luo uusia suh­tei­ta.

”Ver­kos­toi­tu­mi­ses­ta on toki apua lii­ke­toi­min­nas­sa, mutta myös hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa elä­mäs­sä – löy­sin esi­mer­kik­si vai­mo­ni nuor­ten yrit­tä­jien ris­tei­lyl­tä”, ker­too An­ti­la.

An­ti­la näkee työn­te­ki­jöi­den­sä ver­kos­toi­tu­mi­sen osana yri­tyk­sen me­nes­tys­tä. Hän kan­nus­taa työn­te­ki­jöi­tään osal­lis­tu­maan ak­tii­vi­ses­ti ta­pah­tu­miin ja tar­jo­aa avuk­si oman laa­jan ver­kos­ton­sa. Tällä ta­val­la An­ti­la vä­lit­tää yri­tyk­sen ar­vo­ja ja ver­kos­toi­tu­mi­sen hyö­ty­jä myös omal­le hen­ki­lö­kun­nal­leen.

Some myyn­ti­ka­na­va­na: luot­ta­mus en­sim­mäi­sel­lä si­jal­la

An­ti­lan mu­kaan myyn­ti ja mark­ki­noin­ti kul­ke­vat so­si­aa­li­ses­sa me­dias­sa käsi kä­des­sä, mutta kai­ken pe­rus­ta­na on luot­ta­muk­sen ra­ken­ta­mi­nen. Ti­li­toi­mis­tol­le luot­ta­mus syn­tyy ennen kaik­kea hyvin teh­dys­tä työs­tä, jota tyy­ty­väi­set asiak­kaat suo­sit­te­le­vat eteen­päin. So­si­aa­li­nen media toi­mii tämän vies­tin vah­vis­ta­ja­na, mutta An­ti­la ko­ros­taa, että so­mes­sa luot­ta­muk­sen on ol­ta­va aitoa. Siksi hänen so­me­pos­tauk­sen­sa ovat ren­non ar­ki­sia, lä­pi­nä­ky­viä ja re­hel­li­siä. Ne hei­jas­ta­vat yri­tyk­sen ar­vo­ja ja ra­ken­ta­vat yh­teyt­tä seu­raa­jiin.

Luot­ta­muk­sen ra­ken­ta­mi­nen näkyy myös An­ti­lan asian­tun­ti­ja­vies­tin­näs­sä, jossa hän yh­dis­tää huu­mo­ria, ajan­koh­tais­ta tie­toa ja sel­kei­tä am­ma­til­li­sia vink­ke­jä. Tyy­lin ta­voit­tee­na on aito sa­mais­tut­ta­vuus. Vaik­ka An­ti­la jul­kai­see si­säl­töä sään­nöl­li­ses­ti, hän kokee myös kom­men­toi­mi­sen ole­van te­ho­kas tapa kas­vat­taa nä­ky­vyyt­tä so­mes­sa – eri­tyi­ses­ti asia­pi­tois­ten ja ra­ken­ta­vien kom­ment­tien jät­tä­mi­nen mui­den pos­tauk­siin he­rät­tää kiin­nos­tuk­sen häntä koh­taan.

Vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ker­ran­nais­vai­ku­tus ja kol­man­nen as­teen nä­ky­vyys

Kom­men­toin­nin li­säk­si Lin­ke­dIn tar­jo­aa lu­kui­sia mak­sut­to­mia ta­po­ja vah­vis­taa omaa nä­ky­vyyt­tä ja laa­jen­taa ver­kos­to­ja. Voit jakaa tois­ten pos­tauk­sia li­sä­ten nii­hin oman nä­kö­kul­ma­si, osal­lis­tua ak­tii­vi­ses­ti ryh­mä­kes­kus­te­lui­hin, jul­kais­ta omia blo­gi­kir­joi­tuk­sia ja lä­het­tää kon­tak­ti­pyyn­tö­jä niin tu­tuil­le kuin uusil­le tut­ta­vuuk­sil­le. Näin ver­kos­ton kas­vat­ta­mi­nen ja am­ma­til­li­sen pro­fii­lin ke­hit­tä­mi­nen on mo­ni­puo­lis­ta ja saa­vu­tet­ta­vaa.

Jos yksi kon­tak­ti­si, jolla on 1 000 seu­raa­jaa, kom­men­toi pos­taus­ta­si, al­go­rit­mi näyt­tää sen hei­dän ver­kos­tol­leen, mikä tar­koit­taa, että saat nä­ky­vyyt­tä myös täy­sin uusil­le ih­mi­sil­le, jotka eivät vielä kuulu ver­kos­too­si.

Ver­kos­ton kas­vat­ta­mi­nen Lin­ke­dI­nis­sä luo ku­mu­loi­tu­van nä­ky­vyy­den, jossa jo­kai­nen uusi kon­tak­ti lisää si­säl­tö­si po­ten­ti­aa­lis­ta ylei­söä. Suu­rem­pi ver­kos­to tar­koit­taa, että pos­tauk­se­si ta­voit­ta­vat enem­män ih­mi­siä, ja hei­dän vuo­ro­vai­ku­tuk­sen­sa – tyk­käyk­set, kom­men­tit ja jaot – le­viä­vät edel­leen hei­dän omiin ver­kos­toi­hin­sa. Tämä syn­nyt­tää ker­ran­nais­vai­ku­tuk­sen, jossa si­säl­tö­si nä­ky­vyys laa­je­nee eks­po­nen­ti­aa­li­ses­ti myös ver­kos­to­si ul­ko­puo­lel­le. Li­säk­si suu­rem­pi ja ak­tii­vi­nen ver­kos­to lisää us­kot­ta­vuut­ta, hou­kut­te­lee uusia kon­tak­te­ja ja pa­ran­taa al­go­rit­min kaut­ta si­säl­tö­si prio­ri­soin­tia.

Vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ker­ran­nais­vai­ku­tus tar­koit­taa sitä, kun joku ver­kos­tos­sa­si tyk­kää, kom­men­toi tai jakaa pos­taus­ta­si, jol­loin toi­min­ta näkyy hei­dän omal­le ver­kos­tol­leen. Jos ver­kos­too­si kuu­luu 500 hen­ki­löä ja heis­tä 10 hen­ki­löä rea­goi, nämä 10 hen­ki­löä voi­vat hel­pos­ti tuoda si­säl­löl­le­si nä­ky­vyyt­tä jopa tu­han­sil­le uusil­le ih­mi­sil­le.

Esi­mer­kik­si jos yksi kon­tak­ti­si, jolla on 1 000 seu­raa­jaa, kom­men­toi pos­taus­ta­si, al­go­rit­mi näyt­tää sen hei­dän ver­kos­tol­leen, mikä tar­koit­taa, että saat nä­ky­vyyt­tä myös täy­sin uusil­le ih­mi­sil­le, jotka eivät vielä kuulu ver­kos­too­si.

Kol­man­nen as­teen nä­ky­vyys tar­koit­taa sitä, että nä­ky­vyy­te­si ulot­tuu par­haim­mil­laan useam­man seu­raa­ja­si seu­raa­jil­le eli Lin­ke­dIn jakaa si­säl­töä en­si­si­jai­ses­ti:

  • 1. tason kon­tak­teil­le­si (suo­rat yh­tey­det).
  • Jos he rea­goi­vat, si­säl­tö voi näkyä myös hei­dän 2. tason kon­tak­teil­leen.
  • Jos nämä toi­sen tason kon­tak­tit rea­goi­vat, si­säl­tö le­vi­ää edel­leen hei­dän 3. tason kon­tak­teil­leen.

Tämä mah­dol­lis­taa si­säl­lön le­viä­mi­sen laa­jal­le, eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun ver­kos­to­si jä­se­net ovat ak­tii­vi­sia ja heil­lä on laaja ver­kos­to.

Vin­kit ta­lous­hal­lin­non am­mat­ti­lai­sil­le: roh­keas­ti mu­kaan so­meen

Tar­kis­ta LinkedIn-​profiilisi ti­lan­ne

Päi­vi­tä LinkedIn-​profiilisi ajan ta­sal­le, sillä se toi­mii di­gi­taa­li­se­na käyn­ti­kort­ti­na­si. Käytä laa­duk­kai­ta kuvia profiili-​ ja taus­ta­ku­va­na, jotta he­rä­tät po­si­tii­vi­sen en­si­vai­ku­tel­man. Kir­joi­ta sel­keä ja hou­kut­te­le­va ot­sik­ko, joka tii­vis­tää, kuka olet ja mitä teet. Ku­vai­le “Tie­to­ja”-​osiossa kuka olet ja mitä teet.

Kerro osaa­mi­ses­ta­si, saa­vu­tuk­sis­ta­si ja kiin­nos­tuk­sen koh­teis­ta­si, voit ko­ros­taa esi­mer­kik­si vah­vuuk­sia­si. Alan kes­kei­set avain­sa­nat pa­ran­ta­vat pro­fii­li­si löy­det­tä­vyyt­tä ha­ku­tu­lok­sis­sa. Esi­mer­kik­si, jos eri­kois­tut kir­jan­pi­toon tai vaik­ka au­to­maa­tioi­hin ja te­ko­ä­lyyn, tuo se esiin pro­fii­lin eri osis­sa. Hyvin vii­meis­tel­ty pro­fii­li aut­taa sinua erot­tu­maan ja hou­kut­te­le­maan oi­keat kon­tak­tit.

Löydä omat vah­vuu­te­si ja va­lit­se so­pi­va vies­tin­tä­ta­pa

Kalle An­ti­la uskoo ren­to­jen ja re­hel­lis­ten LinkedIn-​postausten voi­maan 

Löydä omat vah­vuu­te­si ja va­lit­se so­pi­va vies­tin­tä­ta­pa miet­ti­mäl­lä, mikä vies­tin­tä­muo­to – teks­ti, kuva vai video – tun­tuu si­nul­le luon­te­vim­mal­ta. Ko­kei­le­mal­la eri vaih­toeh­to­ja löy­dät oman tyy­li­si ja par­hai­ten it­sel­le­si so­pi­van tavan vies­tiä.

Esi­mer­kik­si ti­li­toi­mis­toam­mat­ti­lai­sel­le teks­ti­muo­toi­nen si­säl­tö voi olla hel­poin tapa jakaa vink­ke­jä yrit­tä­jyy­des­tä, ta­lous­hal­lin­non käy­tän­nöis­tä sekä omas­ta osaa­mi­ses­ta.

Aloi­ta pie­nes­ti ja anna per­soo­na­si näkyä

Jos Lin­ke­dIn on uusi ka­na­va, voit aloit­taa seu­raa­mal­la mui­den pos­tauk­sia ja kom­men­toi­mal­la niitä. Kom­men­toi­mal­la jäät kir­joit­ta­jien mie­leen, sillä jo­kai­nen­han toi­voo omien pos­taus­ten­sa tuo­van aja­tuk­sia muil­le.

Voit aloit­taa pos­taus­ten te­ke­mi­sen ja­ka­mal­la yk­sin­ker­tai­sia aja­tuk­sia ja ko­ke­muk­sia omas­ta työs­tä­si tai päi­vit­täi­ses­tä ar­jes­ta­si. Esi­mer­kik­si kevyt poh­din­ta tai pie­net vin­kit aut­ta­vat ylei­söä­si ym­mär­tä­mään alaa­si. Ideoi­ta pos­tauk­sii­si voit hakea esi­mer­kik­si työ­pai­kal­la käy­dyis­tä kes­kus­te­luis­ta, asia­kas­ta­paa­mi­sis­ta, podcas­teis­ta, ajan­koh­tai­sis­ta muu­tok­sis­ta tai vaik­ka kir­jal­li­suu­des­ta. Hen­ki­lö­koh­tai­set ta­ri­nat ja ko­ke­muk­set li­sää­vät si­säl­töön ai­tout­ta ja hou­kut­te­le­vat seu­raa­jia.

Us­kal­la ko­keil­la roh­keas­ti, unoh­da ylia­jat­te­lu

So­meen kan­nat­taa suh­tau­tua ko­kei­lu­mie­li­ses­ti – älä suot­ta pel­kää tes­ta­ta uusia ta­po­ja vies­tiä ja kat­soa, mikä toi­mii. On hyvä pitää mie­les­sä, että osa pos­tauk­sis­ta saa enem­män huo­mio­ta kuin toi­set. Tär­kein­tä on oppia jat­ku­vas­ti.

Liian tark­ka tyk­käys­ten tai mui­den mit­ta­rei­den seu­raa­mi­nen saat­taa hai­ta­ta ai­tou­den tun­net­ta. Mit­ta­rit voi­vat olla hyö­dyl­li­siä, mutta tär­kein­tä on löy­tää oma tyyli ja vies­tiä luon­te­vas­ti. Aito ja per­soo­nal­li­nen vies­tin­tä he­rät­tää enem­män luot­ta­mus­ta ja si­tout­taa seu­raa­jia.

Pa­nos­ta pit­kä­jän­tei­syy­teen ja per­soo­nal­li­suu­teen

Pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä joh­don­mu­kai­nen ja per­soo­nal­li­nen ote on tär­kein voi­ma­va­ra. Kun tuot esil­le omaa per­soo­naa­si, vies­tin­tä­si erot­tuu ja luo vah­vo­ja yh­teyk­siä ylei­söö­si. On hyvä pitää mie­les­sä, että so­si­aa­li­nen media ei tuo tu­lok­sia vä­lit­tö­mäs­ti, vaan vaa­tii pit­kä­jän­teis­tä pa­nos­tus­ta. Al­go­rit­mit ar­vos­ta­vat sään­nöl­lis­tä pos­taus­ryt­miä. Esi­mer­kik­si 2-3 pos­taus­ta vii­kos­sa aut­taa pa­ran­ta­maan nä­ky­vyyt­tä pit­käl­lä täh­täi­mel­lä.

Kes­ki­ty vies­tin­tä­ka­na­viin, jois­sa ha­luat olla ak­tii­vi­nen

Somen käyt­tö vie aikaa, joten va­lit­se ne ka­na­vat, jois­sa ha­luat ai­dos­ti olla läsnä. Esi­mer­kik­si Lin­ke­dIn sopii hyvin am­ma­til­li­seen ver­kos­toi­tu­mi­seen ja asian­tun­ti­juu­den esil­le tuo­mi­seen.

Kir­joi­tus­sar­jan te­ki­jä Linda Paa­si­kal­lio on lii­ke­toi­min­nan ke­hit­tä­mi­sen am­mat­ti­lai­nen, joka on työs­ken­nel­lyt verk­ko­kou­lu­tuk­sen ja mikro-​oppimisen edis­tä­mi­ses­sä Suo­mes­sa kan­sain­vä­li­sen kou­lu­tus­yh­tiön maa­joh­ta­ja­na. Hä­nel­lä on vuo­sien ko­ke­mus ta­lous­am­mat­ti­lais­ten rek­ry­toin­neis­ta sekä IT- ja ta­lous­a­lan kou­lu­tus­oh­jel­mien ke­hit­tä­mi­ses­tä. Ny­ky­ään yrit­tä­jä­nä Linda kes­kit­tyy yri­tys­ten ar­vok­kaim­man voi­ma­va­ran – ih­mis­ten – ke­hit­tä­mi­seen, in­tegroi­mal­la hen­ki­lös­tön osaa­mi­sen joh­ta­mi­nen tii­viis­ti osak­si lii­ke­toi­min­nan stra­te­gi­aa.