Moni taloushallinnon ammattilainen pohtii työpaikan vaihtoa, ja miltei kaikki tunnistavat tarpeen lisäkoulutukselle

Barona julkaisi helmikuussa työelämätutkimuksen aiheena tulevaisuuden odotukset. Tutkimuksessa haastateltiin yli kahtatuhatta työelämässä olevaa suomalaista.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää:

• Ovatko työn merkitys ja työelämään sekä uraan liittyvät odotukset muuttuneet vuoden 2020 aikana?
  • Onko halukkuus hakeutua uudelle alalle kasvanut?
  • Onko koronapandemia koettu eri toimialoilla eri tavoin?

Tutkimuksesta kävi ilmi, että työssäkäyviä kiinnostaa eniten myynnin ja kaupan ala sekä markkinointi- ja viestintäala. Vähiten kiinnostivat rakennus- sekä majoitus- ja ravintola-ala. Yrittäjiksi ryhtymistä harkitaan eniten asiakaspalvelussa, majoitus- ja ravintola-alalla sekä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten keskuudessa.

Miten Taloushallinnon ammattilaiset vastasivat

Baronan tutkimuksessa talous- ja henkilöstöhallinnon alalla sekä finanssi­alalla työskentelevät asiantuntijat (kuten myös rakennusalalla työskentelevät) pohtivat eniten työpaikan vaihtoa oman toimialan sisällä (56 prosenttia vastaajista). Myös alan vaihtoa harkittiin, sillä 40 prosenttia vastaajista harkitsi kokonaan uutta työuraa toisella toimialalla.

Moni on kuitenkin oppinut arvostamaan työn joustavuutta entistä enemmän. Koronapandemian myötä joustavuus taloushallinnon- ja henkilöstöhallinnon alan työtavoissa ja -ajoissa on lisääntynyt ja moni harkitsee uudenlaista tapaa tehdä nykyisiä töitä. Miltei kaikki alalla työskentelevät näkivät tarvitsevansa uutta osaamista tai tietoa lähivuosina ja uuden oppiminen aiheutti stressiä vain pienelle osalle.

Muun muassa näin talous- ja henkilöstöhallinnon asiantuntijat vastasivat kysymyksiin:

• 70 %:lla joustavuus työtavoissa ja -ajoissa on lisääntynyt
  • 86 % on oppinut arvostamaan työn joustavuutta entistä enemmän
  • 70 % harkitsee uudenlaista tapaa tehdä nykyistä työtä
  • 86 % katsoo tarvitsevansa uutta osaamista tai tietoa lähivuosina
  • 63 % vastaa, että työnantajani huolehtii osaamiseni kehittämisestä hyvin
  • 56 % harkitsee uutta työtä omalla toimialallaan
  • 40 % harkitsee kokonaan uutta uraa toisella toimialalla
  • Uuden oppiminen aiheuttaa stressiä vain 35 %:lla alan asiantuntijoista
  • Vain 21 % vastaa, että epävarmuus tulevasta lisääntyy.

Artikkeli on julkaistu alun perin Tilitoimistossa-lehdessä nro 2/2021.