Tilitoimiston asiakkaaltaan saama Suomi.fi-valtuus ei riitä rahanpesulain edellyttämäksi henkilöllisyyden todentamiseksi

2 viestiä
Juha Meronen 9.3.2023 14:41

Kuka tämän linjauksen on tehnyt? Onko joku viranomainen näin päättänyt, vai onko taas liiton oma, lakeja kovempi linjaus.

Subscribe
Notify of
Rivipalaute
Katso kaikki vastaukset
Admin
10.3.2023 09:54

Hei Juha! Linjaus on valvovan viranomaisen eli Aluehallintoviraston tekemä ja perustuu rahanpesulakiin. Valtuutuksesta ei käy yksikäsitteisesti ilmi kuka henkilö valtuuden on antanut. Ei ole liiton oma linjaus.

12.3.2023 19:58

Kun miettii tätä linjausta, se on periaatteessa ymmärrettävissä yrityksissä joissa voi olla useampi valtuuttaja.
Mutta jos kysymyksessä on toiminimiyrittäjä, niin silloin se on hän joka sen valtuutuksen antaa, ei kukaan muu.

Toki yrittäjä voisi ottaa valtuutustilanteesta kuvakaappauksen, mutta se on sitten jo näpertelyä.

Mietin sitäkin että kun sähköisellä allekirjoituksella allekirjoitetaan tilinpäätöksiä ja pöytäkirjoja niin niihin jää jälki että kaikki ovat allekirjoittaneet, joten jos tekisi dokumentin jossa todettaisiin vain tämä henkilöllisyys ja asiakas sen sähköisesti allekirjoittaisi, niin siihen jäisi jälki kuka sen on allekirjoittanut.

Oletuksena sentään kai on etteivät henkilön henkilökohtaiset pankkitunnukset ole kenenkään muun hallussa?

12.3.2023 20:17
Vastaa  Riikka

No niin kun kunnolla luin niin tuo sähköinen allekirjoitus tässä sopivaksi todettiinkin 🙂

Admin