Auktorisoinnin edellytykset

Kuka voi hakea jäseneksi?

Taloushallinnon palveluyritys – tervetuloa joukkoomme!

Taloushallintoliiton sääntöihin perustuvat auktorisoidun jäsenen edellytykset

  1. Sitoutuu noudattamaan taloushallintopalvelualan hyvää tapaa.
  2. Hyväksyy liiton valvonnan ja toiminnan tarkastukset.

Taloushallintopalvelualan hyvään tapaan perustuvat edellytykset

  1. Taloudelliset edellytykset
    – Palveluyritys on vakavarainen
  2. Riippumattomuus
  3. Laadun varmentaminen
    – Kirjalliset kuvaukset yhtenäisisitä työskentelymenetelmistä
    – Menetelmä asiakastöiden laadun varmistamiseen
    – Varahenkilöjärjestelmä
    – Palveluyritys varmistaa vuosittain, että henkilöstö noudattaa yhtenäisiä työ- ja dokumentointimenetelmiä
    – Menetelmä vaarallisten työyhdistelmien tunnistamiseksi, ehköisemiseksi ja valvomiseksi.
  4. Vakuutusturva
    – Palveluyrityksellä on voimassa kattavuudelta riittävä varallisuusvastuuvakuutus
    – Palveluyritys varmistaa vuosittain, että kaikki sen palvelut ovat vakuutusturvan piirissä.
  5. Osaaminen
    – Palveluyritys on nimennyt laadusta vastaavan henkilön, jolla on tuotettuun palveluun soveltuva voimassa oleva KLT-, PHT- tai muu alalla yleisesti tunnustettu asiantuntijatutkinto TAI muu selvitys siitä, että osaaminen on riittävää ja sitä ylläpidetään
    – Perehdytysohjelma
    – Henkilöstöllä on tehtäviään ja asiakkuuksiaan vastaava koulutus ja osaaminen
    – Palveluyritys mahdollistaa henkilöstölleen heidän tehtäviään vastaavaa koulutusta vähintään 2pv vuodessa
    – Palveluyritys varmistaa ennen toimeksiannon vastaanottamista tai vaihdostilanteissa, että henkilöstöllä on riittävästi osaamista toimeksiannon hoitamiseen.
  6. Resurssit
  7. Sopiminen
    – Kirjallinen sopimus ja sopimus henkilötietojen käsittelystä toimeksiannoista kaikille asiakkuuksille
    – Toimeksiantosopimuksesta tulee käydä selkeästi ilmi palveluiden ja lisäpalveluiden sisältö jsekä hinta selkeästi ilmi
    – Palveluyritys informoi asiakasta viipymättä annetun tarjouksen tai hinta-arvion mahdollisesta ylittymisestä
    – Palveluyrityksen tulee sopii asiakkaan yhteyshenkilöstä, jolla on oikeus saada tietoja ja toimittaa aineistoa.
  8. Palvelujen tuottaminen laadukkaasti
    – Palveluyritys dokumentoi toimeksiannon alkaessa asiakkaan toimialaan ja toiminnan luonteeseen liittyvät erityisvaatimukset
    – Palveluyritys ilmoittaa kirjallisesti asiakkaalle tämän antamassa aineistossa on olennaisia puutteita
  9. Raportointi ja asiakasviestintä
    – Palveluyritys tiedottaa asiakkailleen olennaisista toimeksiannon hoitamiseen liittyvistä lainsäädäntömuutoksista hyvissä ajoin.
  10. Dokumentointi
    – Palveluyritys ylläpitää jatkuvasti ajantasaista dokumentaatiota asiakaskohtaisista työohjeista, käytännöistä ja perustiedoista
    – Palveluyritys dokumentoi ja säilyttää asiakkaan perustiedot ja aineistot järjestelmällisellä tavalla
    – Palveluyritys dokumentoi asiakkaan kirjanpitoaineiston, tositteet ja muistiot asiakkaan toiminnan laatu ja laajuus huomioiden riittävällä tavalla
    – Palveluyritys säilyttää toimeksiantoa koskevat perustiedot vähintään viisi vuotta toimeksiannon päättymisestä.
  11. Tietoturva on toteutettu toimialan parhaiden käytäntöjen mukaisesti
  1. Täyttää tietosuoja-asetukseen liittyvät velvoitteet
  1. Täyttää rahanpesulakiin liittyvät velvoitteet

Tilaa Taloushallintoliiton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat taloushallintoalaa koskevan uusimman tiedon ensimmäisten joukossa suoraan sähköpostiisi. Lisäksi saat tiedon esimerkiksi uusimmista koulutuksistamme ja tapahtumistamme. Tutustu uutiskirjevalikoimaamme!