Tilinpäätöstietojen ilmoittaminen ja kaupparekisteristä poistaminen

Tilauksen tila
Ei liittynyt
Maksuton

Yritysten on lähetettävä tilinpäätös ja muut osakeyhtiölain edellyttämät asiakirjat ja tiedot rekisteröitäväksi kaupparekisteriin. Patentti- ja rekisterihallitus poistaa rekisteristä yrityksiä, jotka kehotuksista huolimatta eivät ilmoita tarvittavia tietoja. Muistutimme heinäkuussa 2024, että kaupparekisterissä on vielä noin 47 000 yritystä, joilta lakisääteinen ilmoitus on jäänyt tekemättä.

Taloushallintoliitto järjesti yhdessä PRH:n ja Verohallinnon kanssa perjantaina 27. syyskuuta infowebinaarin, jonka aiheena oli tilinpäätöstietojen ilmoittaminen kaupparekisteriin sekä yrityksen poistaminen rekisteristä.

Webinaarissa käsiteltiin seuraavia aiheita:

• Tilinpäätöstietojen ilmoittaminen OmaVeron kautta tai suoraan PRH:lle
  • Tilitoimiston näkökulma tilinpäätöstietojen ilmoittamiseen
  • Digitaalinen IXBRL-tilinpäätös
  • Ilmoitusten laiminlyönnin seuraukset ja poistomenettely kaupparekisteristä
  • Kaupparekisteristä poistamisen seuraukset verotuksessa

Webinaarissa asiantuntijoina toimivat Lauri Tuomarla Verohallinnosta sekä Karita Metsälä ja Juho Mäkinen PRH:sta. Tapahtumaa vetivät Taloushallintoliiton johtavat asiantuntijat Mira Merikanto ja Markku Ojala.

Lisätietoja aiheesta löydät myös PRH:n ja Verohallinnon sivuilta:
Verohallinto: usein kysyttyä tilinpäätösilmoittamisesta
PRH: Tilinpäätökset kaupparekisteriin

Webinaarin tallenne

Täältä voit katsoa webinaarin tallenteen. Webinaari on katsottavissa maksutta, kun olet kirjautunut sisään oppimisympäristöömme.

Huom. Webinaari ei ole verkkokoulutus eikä sen katsomisesta saa todistusta. Webinaarista ei myöskään tule automaattista suoritusmerkintää KLT-, PHT- tai TNT-pätevyysraportointiin.