Huom! Lisää koulutus listalle ja aloita, jotta saat kirjallisen materiaalin ja tallenteet käyttöösi.
Oletko aloittava kirjanpitäjä ja haluat varmuutta työhösi? Kaipaatko selkeää kokonaiskuvaa kirjanpidon kuukausi- ja vuositehtävistä sekä asiakaskommunikoinnista? Tämä koulutus on juuri sinua varten!
- Opit hahmottamaan kirjanpidon arjen – asiakaskohtaiset ja lakisääteiset tehtävät selkeinä kokonaisuuksina.
- Vahvistat ymmärrystäsi kirjanpidon termistöstä ja työtehtävien jaksotuksesta.
- Opit asiakaskommunikaation ja huolenpidon merkityksen – ja saat käytännön vinkkejä haastaviinkin tilanteisiin.
Koulutus sopii myös kokeneemmille kirjanpitäjille, jotka haluavat kehittää asiakassuhteiden hoitoa ja proaktiivista työskentelyä.
Tule mukaan ja tee kirjanpidon arjesta sujuvampaa, selkeämpää ja vaikuttavampaa!

Koulutusmateriaali:
27 sivua (50 diaa)
Koulutusvideoiden kesto yhteensä:
2 tuntia
Kouluttaja:
Johanna Vuorto-Honkala, KLT, KTM, CLO, Head of Accounting and Payroll Services EMU Growth Partners
Koulutuksen sisältö:
Yleiskatsaus taloushallinnon kenttään
Kirjanpitäjän kuukausi- ja vuositehtävät
- Asiakaskohtaiset tehtävät
- Kuukausiraportointi, esim. tulos, tase, nostot liiketoiminnasta, kustannuspaikkaseuranta, työnjako kirjanpitäjän ja asiakkaan välillä
- Asiakashuolenpito, nostot liiketoiminnasta ja taloushallinnon prosesseista
- Lakisääteiset tehtävät
- Arvonlisäveron ilmoitukset, omavero- ja yhteenvetoilmoitus, OSS–ilmoitus
- Osinkojen ennakonpidätysilmoitus
- Veroilmoitus ja tilinpäätöksen rekisteröinti PRH
- Vuosi-ilmoitukset osingot, korot, pääomanpalautukset, osakaslainasaamiset
Kommunikointi asiakkaan kanssa
- Mitä aineistoja asiakkaalta tulee saada ja milloin
- Kuukausittaiset asiat, ns. Kuukausikello, raportointiaikataulujen sopiminen etukäteen
- Vuosittaiset asiat, Tilinpäätösaikataulu, tilintarkastusaikataulu, veroilmoitus ja vuosi-ilmoitukset
- Milloin pitää ja kannattaa olla yhteydessä asiakkaaseen
- Proaktiivinen toiminta asiakkaan kanssa, nostot ja ns. huolenpito asiakkaan taloushallinnosta ja sen prosesseista
- Vinkkejä vuorovaikutukseen ja asiakaskohtaamiseen
Koulutus julkaistu maaliskuussa 2025.