Kirjanpitäjän kuukausi- ja vuosikello

Tilauksen tila
Ei liittynyt
Hinta
Maksullinen verkkokurssi, myynti verkkokaupan kautta

Osaamistaso:

TalousosaaminenPerusosaaja
LiiketoimintaosaaminenPerehtyjä

Oletko aloittava kirjanpitäjä ja haluat varmuutta työhösi? Kaipaatko selkeää kokonaiskuvaa kirjanpidon kuukausi- ja vuositehtävistä sekä asiakaskommunikoinnista? Tämä koulutus on juuri sinua varten!

  • Opit hahmottamaan kirjanpidon arjen – asiakaskohtaiset ja lakisääteiset tehtävät selkeinä kokonaisuuksina.
  • Vahvistat ymmärrystäsi kirjanpidon termistöstä ja työtehtävien jaksotuksesta.
  • Opit asiakaskommunikaation ja huolenpidon merkityksen – ja saat käytännön vinkkejä haastaviinkin tilanteisiin.

Koulutus sopii myös kokeneemmille kirjanpitäjille, jotka haluavat kehittää asiakassuhteiden hoitoa ja proaktiivista työskentelyä.

Tule mukaan ja tee kirjanpidon arjesta sujuvampaa, selkeämpää ja vaikuttavampaa!

Koulutuksen sisältö:

Yleiskatsaus taloushallinnon kenttään

Kirjanpitäjän kuukausi- ja vuositehtävät
  • Asiakaskohtaiset tehtävät
    • Kuukausiraportointi, esim. tulos, tase, nostot liiketoiminnasta, kustannuspaikkaseuranta, työnjako kirjanpitäjän ja asiakkaan välillä
    • Asiakashuolenpito, nostot liiketoiminnasta ja taloushallinnon prosesseista
  • Lakisääteiset tehtävät
    • Arvonlisäveron ilmoitukset, omavero- ja yhteenvetoilmoitus, OSS–ilmoitus
    • Osinkojen ennakonpidätysilmoitus
    • Veroilmoitus ja tilinpäätöksen rekisteröinti PRH
    • Vuosi-ilmoitukset osingot, korot, pääomanpalautukset, osakaslainasaamiset
Kommunikointi asiakkaan kanssa
  • Mitä aineistoja asiakkaalta tulee saada ja milloin
    • Kuukausittaiset asiat, ns. Kuukausikello, raportointiaikataulujen sopiminen etukäteen
    • Vuosittaiset asiat, Tilinpäätösaikataulu, tilintarkastusaikataulu, veroilmoitus ja vuosi-ilmoitukset
  • Milloin pitää ja kannattaa olla yhteydessä asiakkaaseen
    • Proaktiivinen toiminta asiakkaan kanssa, nostot ja ns. huolenpito asiakkaan taloushallinnosta ja sen prosesseista
    • Vinkkejä vuorovaikutukseen ja asiakaskohtaamiseen

Koulutus julkaistu maaliskuussa 2025.