PHT-​tentti 2025

PHT-tutkinto

Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin asen­nus ja käyt­tö

Tämä sivu on päi­vi­tet­ty 31.1.2025

Vuo­den 2025 PHT-​tentti suo­ri­te­taan säh­köi­sel­lä Ins­pe­ra Exam Por­tal -​tenttialustalla. Tent­ti suo­ri­te­taan en­si­si­jai­ses­ti kotoa tai muus­ta rau­hal­li­ses­ta pai­kas­ta käsin. Saat tar­kem­mat oh­jeet tent­tia­lus­tan asen­ta­mi­seen ja käyt­tä­mi­seen sekä har­joi­tus­tes­tin te­ke­mi­seen eril­li­ses­sä vies­tis­sä elo­kuus­sa 2025.

Ennen tent­tiä tar­kas­te­taan hen­ki­löl­li­syys pas­sis­ta, ajo­kor­tis­ta tai hen­ki­lö­kor­tis­ta. Li­säk­si tent­tia­lus­ta tar­kas­taa au­to­maat­ti­ses­ti tie­to­ko­neen tek­ni­set omi­nai­suu­det sekä internet-​yhteyden laa­dun. Avaa siis tent­tia­lus­ta hy­vis­sä ajoin ennen ten­tin vi­ral­lis­ta al­ka­mi­sai­kaa. 

Tent­tia­lus­tan vaa­ti­muk­set tie­to­ko­neel­le

Ten­tis­sä käy­tet­tä­vän tie­to­ko­neen täy­tyy täyt­tää seu­raa­vat vaa­ti­muk­set:

  1. Käyt­tö­jär­jes­tel­mä Windows 7 tai uu­dem­pi (64-​​bittinen) tai OS X 10.14 tai uu­dem­pi
  2. Pro­ses­so­ri vuo­del­ta 2011 tai uu­dem­pi 
  3. 525 me­ga­ta­vua tilaa
  4. Web-​​kamera (tai ul­koi­nen web-​kamera, jonka lii­tät tie­to­ko­nee­see­si)
  5. Mik­ro­fo­ni (tai ul­koi­nen mik­ro­fo­ni, jonka lii­tät tie­to­ko­nee­see­si)

Li­säk­si tar­vit­set vä­hin­tään 3G-​tasoisen internet-​yhteyden.

Jos tie­to­ko­nee­si ei täytä vaa­ti­muk­sia, voit myös vuo­kra­ta tent­tiin so­pi­van tie­to­ko­neen kump­pa­nil­tam­me Cer­ty­Hu­bil­ta. Ole vuo­krauk­ses­ta yh­tey­des­sä osoit­tee­seen info@cer­ty­hub.com.

Huo­mioi­ta­vaa

Jos käy­tät työ­nan­ta­jan tar­joa­maa lai­tet­ta ten­tin te­ke­mi­seen, saa­tat jou­tua huo­mioi­maan seu­raa­vat Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin (IEP) käyt­töön vai­kut­ta­vat sei­kat:

  • Eri­lai­set näy­tön tal­len­ta­mi­seen/etä­hal­lin­taan liit­ty­vät oh­jel­mat es­tä­vät Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin käy­tön. Esi­mer­kik­si IT-​tuen käyt­tä­mien etä­hal­lin­taoh­jel­mien, kuten TeamViewer jne., käyt­tö­oi­keu­det täy­tyy kyt­keä pois pääl­tä ennen Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin käyt­töä. Voit tar­vi­ta or­ga­ni­saa­tio­si IT-​tuen apua käyt­tö­oi­keuk­sien hal­lin­taan.
  • Tie­to­ko­neen vir­tua­li­soin­tia­se­tuk­set tulee olla pois pääl­tä Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin käy­tön ai­ka­na. Voit tar­vi­ta or­ga­ni­saa­tio­si IT-​tuen apua vir­tua­li­soin­tia­se­tus­ten hal­lin­taan.
  • Osa käyt­tä­jis­tä on ha­vain­nut on­gel­mia or­ga­ni­saa­tion käyt­tä­män kel­lon­ai­ka­pal­ve­lun ja Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin yh­teen­so­vit­ta­mi­sen kans­sa. Ins­pe­ra käyt­tää Google NTP:tä. Voit tar­vi­ta or­ga­ni­saa­tio­si IT-​tuen apua on­gel­man rat­kai­suun.
  • Mi­kä­li osal­lis­tu­jal­la on käy­tös­sään sekä Macin tie­to­ko­ne että iP­ho­ne, on mah­dol­lis­ta, että tie­to­ko­ne yh­dis­tää au­to­maat­ti­ses­ti iP­ho­nen ka­me­raan ja mik­ro­fo­niin. Jos tie­to­ko­neen oma mik­ro­fo­ni ja ka­me­ra eivät toimi IEP:n jär­jes­tel­mä­tar­kis­tuk­sen ai­ka­na, kan­nat­taa sul­kea pu­he­lin tai siir­tää se riit­tä­vän kauas tie­to­ko­nees­ta, mi­kä­li yh­tey­den kat­kai­su iP­ho­nen ja Macin vä­lil­lä ei muu­ten on­nis­tu. Aloi­ta jär­jes­tel­mä­tar­kis­tus sen jäl­keen uu­del­leen.
  • Ten­tin ai­ka­na käy­tös­sä­si voi olla vain yksi näyt­tö, koska näy­tön tal­len­nus ten­tin ai­ka­na pys­tyy tal­len­ta­maan vain yhtä näyt­töä ker­ral­laan. Jos ha­luat käyt­tää läp­pä­riin yh­dis­tet­tyä ul­kois­ta näyt­töä ten­tin ai­ka­na, va­lit­se näy­tön ase­tuk­sis­ta “Vain toi­nen näyt­tö” (toi­mii Windows-​koneella). Tes­taa ase­tus­ta har­joi­tus­tes­tin ai­ka­na, jotta voit var­mis­tua, että ten­tin val­von­taan tar­vit­ta­vat web-​kamera ja mik­ro­fo­ni py­sy­vät pääl­lä.

Ins­pe­ran Help Cen­ter löy­tyy osoit­tees­ta https://sup­port.ins­pe­ra.com/hc/en-us .

Ha­lu­tes­sa­si voit il­moit­taa Ins­pe­ran toi­min­taon­gel­mis­ta myös meil­le säh­kö­pos­tit­se osoit­tee­seen asia­kas­pal­ve­lu@ta­lous­hal­lin­to­liit­to.fi. Otam­me mie­luus­ti vas­taan pa­lau­tet­ta ja tie­to­ja Ins­pe­ran toi­min­nas­ta. Huo­mioit­han, että en­si­si­jai­ses­ti tek­ni­ses­tä tues­ta vas­taa kump­pa­nim­me Cer­ty­Hub, yh­teys­tie­dot löy­dät tämän sivun lo­pus­ta.

Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin asen­nus

Asen­nus Windowsille

  1. Lataa Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin asen­nus­tie­dos­to tästä lin­kis­tä:  https://ta­lous­hal­lin­non.ins­pe­ra.com/get-​iep
  2. Avaa asen­nus­tie­dos­to. Ins­tallS­hield Wizard -​ikkuna au­ke­aa.
  3. Nap­sau­ta Next.
  4. Va­lit­se I accept the terms in the licen­se agree­ment -​valintaruutu ja nap­sau­ta Next.
  5. Aloi­ta asen­nus nap­saut­ta­mal­la Ins­tall.
  6. Kun Ins­pe­ra Exam Por­tal on asen­net­tu, nap­sau­ta Fi­nish.
  7. Avaa Ins­pe­ra Exam Por­tal si­jain­nis­ta, johon sen asen­sit.

Asen­nus Mac­Boo­kil­le

  1. Lataa Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin asen­nus­tie­dos­to tästä lin­kis­tä: https://ta­lous­hal­lin­non.ins­pe­ra.com/get-​iep
  1. Avaa asen­nus­tie­dos­to klik­kaa­mal­la sitä. Ins­pe­ra Exam Por­tal -​asentaja au­ke­aa.
  1. Joh­dan­to-​sivulla nap­sau­ta Jatka.
  1. Li­sens­si-​sivulla lue Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin li­sens­si­so­pi­mus ja hy­väk­sy se nap­saut­ta­mal­la ensin Jatka ja sit­ten Hy­väk­syn.
  2. Koh­teen va­lin­ta -​sivulla va­lit­se levy, jolle ha­luat asen­taa Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin ja nap­sau­ta Jatka.
  1. Asen­nus­tyyp­pi-​sivulla nap­sau­ta Asen­na.
  1. Vah­vis­ta asen­nus syöt­tä­mäl­lä käyt­tä­jä­ni­me­si ja sa­la­sa­na­si ja nap­saut­ta­mal­la Asen­na oh­jel­mis­to.
    Käyt­tö­oi­keuk­sis­ta­si riip­puen saa­tat tar­vi­ta jär­jes­tel­mä­val­vo­jan (or­ga­ni­saa­tio­si IT-​tuen) vah­vis­tuk­sen asen­nuk­sel­le. Kun Ins­pe­ra Exam Por­tal on asen­net­tu, siir­ryt Yh­teen­ve­to-​sivulle.
  1. Sulje Ins­pe­ra Exam Por­tal -​asentaja nap­saut­ta­mal­la Sulje. Asen­nus­tie­dos­ton voi pois­taa asen­nuk­sen jäl­keen.
  1. Avaa Ins­pe­ra Exam Por­tal si­jain­nis­ta, johon sen asen­sit.

Jär­jes­tel­mä­tar­kis­tus

  1. Kun olet avan­nut Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin ja näet Int­ro­duc­tion-​näkymän, nap­sau­ta Next.
    Siir­ryt Sys­tem-​näkymään. Ins­pe­ra Exam Por­tal tar­kis­taa, että jär­jes­tel­mä­si täyt­tää tar­vit­ta­vat kri­tee­rit. Ins­pe­ra Exam Por­tal il­moit­taa, jos jär­jes­tel­mäs­sä on on­gel­mia, ja antaa oh­jeet asian kor­jaa­mi­sek­si.
  1. Nap­sau­ta Next.

    Login-​näkymä au­ke­aa.

  1. Syötä käyt­tä­jä­tun­nuk­se­si ja sa­la­sa­na­si niil­le va­rat­tui­hin kent­tiin.

    Käyt­tä­jä­tun­nuk­se­si ja sa­la­sa­na­si on lä­he­tet­ty si­nul­le eril­li­sel­lä vies­til­lä.  
  1. Nap­sau­ta Login.

Jos Ins­pe­ra Exam Por­ta­lin käy­tös­sä on on­gel­mia, laita on­gel­ma­si säh­kö­pos­til­la käyt­tä­jä­tu­keen osoit­tee­seen sup­port@cer­ty­hub.com. Muis­ta kir­joit­taa vies­tiin pu­he­lin­nu­me­ro­si, jotta käyt­tä­jä­tu­ki voi ottaa si­nuun yh­teyt­tä. Ku­vai­le on­gel­ma­si mah­dol­li­sim­man tar­kas­ti (voit myös liit­tää mu­kaan kuvan).

Tors­tai­hin klo 12 men­nes­sä tul­leet vies­tit kä­si­tel­lään ku­lu­van vii­kon ai­ka­na. Vii­kon­lop­pui­sin ei asia­kas­pal­ve­lua.

Voit myös soit­taa käyt­tä­jä­tu­keen 010 348 5000 seu­raa­vi­na ai­koi­na:

  • Tu­ki­pal­ve­lun ajat il­moi­te­taan myö­hem­min

Käyt­tä­jä­tuen nu­me­ro on käy­tet­tä­vis­sä vain yllä mai­nit­tui­na ai­koi­na ja ten­tin ai­ka­na. Muina ai­koi­na käyt­tä­jä­tu­kea on mah­dol­lis­ta saada säh­kö­pos­tit­se.