Taloushallinnon AI – taloushallintoalan tärkein tekoälytyökalu

Taloushallinnon AI on uusi tekoälytyökalu, joka yhdistää taloushallinnon, kirjanpidon, verotuksen ja palkkahallinnon aineistot uudella tavalla. Taloushallinnon AI tehostaa ammattilaisten päivittäistä tiedonhakua.
taloushallinnon ai

Tietoja palvelusta

Yleistä

Taloushallinnon AI on talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaisille suunnattu tekoälypalvelu, joka auttaa vastaamaan työssä vastaantuleviin kysymyksiin ja selvittämään esimerkiksi oikeiden kirjausratkaisujen perusteet (”Palvelu”). Palvelun aihealueita ovat esimerkiksi kirjanpito, elinkeino- ja arvonlisäverotus, palkanlaskenta sekä työ- ja yhtiöoikeus. Suomen Taloushallintoliitto ry (”Taloushallintoliitto”) toteuttaa Palvelun yhteistyökumppaninsa Staria Oyj:n (”Staria”) kanssa. Staria vastaa Palvelun ratkaisujen tietoteknisestä kehittämisestä ja toteutuksesta, Palvelun ylläpidosta sekä palvelinympäristön hallinnasta.

Taloushallintoliitto vastaa Palvelussa olevien tietojen hallinnoimisesta sekä käyttäjähallinnasta.

Palvelun keskeiset hyödyt talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaiselle voidaan kiteyttää seuraavasti:

  • Palvelu auttaa löytämään tiedon lähteet (Verohallinnon ohjeet, Kilan lausunnot, Tilisanomien artikkelit jne)
  • Palvelu auttaa luonnostelemaan vastauksen, muistion tai asiakasohjeen. Vastaukset eivät kaikissa tapauksissa ole täysin oikeita tai kattavia, joten asiantuntijan tulee varmistaa sisällön oikeellisuus esimerkiksi palvelun tarjoamista lähteistä. Tämä pätee kaikkiin generatiivista tekoälyä hyödyntäviin asiantuntijapalveluihin.

Palvelu ei korvaa asiantuntijaa, vaan sen on tarkoitus sujuvoittaa asiantuntijan työtä ja auttaa oikean tiedon lähteille.

Tämän palvelukuvauksen lopussa ovat Palveluun soveltuvat Erityiset käyttöehdot, jotka sitovat Palvelun käyttäjää (”Käyttäjä tai ”sinä”). Käyttääksesi palvelua on sinun hyväksyttävä Palvelukuvaus ja Erityiset ehdot. Tutustu niihin huolellisesti ennen Palvelun käytön aloittamista.

Palvelun toiminnasta

Palvelu toimii eriytetyssä Microsoft Azure -palvelinympäristössä. Palvelun tietosisältö koostuu ainoastaan yleisesti saatavilla olevasta tietosisällöstä kuten säädöksistä, viranomaisohjeista tai asiantuntija-artikkeleista. Tietosisällössä ei ole mitään henkilötietojen tietosuojan tai liikesalaisuuksien näkökulmasta suojattavaa aineistoa.

Kirjautuminen ja Käyttäjähallinta – Käyttäjän tietoja ei välitetä eteenpäin

Kun Käyttäjällä on oikeus Palveluun ja hän on kirjautunut joko taloushallintoliitto.fi tai tilisanomat.fi sivustolle, hän pääsee sivustolla olevasta linkistä palveluun ilman erillistä kirjautumista.

Käyttäjän tunnistaminen tehdään kokonaan Taloushallintoliiton järjestelmän puitteissa eikä Starialle välity Käyttäjästä mitään tunnistettavaa tietoa, vaan ainoastaan Käyttäjän anonyymistä tietokantatunnuksesta sekä kirjautumishetkestä muodostuva tunniste.

Kysymyksiä ja vastauksia ei tallenneta

Käyttäjän esittämiä kysymyksiä ja tekoälyn tuottamia vastauksia ei tallenneta vaan ne säilyvät ainoastaan sen ajan, kun Käyttäjä on Palvelussa. Tänä aikana kysymysten ja vastausten sisältö on teoriassa palvelua hallinnoivien teknisten asiantuntijoiden nähtävissä. Tämän vuoksi on tärkeää, että kysymykset esitetään yleisluontoisesti. Yksittäisen henkilön tai yrityksen nimiä ei saa esittää kysymyksissä. Kysymyksiä ei myöskään saa esittää niin, että henkilö tai yritys on niistä tunnistettavissa.

Käyttötarkoituksesta

Taloushallinnon AI:n ensisijainen tarkoitus on tarjota asiantuntijoille lähteitä ja vastausluonnoksia asiantuntijakysymyksiin. Palvelua voi tietyin rajauksin käyttää myös laskentaan tai suoritetun laskennan oikeellisuuden tarkastukseen.

Palveluun voidaan syöttää esimerkiksi taulukkomuodossa olevia työaikoja ja antaa laskentaohjeistus, miten päivätason ylityöt lasketaan tietyn työehtosopimuksen perusteella. Tämän tyyppisessä käytössä on tärkeää muistaa, että kielimalli ei ole eksakti laskukone vaan se “laskee” lähdeaineiston esimerkkien perusteella. Sen vuoksi laskennan oikeellisuus tulee aina tarkastaa.

Palvelua voidaan käyttää myös esimerkiksi palvelun antamien vastausluonnosten kääntämiseen eri kielille. Tässäkin tapauksessa käyttäjän tulee tarkastaa käännösten sisältö.

Palvelun tietosisällöstä

Vain valikoitua tietoa

Palvelu ei etsi tietoa internetistä vaan se käyttää ainoastaan lähteitä, jotka sen tietokantaan on tallennettu. Kun esität kysymyksen, palvelu tunnistaa relevantit säädökset, viranomaisohjeet tai asiantuntija-artikkelit tietokannasta ja muodostaa niiden pohjalta vastauksen. Tämä malli varmistaa vastausten laatua, koska palvelu ei lähde etsimään Internetistä löytyvää kenties hyvinkin virheellistä sisältöä.

Toisaalta vastausten laatu kärsii, jos palvelun tietokannasta ei löydy johonkin kysymykseen riittävää lähdeaineistoa. Tämän vuoksi tuotamme palveluun jatkuvasti uutta sisältöä oman asiantuntemuksemme ja antamanne palautteen perusteella.

Käyttäjien esittämiä kysymyksiä ja palvelun antamia vastauksia ei tallenneta. Palvelu ei siis opi Käyttäjien kysymyksistä, vaan osaaminen perustuu ainoastaan lähdeaineistoon.

Talous- ja henkilöstöhallintoon vaikuttavia lakeja ja viranomaisohjeita sekä alan asiantuntija-artikkeleita

Taloushallinnon AI:n tietokantaan ladattu talous- ja henkilöstöalan sisältö tekee siitä alan ammattilaisen työtä tehostavan palvelun. Palveluun on ladattu alan kannalta keskeinen lainsäädäntö, viranomaisohjeita sekä tuomioistuinten ratkaisuja. Tämän lisäksi asiantuntemuksen pohjana ovat esimerkiksi Tilisanomien artikkelit, muut Taloushallintoliiton julkaisemat sisällöt sekä anonymisoidut jäsenneuvontakysymykset.

Linkit alkuperäisiin lähteisiin

Palvelun keskeinen hyöty Käyttäjälle on se, että palvelun tarjoama vastaus sisältää aina, kun se on mahdollista lähdeluettelon vastauksessa käytetteyihin alkuperäisiin lähteisiin.

  • Kun lähteenä on Tilisanomien artikkeli, Käyttäjä pääsee lähdeluettelon linkistä artikkeliin, jos hänellä on Tilisanomien verkkolukuoikeus
  • Kun lähteenä on viranomaisen tai muun tahon verkossa julkaisema sisältö, Käyttäjä pääsee lähdeluettelon linkistä kyseiseen sisältöön
  • Osaan sisällöstä ei teknisistä rajoitteista johtuen voida muodostaa linkkiä. Tällaista sisältöä ovat esimerkiksi eräiden viranomaisten vanhempi ohjeistus sekä Taloushallintoliiton palveluun tallentama tarkentava ohjeistus. Näidenkin lähteiden pohjalta palvelu tarjoaa valikoituja lainauksia teksteistä.

Open AI:n yleinen opetusdata

Palvelu hyödyntää myös osin OpenAI-palvelun yleistä opetusdataa, eli laajaa otantaa erilaisista tekstisisällöistä maailman eri osista ja eri osa-alueilta. OpenAI:n yleinen opetusdata kertoo esimerkiksi sen, että hauki on kala, jota käytetään elintarvikkeena. Tämän perusteella palvelu esittää johtopäätöksenään, että Suomessa hauen lihaan sovelletaan arvonlisäverotuksessa alennettua arvonlisäverokantaa, vaikka verolainsäädännössä, verohallinnon ohjeistuksessa tai Tilisanomien artikkeleissa ei olisi hauenlihan arvonlisäverotusta erikseen käsiteltykään.

OpenAI:n yleinen opetusdata muodostaa palvelun eräänlaisen yleissivistyksen ja yleisen elämänkokemuksen sekä sanaston.

Palvelun Erityiset käyttöehdot

Palvelun käyttäminen

Oikeus käyttää Palvelua perustuu Käyttäjän ja/tai tämän edustaman yhteisön Taloushallintoliiton jäsenyyteen, tilitoimistokumppanuuteen tai muutoin Taloushallintoliitolta hankittuun Palvelun käyttöoikeuteen. Käyttäjä sitoutuu siihen, ettei se anna Palvelua minkään muun tahon käytettäväksi.

Edellä palvelukuvauksessa on esitetty Palvelun tarkoitus ja käyttötavat. Käyttäjä sitoutuu käyttämään Palvelua ainoastaan lailliseen ja edustamansa tilitoimiston / yhteisön toiminnan edellyttämään tarkoitukseen ja tavalla, joka ei loukkaa kolmannen tahon oikeuksia.

Käyttäjä sitoutuu noudattamaan palvelukuvauksen ja näiden Erityisten ehtojen (palvelunkuvaus ja Erityiset ehdot yhdessä ”Ehdot”) hänelle tai hänen edustamalleen yhteisölle asettamia ehtoja Palvelua käyttäessään.

Henkilötiedot ja yrityksen tunnistetiedot

Palvelua käytettäessä ja tietohakuja tehtäessä ei kysymyksiin saa sisältyä mitään henkilötietoja, yrityksen tunnistetietoja eikä mitään kolmannen tahon luottamuksellisia tietoja.

Tiedustelut ja kysymykset on muotoiltava yleisluontoisesti käsiteltävän asian perusteella niin, että tiedustelu tai kysymys ei ole yhdistettävissä mihinkään todelliseen tapahtumaan, tilanteeseen tai asiakkaaseen.

Palvelun antamista vastauksista

Palvelun tietolähteet on yksilöity edellä palvelukuvauksessa ja tietoja käsitellään tekoälyn avulla. Tekoäly ja koneoppiminen ovat luonteeltaan todennäköisyyksiin perustuvia, eikä Palvelu välttämättä anna oikeaa vastausta esitettyyn tiedusteluun tai kysymykseen.

Käyttäessään Palvelua Käyttäjä ymmärtää ja sitoutuu siihen, että

  • Käyttäjä vastaa yksin Palvelusta saamiensa vastausten käytöstä;
  • Palvelu voi tarjota puutteellisia tai virheellisiä vastauksia vaikka ne vaikuttaisivat oikeilta tai uskottavilta esimerkiksi yksityiskohtaisuutensa tai viitatun aineiston vuoksi;
  • Palvelun vastauksiin ei pidä luottaa oikean tiedon ainoana lähteenä, vaan vastaukset on tarkistettava myös muista lähteistä, kuin Palvelusta; ja
  • Palvelun vastaukset eivät korvaa ammattimaista selvitystyötä ja Käyttäjän tekemää omaa arviota asiasta.

Taloushallintoliiton vastuusta, sopimussuhteista

Palvelu tarjotaan Käyttäjälle ominaisuuksiltaan ja tiedoiltaan sellaisena, kuin se kysymystä esitettäessä on.

Taloushallintoliitto ei vastaa mistään Palvelun ominaisuudesta, Palvelun virheestä tai näiden Käyttäjälle aiheuttamasta vahingosta. Taloushallintoliitto ei vastaa Palvelun antamista vastauksista tai vastausten käytön aiheuttamista vahingoista.

Selvyyden vuoksi todetaan, että Käyttäjän tai Starian välillä ei ole eikä Palvelun käytön perusteella synny sopimussuhdetta.

Immateriaalioikeuksista

Taloushallintoliitolla on oikeus käyttää Palveluun tallennettua aineistoa Palvelun tarkoittamalla tavalla. Käyttäjä vastaa omalta osaltaan siitä, ettei sen Palvelusta saatujen tietojen ja vastausten käyttäminen loukkaa kolmannen tahon immateriaalioikeuksia. Tekoälypohjaisen tai koneoppimista hyödyntävän palvelun kehittäminen tai kouluttaminen Palvelun sisällön avulla on kiellettyä.

Käyttäjä ymmärtää sen, että Palvelun kehittämiseen osallistuminen on vapaaehtoista. Taloushallintoliitolla on oikeus vastikkeetta hyödyntää Käyttäjän tähän tarkoitukseen esittämiä ideoita ja mahdollisesti immateriaalioikeudellista suojaa nauttivaa aineistoa kehitystyössään ja Palvelun uusissa ominaisuuksissa.

Palvelun käyttöaika, käyttöoikeuden poistaminen, ehtomuutokset

Taloushallintoliitto pyrkii siihen, että Palvelu on käytössä vuorokauden ympäri normaaleja huoltokatkoja lukuun ottamatta. Taloushallintoliitto ei takaa Palvelun käytettävyyttä eikä vastaa mistään mahdollista epäkäytettävyysajoista riippumatta niiden syystä.

Palvelun käyttäminen lain, viranomaismääräysten tai Ehtojen vastaisesti voi johtaa Käyttäjän tai tämän edustaman yhteisön käytön estämiseen.

Taloushallintoliitolla on oikeus muuttaa näitä Ehtoja harkitessaan sen tarpeelliseksi tai tarkoituksenmukaiseksi. Muuttuvista ehdoista tiedotetaan viimeistään yhtä viikkoa ennen niiden voimaantuloa. Jatkamalla Palvelun käyttöä Käyttäjä hyväksyy muutetut Ehdot.

Tietosuojasta

Taloushallintoliitto toimii Taloushallinnon AI –palvelun rekisterinpitäjänä. Taloushallintoliiton seloste henkilötietojen käsittelytoimista on esillä osoitteessa: https://taloushallintoliitto.fi/rekisteriseloste/

Taloushallinnon AI –palveluun liittyvät henkilötietojen käsittelyn erityispiirteet on kuvattu tässä kappaleessa.

Taloushallinnon AI –palvelun pohjana oleva opetusdata on julkisesti saatavilla olevaa viranomaisaineistoa sekä kaupallisia julkaisuja. Palvelun sisältöön ei liity tietosuojalainsäädännön säätelemää sisältöä.

Käyttäjien tekemiä kysymyksiä ja palvelun tuottamia vastauksia ei tallenneta. Palvelun käytön (selainistunto) aikana kysymysten ja vastausten sisältö on teoriassa palvelua hallinnoivien teknisten asiantuntijoiden nähtävissä. Yksittäisen henkilön tai yrityksen nimien esittäminen palvelussa on kielletty. Kysymyksiä ei myöskään saa esittää niin, että henkilö tai yritys on niistä tunnistettavissa.

Käyttäjä tunnistetaan, kun hän kirjautuu Taloushallintoliiton sivuille, mutta Starialle ei välitetä tietoa, josta Käyttäjä on tunnistettavissa. Taloushallintoliitolla puolestaan ei ole mahdollisuutta nähdä Käyttäjän tekemiä kysymyksiä tai palvelun antamia vastauksia.