Taloushallinnon AI – taloushallintoalan tärkein tekoälytyökalu

Taloushallinnon AI on uusi tekoälytyökalu, joka yhdistää taloushallinnon, kirjanpidon, verotuksen ja palkkahallinnon aineistot uudella tavalla. Taloushallinnon AI tehostaa ammattilaisten päivittäistä tiedonhakua.
taloushallinnon ai

Vinkkejä kysymysten esittämiseen

Parhaiten opit palvelun tehokäyttöä ja “promptausta” ryhtymällä kokeilemaan ennakkoluulottomasti. Pääset jyvälle muutamassa minuutissa, kun aloitat millä tahansa sinua askarruttavalla alan kysymyksellä. Tai aloita vaikka kysymällä “saako tutkimusmenoja aktivoida?”

Alla lisäksi muutama vinkki omien kokemustemme perusteella.

Kysy täsmällisesti, kattavasti ja oikein termein

Ihmiseltä ihmiselle esitetyt asiantuntijakysymyksetkin ovat usein tulkinnanvaraisia. Joskus kysymyksestä ei ilmene olennaisiakaan yksityiskohtia kysymyksen tarkoituksesta ja asiaan liittyvistä olosuhteista ja kysyjä käyttää tulkinnanvaraisia termejä. Mitä selkeämpi ja asiallisempi kysymys, sitä paremman vastauksen palvelu kykenee antamaan.

Jos kysymyksesi liittyy esimerkiksi ainoastaan liiketapahtuman arvonlisäverokäsittelyyn, ilmaise se selkeästi. Jos haluat näkemyksen huomioiden sekä kirjanpito-, elinkeinovero- ja vaikkapa yhtiöoikeudellinen näkökulma, kerro asia palvelulle. Voit myös pyytää palvelua vastaamaan laajasti tai tiivistelmänä.

Esitä lisäkysymyksiä ja perusteluja

Saat palvelusta parhaiten hyödyt irti, jos jatkat kyselyä keskusteluksi. Voit pyytää täydennystä puuttuvaan näkökulmaan tai vaikkapa pyytää palvelua huomioidaan tarkemmin tietyn kirjanpitolautakunnan lausunnon.

Kysy neutraalisti – tekoäly on kohtelias ja myötämielinen

Tekoälyn kielimalleihin on sisäänrakennettu kohtelias ja käyttäjää kannustava lähestymistapa. Kun käyttäjä kysyy, “saako tutkimusmenoja aktivoida”, palvelu vastaa neutraalisti ja jämäkästi. Jos kysyy, “miten tutkimusmenoja saa aktivoida”, palvelu yrittää avustaa sinua löytämään aktivointiperusteita.

Huomioita vastausten laadusta ja kattavuudesta

Palvelun antaman vastaukset ovat kokemuksemme mukaan laadukkaimpia silloin, kun tieto löytyy yhdestä lähteestä – esimerkiksi yhdestä Verohallinnon ohjeesta tai Tilisanomien artikkelista. Ainakin toistaiseksi vastaukset ovat heikompia silloin, kun oikea näkemys vaatii tekoälyltä usean eri lähteen tietojen yhdistelyä.

Tavoitteiltaan ja vaatimuksiltaan ristiriitaisten säädösten yhteensovittaminen on vaikeaa huippuasiantuntijallekin.

Palvelun käyttöliittymästä

Palvelun käyttö on yksinkertaista. Kirjoita tai kopioi kysymyksesi kysymyslaatikkoon ja paina enteriä tai kysymyslaatikossa olevaa paperilennokin kuvaa. Saat vastauksen muutaman sekunnin kuluttua ja voit halutessasi jatkaa lisäkysymyksillä. Jos haluat muokata jo tekemääsi kysymystä, klikkaa kysymysikkunan vieressä olevaa kynäkuvaketta.

Sivun vasemman yläosan kynäsymbolista voit sulkea nykyisen kyselyistunnon ja avata uuden. Pääset aloittamaan kysymyksesi puhtaalta pöydältä. Näin käyttö on vaivattomampaa ja selkeämpää, jos siirryt kokonaan uudelle aihealueelle.

Uuden kyselyistunnon avaaminen on hyödyllistä myös silloin, kun haluat että palvelu ei vastauksissaan hyödynnä aiempia kysymyksiäsi ja niihin antamiaan vastauksia.

Kysymyslaatikon vasemmassa osassa on kuvio, jossa voit halutessasi säätää nopeutta, jolla palvelu tuottaa tekstiä vastauksena kysymykseesi.

Sivun vasemmasta laidasta löydät linkin käyttöohje. Sieltä löydät palvelun tuotekuvauksen sekä vinkkejä käyttöön.

Kun suljet selaimen, istuntosi suljetaan automaattisesti. Istunnon aikana tehdyt kysymyksesi ja vastauksesi poistetaan. Voit myös halutessasi käyttää sivun oikean yläosan U-kuvakkeen alta löytyvää Kirjaudu ulos -nappia, joka myös kirjaa sinut ulos ja poistaa kysymyksesi ja niiden vastaukset. U-kuvakkeen alta voit valita myös palvelun taustavärin.

Palvelussa voit esittää kysymyksiä haluamallasi kielellä. Palvelun käyttöliittymän kieli määräytyy selaimesi kielimääritysten perusteella. Palvelun käyttökokemus saattaa olla huonompi, jos sinulla on päällä Google translate tai vastaava selaimen automaattinen käännöspalvelu. Kytke käännöspalvelu tarvittaessa pois päältä käytön ajaksi.

Tiedossamme olevat puutteet ja kehityskohteet

Alla on listattu tiedossamme olevia kehityskohteita, joiden kanssa työskentelemme.

Lukujen käsittely

Taloushallinnon AI ei hallitse numeroita yhtä hyvin kuin kirjaimia. Näin se voi antaa virheellistä tietoa vaikkapa tulorekisterin tulolajien numeroista tai mikroyrityksen liikevaihtorajoista.

Lähteiden ja linkkien käsittely

Suurin osa palvelun lähdeaineistosta on kerätty viranomaisten verkkosivuilta. Palvelun käyttäjänä pääset linkkien kautta tiedon lähteille viranomaisten sivustoille. Tilisanomien sivuilla oleviin lähdeaineistoihin pääset, jos sinulla on Tilisanomien verkkolukuoikeus. Linkkien osuvuudessa on vielä parannettavaa.

Osa lähdeaineistoista on teknisistä tai tekijänoikeudellisista syistä Taloushallintoliiton palvelimilla, ja niihin ei pääse linkin kautta. Tästä johtuen kaikki palvelun linkit eivät toimi.

Lähdeaineistojen määrä ja laatu

Talous- ja henkilöstöhallinnon lähdeaineistoa on valtava määrä. Riippuen esimerkiksi viranomaisten verkkosivujen teknisestä toteutusvasta saatamme saada luettua koko sivuston automaattisesti. Osan lähteistä joudumme kopioimaan käsipelillä. Lähdeaineistojen määrä ja laatu paranee kuitenkin jatkuvasti ja samalla paranee palvelun vastausten laatu.

Palvelun käyttämä talous- ja henkilöstöhallinnon tietosisältö

Palvelun vastaukset perustuvat muun muassa seuraavaan tietosisältöön:

Suomen kansallinen lainsäädäntö ja EU-asetukset

Palveluun on ladattu talous- ja henkilöstöhallinnon kannalta keskeisin lainsäädäntö.

Viranomaisohjeistus

Useat viranomaiset julkaisevat lainsäädännön nojalla tai asiakaspalvelutarkoituksessa tarkentavaa ohjeistusta. Palveluun sisältyy esimerkiksi Verohallinnon, tulorekisterin ja kirjanpitolautakunnan lausuntoja ja ohjeita.

Tuomioistuinten ratkaisut

Palveluun on ladattu talous- ja henkilöstöhallinnon kannalta relevantteja tuomioistuimien ratkaisuja.

Tilisanomien artikkelit

Palveluun on valikoitu Tilisanomien artikkelit, jotka olemme arvioineet sisällön osalta riittävän ajantasaisiksi. Tilisanomien artikkelit perustuvat julkaisuhetkensä lainsäädäntöön ja käytäntöihin, joten koko artikkelikirjaston julkaiseminen ei ole perusteltua.

Auta kehittämään palvelua

Kehitämme palvelun sisältöä käyttäjien antamien palautteiden perusteella. Anna palautetta -napista voit antaa meillä sähköpostitse palautetta palvelun laadusta. “Anna palautetta” avaa tietokoneesi asetuksissa määritetyn oletussähköpostiohjelman. Lähettäjä- ja vastaanottajakentissä on valmiiksi oikeat osoitteet. Jos tietokoneesi asetukset taistelevat vastaan, voit lähettää sähköpostia myös perinteisesti sähköpostilla osoitteeseen tal.ai@taloushallintoliitto.fi.

Palautteessa pyydämme mainitsemaan ytimekkäästi:

  • Mikä palvelun tuottamassa vastauksessa on väärin tai puutteellista
  • Mikä olisi oikeellinen vastaus tai mistä lähteestä oikea vastaus olisi löydettävissä
  • Jos mahdollista oma arviosi, mistä vastauksen puutteet voivat johtua (esimerkiksi palvelun tarjoamien lähdeviitteiden perusteella asiasta ei ole riittävän laadukasta lähdeaineistoa tai palvelu tulkitsee annettua lähdeaineistoa väärin.)
  • Palautteeseen voit liittää kopion esittämästäsi kysymyksestä ja palvelun tarjoamasta vastauksesta
  • Taloushallintoliitto seuraa palautteita yhdessä käyttämiensä asiantuntijoiden kanssa. Tuotamme palautteen perusteella palvelulle lisää opetusdataa. Samalla voimme palautteen perusteella tuottaa esimerkiksi Tilisanomissa julkaistavia artikkeleita tai tiedottaa viranomaisia näiden ohjeistuksessa olevista puutteista.