Uutiset ja tiedotteet

Hallinto-oikeus: Osakeyhtiö voidaan poistaa kaupparekisteristä puuttuvien tilinpäätösasiakirjojen vuoksi

Helsingin hallinto-oikeus totesi 28. kesäkuuta 2024 ratkaisussaan T:4075/2024, että osakeyhtiö voidaan poistaa kaupparekisteristä puuttuvien tilinpäätösasiakirjojen vuoksi.

Patentti- ja rekisterihallitus oli määrännyt, että yhtiö oli poistettava kaupparekisteristä osakeyhtiölain 20 luvun 4 §:n nojalla, koska yhtiö ei ollut ilmoittanut tilinpäätösasiakirjoja rekisteröitäväksi vuoden kuluessa tilikauden päättymisestä. Yhtiö ei myöskään ollut kehotuksesta huolimatta ilmoittanut puuttuvia tilinpäätösasiakirjoja rekisteröitäväksi päätöksen antamispäivään mennessä.

PRH oli lähettänyt yhtiölle kolme kehotusta ilmoittaa puuttuvat tilinpäätökset. Viimeinen kehotus oli rekisteröity yhtiön kaupparekisteritietoihin ja julkaistu Virallisessa lehdessä. Tilinpäätösasiakirjat oli tullut ilmoittaa rekisteröitäväksi viimeisessä kehotuksessa mainittuun määräpäivään mennessä sillä uhalla, että yhtiö poistetaan rekisteristä tai määrätään selvitystilaan. Kaikki kehotukset oli lähetetty YTJ:n merkittyyn yhtiön postiosoitteeseen, eivätkä ne olleet palautuneet lähettäjälle.

Hallinto-oikeus totesi, että osakeyhtiö voidaan osakeyhtiölain 20 luvun 5 §:n nojalla poistaa rekisteristä, vaikka sen ei voitaisi näyttää vastaanottaneen lainkohdan mukaista kehotusta. Yhtiö ei ollut esittänyt eikä asiassa ollut tullut ilmi mitään, mikä olisi antanut syytä epäillä, että yhtiölle lähetetyt kirjeet eivät olisi menneet perille. Yhtiöllä oli lisäksi ollut osakeyhtiölain 8 luvun 10 §:stä ja kirjanpitolain 3 luvun 9 §:stä johtuva velvollisuus toimittaa tilinpäätös rekisteröitäväksi määräajassa ilman eri kehotustakin.

Hallinto-oikeus katsoi, että PRH:n menettely oli ollut osakeyhtiölain 20 luvun 5 §:n mukainen eikä asiassa ollut muutoinkaan selvitetty tapahtuneen menettelyvirhettä. PRH:n päätös ei siten ollut lainvastainen ja hallinto-oikeus hylkäsi yhtiön tekemän valituksen.