0 of 17 Kysymykset completed
Kysymykset:
Olet suorittanut tämän tehtävän aiemmin, joten et voi aloittaa sitä uudelleen.
Tehtävä latautuu…
Sinun täytyy kirjautua sisään aloittaaksesi tehtävän.
Sinun täytyy ensin suorittaa seuraava:
Aika loppui
Olet saavuttanut 0 / 0 pistettä, (0)
Ansaitut pisteet: 0 / 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Oikein vai väärin: Työntekijä ja työnantaja eivät voi paikallisesti sopia poissaoloista, vaan näiden tulee perustua aina lakiin tai työehtosopimukseen.
Oikein vai väärin: Työsopimuslain mukaan työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa aina, jos työntekijä on estynyt tekemästä omaa työtään ja on työkyvytön sairauden tai työ- tai vapaa-ajan tapaturman vuoksi
Oikein vai väärin: Erilaisiin elämäntilanteiden stressitekijöihin ja häiriöihin liittyvät poissaolot tai työpaikalla ilmenneet ristiriidat oikeuttavat automaattisesti sairausajan palkkaan (ns. F-koodit).
Oikein vai väärin: Lain mukaan kuntoutushoidon aika ei ole palkallista, ellei työntekijä ole työkyvytön.
Oikein vai väärin: Oikeus enintään kolmen päivän palkalliseen poissaoloon omailmoituksella perustuu lakiin.
Oikein vai väärin: Sairauspoissaolon jatkuessa oma ilmoitus -käytännön jälkeen Kelasta päivärahaa haettaessa yhtäjaksoisen poissaolon alkupäiväksi ilmoitetaan se päivä, josta lukien työntekijä on ollut poissa omalla ilmoituksella edellyttäen, että poissaolo on tästä päivästä lukien jatkunut katkeamatta ja työntekijä on esittänyt lääkärintodistuksen poissaolon jatkon osalta.
Oikein vai väärin: Alle 30 päivän sisään uusiutunut poissaolo katsotaan samaksi sairausjaksoksi Kelan käytäntöjen mukaan ja päivärahaoikeus alkaa ilmaan pidempää omavastuuosuutta.
Oikein vai väärin: Työsopimuslain mukaan sairausajan palkka maksetaan työkyvyttömyyden alkamispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun.
Oikein vai väärin: Osasairauspäiväraha voidaan maksaa työnantajalle.
Oikein vai väärin: Jos työkyvyttömyys alkaa työntekijän loman aikana, työntekijällä on oikeus pyynnöstään saada siirretyksi kuusi lomapäivää ylittävät työkyvyttömyyspäivät.
Oikein vai väärin: Työnantaja saa halutessaan käsitellä tietoja liittyen työntekijän terveydentilaan.
Oikein vai väärin: Terveydentilatietoja käsitteleville henkilöille on säädetty tiukka salassapitovelvollisuus, joka ulottuu myös työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaan.
Oikein vai väärin: Lain perusteella tapahtuvista lääkärintarkastuksista ja hoitokäynneistä työnantaja on velvollinen korvaamaan ansionmenetyksen sekä välttämättömät matkakustannukset.
Oikein vai väärin: Sairausvakuutuslaissa määriteltyjen etuuksien saamisen edellytys on kuuluminen Suomen sosiaaliturvan piiriin vähintään 180 päivää ennen laskettua synnytysaikaa.
Oikein vai väärin: Työntekijällä on oikeus lapsen hoidon vuoksi saada hoitovapaata niin halutessaan.
Oikein vai väärin: Alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada enintään neljä työpäivää vapaata (tilapäinen hoitovapaa).
Oikein vai väärin: Työsopimuslain mukaan työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta perhevapaiden ajalta.
