Verotus, Yritysjuridiikka, Yritysneuvonta

Yritysjuridiikan ja verotuksen teemapäivä II

Teemapäivään on valikoitu ajankohtaisia aiheita taloushallinnon ammattilaisille ja muille yritysjuridiikasta ja verotuksesta kiinnostuneille.

Päivän aikana käsitellään osakeyhtiön hallituksen yleistoimivaltaa eli sitä, mitkä asiat kuuluvat hallituksen päätöksentekovastuulle. Esillä on myös hallituksen huolellisuusvelvollisuus ja vastuu päätöksistään. Yhtiöoikeudelliset teemat jatkuvat vielä päivän aikana  ajankohtaisilla kysymyksillä kuten, mikä on ehdollinen SVOP-sijoitus ja minkälaiset osakeyhtiön ja osakkeenomistajien väliset oikeustoimet ovat sallittuja ja mitkä sisältävä oikeudellisia riskejä. Verotuksen puolella päivän aikana paneudutaan ajankohtaisiin SVOP-varojenjaon verotusteemoihin. Päivän viimeisessä puheenvuorossa tarkastellaan, minkälaisissa tapauksissa verotuksessa voidaan joutua tilanteisiin, joissa onkin kyse veronkierrosta. Minkälaisissa tilanteissa esim. omistus- tai yritysjärjestelyjen verotuksessa saatetaan lähteä siitä, että järjestelyn taustalla on omistajan tai yrityksen veron minimointi lain tarkoitusta vastaamattomalla tavalla. Mitkä ovat riskejä ja minkälaiset järjestelyt ovat sallittuja nykyisen oikeuskäytännön perusteella.

Koulutus sopii KLT-asiantuntijalle ja yrityksen johdolle.

Osallistumismuoto

Etätoteutus

Alkaa

05.12.2024 09:00

Päättyy

05.12.2024 16:00

Ilmoittaudu viimeistään

21.11.2024 09:00

KLT-ylläpito

1 pv, ydinosaamisalue

PHT-ylläpito

1 pv, muu osaamisalue

TNT-ylläpito

1 pv, muu osaamisalue

Talousosaaminen

Erityisosaamisen syventäjä

Liiketoimintaosaaminen

Erityisosaamisen syventäjä

Kirjaudu sisään, niin saat sinulle kuuluvat alennukset.

Hinta Jäsenhinta Pätevyyshinta

640€ (+ alv)

490€ (+ alv)

570€ (+ alv)

Hinta sisältää:

Hinta sisältää luentoaineiston.

Yleiset peruutusehdot

Kuvaus

Tämän tehokkaan kokopäiväkoulutuksen aiheisiin paneudutaan alan huippuasiantuntijoiden johdolla.

08.50 – 09.00 Yhteyksien testaus

09.00 – 10.30
Osakeyhtiön hallituksen päätöksenteko ja hallituksen jäsenen huolellisuusvelvollisuus

• Hallituksen tehtäväkenttä ja toimivaltakysymykset
  • Asian siirtäminen yhtiökokouksen päätettäväksi
  • Huolellisuusvelvollisuus ja liiketoimintapäätösperiaate
  • Erityiskysymyksiä

Janne Ruohonen, yritysoikeuden professori (tenure track), Tampereen yliopisto

10.30 – 10.45 Tauko

10.45 – 11.30
SVOP-varojenjaon keskeiset verokysymykset

• SVOP-varojenjakoon sovellettavat verosäännöt
  • Veroriskit SVOP-varojenjaossa
  • Uusin oikeuskäytäntö ja Verohallinnon ohjeistus

Markku Ojala, verotuksen johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

11.30 – 12.30 Lounas

12.30 – 14.00
Ajankohtaisia yhtiöoikeudellisia erityiskysymyksiä

• Ehdollinen ja ehdoton SVOP-sijoitus
  • Yhtiön ja osakkeenomistajan väliset oikeustoimet ja niiden sallittavuus
  • Apportti osakemerkinnän yhteydessä

Veikko Vahtera, OTT, yritysjuridiikan professori, Tampereen yliopisto

14.00 – 14.30 Kahvi

14.30 – 16.00
Veronkiertosääntelyn huomioiminen käytännössä

• Tyypillisimmät soveltamistilanteet, harmaat alueet ja soveltamiskynnys
  • Erilaiset veronkiertosäännökset: eroja ja yhtäläisyyksiä
  • Fokuksessa yritysjärjestelyt, holdingyhtiörakenteet sekä yrityksen ja sen omistajan rajapinta: mikä on sallittua ja mitä kannattaa välttää?
  • Keskeistä oikeuskäytäntöä veron kiertämisestä

Matti Urpilainen, OTT, vero-oikeuden dosentti, Tampereen yliopisto

Kysy lisää

Kouluttajat:

Markku Ojala

verotuksen johtava asiantuntija

Markku Ojala toimii Taloushallintoliitossa verotuksen asiantuntijana. Hänellä on pitkäaikainen kokemus eri tehtävissä erityisistä yritysten verokysymyksistä.

Janne Ruohonen

yritysoikeuden professori (tenure track)

KTT Janne Ruohonen toimii yritysoikeuden tenure track -professorina Tampereen yliopistossa. Ruohosen yhtiöoikeudellisen väitöstutkimuksen aiheena oli osakeyhtiön varojenjaon maksukykytesti. Hän on erikoistunut yritysten hallitustyöskentelyn kannalta keskeisiin osakeyhtiöoikeuden kysymyksiin sekä tilintarkastusoikeuteen.

Matti Urpilainen

OTT, dosentti (TY)

Matti Urpilainen on luennoinut ja kirjoittanut monista vero-oikeudellisista teemoista. Hänellä on monipuolinen kokemus myös yritysverotuksen käytännön kysymyksistä.

Veikko Vahtera

OTT, yritysjuridiikan professori

Veikko Vahtera on liiton suositun TAL-Taloushallinnon verotutkinnon yhtiöoikeuden luennoija. Hän on toiminut Tampereen yliopiston yritysjuridiikan professorina vuodesta 2013 lähtien. Vahteralla on laaja kokemus asiantuntijana toimimisesta sekä yhtiöoikeuden että riidanratkaisun alueella. Hän on toiminut myös yritysten, julkishallinnon toimijoiden sekä asianajajien kouluttajana. Lisäksi hänellä on kokemusta yritysten hallitustyöskentelystä.

Saatat myös pitää...

• Yritysjuridiikan ja verotuksen teemapäivä I

Koulutukset | Verotus, Yritysjuridiikka, Yritysneuvonta
    Talousosaaminen: Erityisosaamisen syventäjä