Sopiminen ja sopimusriidat tilitoimistossa
Mitkä ovat tyypillisimmät sopimusriitatilanteet tilitoimistossa ja miten ne vältetään? Mitkä ovat sopimisen parhaat käytännöt?
Tässä koulutuspäivässä lähdetään liikkeelle uuden asiakkaan tuntemisesta ja asiakassopimuksen tekemisestä. Miten hyvä toimeksiantosopimus tehdään? Millaisia rajauksia tarvitaan? Miten vastapuoli määritetään sopimukseen? Miten määritellään tilitoimiston ja toisaalta asiakkaan vastuut? Milloin vakiintunut käytäntö muuttuu sopimuksen veroiseksi käytännöksi?
Hyvä sopiminen on paras tapa ennaltaehkäistä riitoja mutta aina kaikki ei silti mene suunnitellusti. Mitkä ovat sopimusten riitaherkimpiä kohtia? Miten kannattaa toimia, jos virheitä tai tulkintaeroja ilmenee?
| Osallistumismuoto | Etätoteutus |
|---|---|
| Alkaa | 27.11.2025 09:00 |
| Päättyy | 27.11.2025 14:30 |
| Ilmoittaudu viimeistään | 13.11.2025 12:00 |
| KLT-ylläpito | 1 pv, ydinosaamisalue |
| PHT-ylläpito | 1 pv, muu osaamisalue |
| TNT-ylläpito | 1 pv, ydinosaamisalue |
| Talousosaaminen | Ammattilainen |
| Liiketoimintaosaaminen | Ammattilainen |
| Henkilöstöhallinto-osaaminen | Perusosaaja |
Ilmoittautuminen verkkokaupassa on päättynyt. Voit tiedustella osallistumismahdollisuutta asiakaspalvelu@taloushallintoliitto.fi
Hinta sisältää:
Hintaan sisältyy sähköinen koulutusmateriaali.Ohjelma
9:00 Tervetuloa
9:05 Asiakkaan tunteminen ja toimet ennen sopimusta sekä toimeksiannon aikana
- Mitä kaikkea asiakkaista pitää selvittää?
- Miten asiakkaan palveluntarve käytännössä kartoitetaan? Miten palveluntarpeen muutoksia kartoitetaan toimeksiannon kuluessa?
- Mikä kaikki kuuluu tilitoimistolle?
- Tilitoimiston palvelustrategia
- Miten toimeksianto rajataan?
- Milloin asiakasta ei kannata ottaa?
Elmeri Linnera, toimitusjohtaja, KLT, Tietomylly Oy
10:30 tauko
10:45 Hyvä sopiminen käytännössä
- Kuinka laajasti tai suppeasti sopimuksen palveluerittely kannattaa kirjoittaa? (tilitoimiston toimet vs. molempien vastuulla olevat aktiviteetit)
- Sopimusosapuolet (omistajat?) ja tämän vaikutus
- Käytännön asiakastyön heijastuminen sopimiseen – mitä tulee huomioida esimerkiksi toimialasta?
- Käytännön toimintamallin muodostuminen osaksi sopimusta – Mitä vaikutuksia on sillä, että tosiasiallisia ei kirjata sopimuksen osaksi?
- Esimerkkejä tyypillisistä virheistä sopimuksista
Asta Siponen, asianajaja, osakas, Procopè & Hornborg Asianajoioimisto
11:45 Lounas
12:45 Sopimisen hyvät käytännöt ja vastuunrajoitukset
- TAL2023 yleiset sopimusehdot osana sopimusta
- Milloin vastuunrajoituslausekkeita voi hyödyntää ja miten?
- Toimeksiantosopimuksen ja vastuuvakuutuksen yhteys – miten määritellään vakuutusmäärä?
- Esimerkkejä muista hyödyllisistä sopimuslausekkeita
Asta Siponen, asianajaja, osakas, Procopè & Hornborg Asianajotoimisto
13:30 Sopimusriita – miten toimit?
- Neuvottelu, sovittelu, oikeudenkäynti
Asta Siponen, asianajaja, osakas, Procopè & Hornborg Asianajotoimisto
14:30 Tilaisuus päättyy
Kouluttajat:
Asta Siponen
asianajaja
Elmeri Linnera
KLT, kirjanpitäjä, Tilitoimistoyrittäjä, Tietomylly Oy
Linnera työskentelee tilitoimistoyrittäjänä. Hän toiminut tilitoimistoalan ytimessä lähes 15 vuotta, tehden kattavasti erilaisia taloushallinnon töitä. Lisäksi Linnera on Taloushallintoliiton kirjanpidon ja verotuksen asiantuntijatyöryhmän puheenjohtaja.
