Yritysjuridiikka, Johtaminen ja kehittäminen

Sopiminen ja sopimusriidat tilitoimistossa

Mitkä ovat tyypillisimmät sopimusriitatilanteet tilitoimistossa ja miten ne vältetään? Mitkä ovat sopimisen parhaat käytännöt?

Tässä koulutuspäivässä lähdetään liikkeelle uuden asiakkaan tuntemisesta ja asiakassopimuksen tekemisestä. Miten hyvä toimeksiantosopimus tehdään? Millaisia rajauksia tarvitaan? Miten vastapuoli määritetään sopimukseen? Miten määritellään tilitoimiston ja toisaalta asiakkaan vastuut? Milloin vakiintunut käytäntö muuttuu sopimuksen veroiseksi käytännöksi?

Hyvä sopiminen on paras tapa ennaltaehkäistä riitoja mutta aina kaikki ei silti mene suunnitellusti. Mitkä ovat sopimusten riitaherkimpiä kohtia? Miten kannattaa toimia, jos virheitä tai tulkintaeroja ilmenee?

Osallistumismuoto

Etätoteutus

Alkaa

27.11.2025 09:00

Päättyy

27.11.2025 14:30

Ilmoittaudu viimeistään

13.11.2025 12:00

KLT-ylläpito

1 pv, ydinosaamisalue

PHT-ylläpito

1 pv, muu osaamisalue

TNT-ylläpito

1 pv, ydinosaamisalue

Talousosaaminen

Ammattilainen

Liiketoimintaosaaminen

Ammattilainen

Henkilöstöhallinto-osaaminen

Perusosaaja

Ilmoittautuminen verkkokaupassa on päättynyt. Voit tiedustella osallistumismahdollisuutta asiakaspalvelu@taloushallintoliitto.fi

Hinta sisältää:

Hintaan sisältyy sähköinen koulutusmateriaali.

Yleiset peruutusehdot

Ohjelma

9:00 Tervetuloa

9:05 Asiakkaan tunteminen ja toimet ennen sopimusta sekä toimeksiannon aikana

  • Mitä kaikkea asiakkaista pitää selvittää?
  • Miten asiakkaan palveluntarve käytännössä kartoitetaan? Miten palveluntarpeen muutoksia kartoitetaan toimeksiannon kuluessa?
  • Mikä kaikki kuuluu tilitoimistolle?
  • Tilitoimiston palvelustrategia
  • Miten toimeksianto rajataan?
  • Milloin asiakasta ei kannata ottaa?

Elmeri Linnera, toimitusjohtaja, KLT, Tietomylly Oy

10:30 tauko

10:45 Hyvä sopiminen käytännössä

  • Kuinka laajasti tai suppeasti sopimuksen palveluerittely kannattaa kirjoittaa? (tilitoimiston toimet vs. molempien vastuulla olevat aktiviteetit)
  • Sopimusosapuolet (omistajat?) ja tämän vaikutus
  • Käytännön asiakastyön heijastuminen sopimiseen – mitä tulee huomioida esimerkiksi toimialasta?
  • Käytännön toimintamallin muodostuminen osaksi sopimusta – Mitä vaikutuksia on sillä, että tosiasiallisia ei kirjata sopimuksen osaksi?
  • Esimerkkejä tyypillisistä virheistä sopimuksista

Asta Siponen, asianajaja, osakas, Procopè & Hornborg Asianajoioimisto

11:45 Lounas

12:45 Sopimisen hyvät käytännöt ja vastuunrajoitukset

  • TAL2023 yleiset sopimusehdot osana sopimusta
  • Milloin vastuunrajoituslausekkeita voi hyödyntää ja miten?
  • Toimeksiantosopimuksen ja vastuuvakuutuksen yhteys – miten määritellään vakuutusmäärä?
  • Esimerkkejä muista hyödyllisistä sopimuslausekkeita

Asta Siponen, asianajaja, osakas, Procopè & Hornborg Asianajotoimisto

13:30 Sopimusriita – miten toimit?

  • Neuvottelu, sovittelu, oikeudenkäynti

Asta Siponen, asianajaja, osakas, Procopè & Hornborg Asianajotoimisto

14:30 Tilaisuus päättyy

Kysy lisää

Kouluttajat:

Asta Siponen

asianajaja

Elmeri Linnera

Elmeri Linnera

KLT, kirjanpitäjä, Tilitoimistoyrittäjä, Tietomylly Oy

Linnera työskentelee tilitoimistoyrittäjänä. Hän toiminut tilitoimistoalan ytimessä lähes 15 vuotta, tehden kattavasti erilaisia taloushallinnon töitä. Lisäksi Linnera on Taloushallintoliiton kirjanpidon ja verotuksen asiantuntijatyöryhmän puheenjohtaja.