Suomi.fi-valtuudet

OmaVerossa ja Tulorekisterissä tullaan jatkossa käyttämään Suomi.fi-valtuuksia. Suomi.fi-valtuudet otetaan käyttöön marraskuussa 2018. Katso-valtuutus toimii kuitenkin molemmissa palveluissa vuoden 2019 loppuun. Löydät tältä sivulta uusimmat uutiset sekä tärkeimmät linkit tilitoimistoille sekä palkkahallinnon palveluita ja muita taloushallinnon palveluita tarjoaville yrityksille.

Katso-tunnuksille jatkoaikaa

Verohallinto on päättänyt antaa Katso-tunnuksille jatkoaikaa sekä OmaVerossa että tulorekisterissä. Katso-tunnuksia voidaan hyödyntää Suomi.fi-valtuuksien ohella kaikkien yritysmuotojen osalta 31.12.2019 asti. OmaVeron palvelun käyttöä varten tarvitaan kuitenkin uusi Katso-rooli.

Jatkoajasta huolimatta taloushallinnon palveluntarjoajien kannattaa kuitenkin ryhtyä hankkimaan asiakkailtaan Suomi.fi valtuuksia, jotta järjestelmän toiminta tulee tutuksi.

Lue TAL-tiedote

Tutustuminen Suomi.fi-valtuuksiin kannattaa aloittaa lukemalla TAL-uutinen: Suomi.fi-valtuudet haltuun: vaihtoehdot, toimintatavat ja verokysymykset (linkki alla).

Päättäkää tunnistautumisväline

Taloushallinnon palveluntarjoajan tulee miettiä, millä keinoin työntekijät tunnistautuvat Suomi.fi-palveluun varsinkin, jos halutaan käyttää verkkopankkitunnusten sijaan mobiilivarmennetta tai kansalaisvarmennetta.

Mobiilivarmenteesta saat lisätietoja osoitteesta https://mobiilivarmenne.fi/
Kansalaisvarmenteesta saat lisätietoja osoitteesta https://vrk.fi/kansalaisvarmenne

Verohallinnon ohjeet valtuuksien antamiseen ja pyytämiseen

Verohallinto on julkaissut yksityiskohtaisen ohjeistuksen Suomi.fi-valtuuksien toiminnasta sekä taulukon Verohallinnon asiointikanavista ja käyttäjäryhmistä. Taulukosta näkee yhdellä silmäyksellä, missä kanavassa minkäkin yritysmuodon pitää käyttää Suomi.fi-valtuutta tai Katsoa marraskuusta 2018 alkaen. Linkit näihin ohjeistuksiin löytyy alta.

Puutteita Suomi.fi käyttöoikeusrajauksissa

Käyttöoikeuksien rajaaminen mahdollista vasta syksyllä

Suomi.fi-valtuuksissa on vielä tällä hetkellä puutteita käyttöoikeusrajauksissa. Näihin on tulossa korjauksia, joiden sisältö täsmentyy lähiviikkoina. Nämä puutteet koskevat lähinnä suuria toimistoja.

• Tällä hetkellä ei voida rajata sitä, ketkä kirjanpitäjät pääsevät minkäkin asiakkaan OmaVeroon tai ketkä palkanlaskijat minkäkin asiakkaan Tulorekisteriin. Tähän on tulossa parannuksia syksyllä.
  • Tällä hetkellä yksittäinen suurempi asiakasyritys ei voi jakaa henkilöstöään tulorekisteriä varten aliorganisaatioihin, jotta tilitoimisto pääsisi esimerkiksi vain työntekijäpalkkoihin, jos toimihenkilöpalkat ja johdon palkat laskee yritys itse tai toinen tilitoimisto. Tähänkin on tuloissa syksyllä kehitystä.

Nämä puutteet eivät koske esimerkiksi tilitoimistoa, jossa palkanlaskijat ja kirjanpitäjät tuuraavat tarvittaessa toisiaan yli asiakasrajojen eli asiakkaita ei ole jaettu esimerkiksi eri palkkatiimien välille. Tällainen tilitoimisto voi alkaa hyödyntämään Suomi.fi-valtuuksia halutessaan välittömästi.

Muita tiedossa olevia puutteita

• Useimmat toimistot haluavat hankkia asiakkailtaan Suomi.fi-valtuudet tekemällä asiakkaalleen valtuutuspyynnön. Asiakkaan on helppo hyväksyä se Suomi.fi-palvelussa. Tällä hetkellä valtuutuspyynnön voi tehdä vain henkilö, jolla on yksin oikeus nimenkirjoittamiseen, esimerkiksi toimitusjohtaja. Valtuutuspyynnön tekoa ei siis voi delegoida toimiston kirjanpitäjille niin, että kukin tekisi valtuutuspyynnöt omille asiakkailleen. (Arvioidaan korjattavan lokakuussa 2018)
  • Ns. yhdenmiehen yhtiöt aiheuttavat tällä hetkellä ongelmia Suomi.fi-valtuuksien luomiseen. Asiakasyrityksen yhtiöjärjestyksessä voi olla säädetty esimerkiksi siten, että hallituksen puheenjohtaja on oikeutettu nimenkirjoittamiseen yksin. Mikäli hallitukseen on tosiasiallisesti valittu vain yksi jäsen, sillä ei näin ole puheenjohtajaa. Tällöin hallituksen ainoa jäsen ei ainakaan toistaiseksi voi antaa valtuuksia. (Arvioidaan korjattavan lokakuussa 2018)

Selvitämme jäsentemme ongelmatapauksia aktiivisesti ja tiedotamme muutoksista heti, kun saamme lisätietoa.